Andra ssdn Sönder

Permalänk
Medlem

Andra ssdn Sönder

Tjena!

Har precis konstaterat att min andra ssd gått sönder.. Första gick sönder förra julen och var en OCZ och den nya var en Intel 320 som jag fått ut på Garantin.

Har testat olika Sata portar och den som enda Disk insatt men varje gång den är insatt så fryser hela Bios.. har kommit in några gånger innan med alla hdd's insatta och då hittar inte en moderkortet SSD'n.

Kan de vara fel på moderkortet som förstör dem eller är det bara ren otur?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testat med annat moderkort? Att bios fryser innebär inte att SSD:n är förstörd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Testat med annat moderkort? Att bios fryser innebär inte att SSD:n är förstörd.

Nej den fryser bara OM ssdn är inkopplad.. Så fort mina andra HDD's är inkopplade så kan jag gå in i BIOS och starta men då kommer jag till en "bluescreen" som säger "can't find bootload.exe" tror jag de står. Men som sagt, Moderkortet verkar inte hitta SSDn ens.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade trassel med att boota min dator för några månader sen. Ändrade tiden som bios söker efter bootdisken. Efter de har datorn funkat som den ska.

Vet inte om de hjälper dig men kan vara värt att testa.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat, märke, modell och ålder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jo, nätagget kan vara boven i dramat som tar sönder dina ssds

Permalänk
Medlem

ts vad är felet med din 320? 8mb buggen fick min bror för 3 månader sen cirka trots senaste firmware dem har väll inte riktigt fått 100 procent ordning på det. Min 320 rullar dock på felfritt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jo, nätagget kan vara boven i dramat som tar sönder dina ssds

mitt nätagg e ett fractal design 550w 80+

Skrivet av pompa_kumla:

ts vad är felet med din 320? 8mb buggen fick min bror för 3 månader sen cirka trots senaste firmware dem har väll inte riktigt fått 100 procent ordning på det. Min 320 rullar dock på felfritt

Min 320 hittas inte av mitt moderkort, vad är 8mb buggen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

mitt nätagg e ett fractal design 550w 80+

Min 320 hittas inte av mitt moderkort, vad är 8mb buggen?

Hittas ska den göra även om den drabbades av det. En bugg som kom för ett bra tag sen ny firmware löst de flesta problemen men inte helt. Jag skulle mer tro på defekt strulande modekort låter mest troligt. Men har du nån annan ssd du kan testa? Att din ocz gick sönder blir jag dock inte förvånad av

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Nej den fryser bara OM ssdn är inkopplad.. Så fort mina andra HDD's är inkopplade så kan jag gå in i BIOS och starta men då kommer jag till en "bluescreen" som säger "can't find bootload.exe" tror jag de står. Men som sagt, Moderkortet verkar inte hitta SSDn ens.

En bluescreen härrör aldrig från bios, det härrör från operativsystemet.

Bios startas innan windows börjar laddas.

Troligen tar din nya disk över rollen som någon av dina andra diskar haft och det blir konflikt eller liknande.

Testat att plugga in disken och installera om windows ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Tjena!

Har precis konstaterat att min andra ssd gått sönder.. Första gick sönder förra julen och var en OCZ och den nya var en Intel 320 som jag fått ut på Garantin.

Har testat olika Sata portar och den som enda Disk insatt men varje gång den är insatt så fryser hela Bios.. har kommit in några gånger innan med alla hdd's insatta och då hittar inte en moderkortet SSD'n.

Kan de vara fel på moderkortet som förstör dem eller är det bara ren otur?

Vad har du för moderkort? Tidigt moderkort till Sandy Bridge?

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Vad har du för moderkort? Tidigt moderkort till Sandy Bridge?

Mvh
Mattias

MSI 1156 E33 h55 tror jag det heter.. SkitMB

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

MSI 1156 E33 h55 tror jag det heter.. SkitMB

Då är du inte utsatt för det problemet som de tidiga styrkretsarna för sandy hadde iallafall.
Då har jag inte en aning utöver vad som redan nämnts i tråden.

Mvh
Mattias