Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Garanti vid överklockning

Hej, jag hade tänkt att köpa en dator om ett par månader och även tänkt att överklocka processorn. Men har hört att garantin försvinner om man överklockar, är det sant? Om de är det så är det väl bara garantin för processorn som försvinner (antar det i alla fall). Vet att det var så förut men vet inte om det samma gäller idag.

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus R9 280x Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: Straight Power 580w Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag vill minnas flertalet processorer där tillverkarna erbjuder garanti trots överklockning. Kan dock ha varit på grafikkort, är lite osäker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Ja jag undrar, de tillverkar processorer som är upplåsta sk k modeller men man får egentligen inte överklocka.

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus R9 280x Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: Straight Power 580w Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Du kan dock aldrig bevisa att en CPU har överklockats.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ralleballe:

Du kan dock aldrig bevisa att en CPU har överklockats.

Detta.

Men det är ju du som moraliskt får fråga dig själv om du vill lämna tillbaka din sönderklockade CPU och få en ny gratis.
Dock så är ju CPU'er så enkla att överklocka idag och följer du en guide så är det 99.99999% chans att du lyckas utan att skada CPU'n.

Men vill man överklocka CPU'n till max och verkligen sätta dess liv på spel så har i alla fall Intel en slags "överklocknings-garanti" man kan köpa http://click.intel.com/tuningplan/

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3