Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Cpu, Vattenkyld eller luft?

Hejsan! Ska bygga min första datorn och undrar om jag ska använda Vatten kylning eller luft till min processor?

Ni kanske behöver veta settupen då så här är min inköps lista
Länk till Kundvagn

Det är ju såklart Dyrare med Vatten men mycket snyggare och mer effektivt?

och isf Vilken Vattenkylare eller luft fläkt ska jag ta? Inte för dyr och 120m fläkt också!

Mvh// Tazk

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av tazk3n:

Hejsan! Ska bygga min första datorn och undrar om jag ska använda Vatten kylning eller luft till min processor?

Länk till Kundvagn

och isf Vilken Vattenkylare eller luft fläkt ska jag ta? Inte för dyr och 120m fläkt också!

Mvh// Tazk

Det är ingen större skillnad mellan en bra luftkylare och en all-in-one vattenkylare.

Vatten är bara direkt effektivare med höga temperaturskillnader och custom-loop.

Ge oss en budget på kylaren.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

700 Vattenkyld eller typ 300-400 fläkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Kör på luftkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En godishylla i Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Cooler master Hyper 212 EVO: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Plus en bra PWM-styrd fläkt

Billigt och bra.

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

hade kört på luft om jag var dig

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 1.1 / Minnen: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB / Processor: AMD FX8350 med CoolerMaster Hyper 212 Kylning / Grafikkort: Powercolor radeon 5850 1gig med ARCTIC Accelero Twin Turbo II GPU Kylare / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD / Nätagg: Corsair 750w / Skärm: ASUS VE247H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005

Luft om du har plats.

Den ända fördelen med vatten är att det är lättare att få plats med det om man har höga ramminnen och liknande men nackdelen är att pumpen kan låta och gå sönder.

Riktig vattenkylning är effektivare än luft men de färdiga lösningarna är nog inget att ha just i dagsläget.

4770K/12gb ram/2 gtx titan-SLI/1000w newton r3/Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Har perfekt vattenkylning för din budget . H70 Core+Noctua F12 fläkt finns ingen bättre kylning för de priset

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Benq E2200HD 63hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro. Presterar bättre än slutna vattenkylare i samma prisiklass,

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av LeoCarlsson:

Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro. Presterar bättre än slutna vattenkylare i samma prisiklass,

Tror inte hans minnen funkar med en nh-d14 utan han behöver lowprofile minnen

| Intel core i7 4930k | EVGA GTX 1080 FTW | Gigabyte GA-X79 UD5 | Patriot 32GB (4x8) 2133Mhz CL 10 | Corsair Obsidian 750D | Corsair AX 860W | Noctua NH-U14S | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 840 Basic 128GB | Seagate Barracuda 7200rpm 2TB | BenQ XL2411Z 144Hz | Windows 10 Pro | Finalmouse 2015 | Sennheiser PC 350 SE | Corsair K65 RGB MX Red | Xtrfy NiP Lightning Large | Samsung Galaxy S6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av LeoCarlsson:

Skrivet av Schackmannen:

Tror inte hans minnen funkar med en nh-d14 utan han behöver lowprofile minnen

Noctua NH-U14s presterar som dh14 men funkar med de flesta HP minnen

Gamingrigg: 3570K @4.4GHz | Gigabyte Sniper 3 | Phanteks Enthoo Pro | EVGA GTX 980 |Corsair 2x4 GB | beQuiet 580W | Custom vatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tazk3n:

Länk till Kundvagn

Mvh// Tazk

Vatten under 1000kr är sämre än luft på allt förutom att det tar mindre plats: Bättre prestanda, ljudnivå, garanti, driftsäkerhet och lägre pris får du om du köper en rejäl luftkylare i stil med Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro

Din kundvagn är sjukt obalanserad, vad ska du göra på datorn? Grafikkortet är det inte värt att köra cossfire med men du har ett nätaggregat med watt för två. Dyra, stora och förmodligen för mycket RAM, behöver du verkligen 16gb för ditt grafikkort behöver verkligen uppgraderas om du ska spela.
En sandforce SSD som kostar mer än en samsung 840 är ett dåligt köp och inget chassi?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599512/2013-07-14

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

luft är bättre vid din budget. man brukar bara dra fram vattenkylarna när man kör med hög överklockningar eller har en hög budget. sen så kan du behöva göra om din lista för det går att få in bättre delar i din budget.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Jag tänkte spela på den och är även inne på Video redigering. Kommer inte spela så mycket värsting spel typ, Css Lol minecraft wow kanske battlefield 3/4, Men jag kommer behöva använda Ram till när jag Redigerar videos. Vilken W ska jag ta på Nätagget? Ska köpa ett chassi såklart och tänkte köpa ett SanDisk SSD Ultra Plus 128GB och inte en A-data.

Denna http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezera30-... tänkte jag ha, Är den bra? Vill att det ska passa in i Färg temat, Ska ha blå vitt. Ett Aerocool XPredator X3 - White Edition blir det som chassi

Detta från Inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599273/halva
och detta från Komplett http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599273/halva

+ OS winwows 7 64 bit för 820 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Kylaren är dålig, kolla på paketet jag länkade för en stund sedan, lägg till ett till paket ram och försök få tag på w7 på annat håll det kommer ge mer än vad du valt.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Förstod inte hur du menade där Ska jag alltså ha 32Gb ram? Tror inte det behövs direkt och hur menade du med att få tag på w7 på annat håll? Komplett har 3e billigaste priset med 820kr. finns för 799 men med frakt blir det dyrare

Och det med den nya kundvagnen, Kommer behöva 16 Gb ram och Kommer inte spela några spel som behöver ett tungt grafikkort. Eller a Battlefield 3/4 då kanske men behöver itne köra på Ultra ^^ och så vill jag inte ha ett svart chassi, utan ett vitt med fönster

+ artic cooler fläkten har ju 5* och bara bra recensioner på flera ställen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tazk3n:

Förstod inte hur du menade där Ska jag alltså ha 32Gb ram? Tror inte det behövs direkt och hur menade du med att få tag på w7 på annat håll? Komplett har 3e billigaste priset med 820kr. finns för 799 men med frakt blir det dyrare

Och det med den nya kundvagnen, Kommer behöva 16 Gb ram och Kommer inte spela några spel som behöver ett tungt grafikkort. Eller a Battlefield 3/4 då kanske men behöver itne köra på Ultra ^^ och så vill jag inte ha ett svart chassi, utan ett vitt med fönster

De ramstickorna du väljer är onödigt dyra och höga så de krockar med bra luftkylare, stickorna jag valt är billigare men på 4gb styck så för att nå 16gb behöver du fyra stickor.
Gällande chassi, köp ett Fractal Design Define R4 vit med fönster istället, du kommer nästan garanterat behöva lägga över 500kr på nya fläktar om något år när du köper från ett bugetmärke som Aerocool.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Hm du har en poäng där. Men Fractial lådan va ganska liten och inte så snygg :/ Bygger ju en budget dator så då blir det en budget låda som iaf ser snygg ut Stickorna va billigare ja, men riktigt fula dem med enligt min åsikt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tazk3n:

Hm du har en poäng där. Men Fractial lådan va ganska liten och inte så snygg :/ Bygger ju en budget dator så då blir det en budget låda som iaf ser snygg ut Stickorna va billigare ja, men riktigt fula dem med enligt min åsikt!

När du har en begränsad budget vill du inte slösa bort pengar, Ram kommer att täckas av luftkylarna så det finns ingen större mening att lägga pengar utseendet. Aerocool XPredator X3 finns inte i lager, kostar 200kr mer än Arc mini(som är väldigt stort för ett m-atx chassi) och när fläktarna börjar gå sönder kommer du väldigt snabbt ha lagt 1000kr på XPredator. Du ska spara ihop tillräckligt mycket pengar så du kan köpa ett GTX 760 annars blir du tvungen att spela på vissa nya spel low kanske redan nästa år.