Köpråd och tips vid SSD-köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2013

Köpråd och tips vid SSD-köp

Hej,
Kan börja med att säga att jag har läst extremt mycket i detta ämnet, läst SSD-rekommendationer i ofantliga mängder på NHW, HardOCP, Anandtech, Toms hardware, swec osv

Jag har försökt ta till mig allmänna rekommendationer och se till vad som är bäst för just mig utifrån hur jag ska använda SSDn.
Jag jobbar mycket med bildredigering och kommer att köra Photoshop och Lightroom på SSDn, jag kommer spela en del och ha den som en "allt i allo"-dator.

Egentligen har jag bara ett problem med att hitta en bra disk - priset.
Jag vill inte lägga mer än 1200-1300kr och vill få så mycket som möjlig för detta.
Mina val (och det jag vill ha era synpunkter på) har hamnat på följande:

SanDisk Ultra Plus 256GB - Läs 530 MB/s / Skriv 445 MB/s - 1290:-
Samsung 840 Series MZ-7TD250 250GB - Läs 530 MB/s / Skriv 240MB/s - 1329:-
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB - Läs 530 MB/s / Skriv 390MB/s - Ca 1000:-

Många recensioner säger: Köp större, bli mer nöjd. Trim funkar bättre, disken beter sig bättre osv. Därför valde jag bort 128GB Samsungen (som får jättefina recensioner) och började snegla på den på pappret så goda Sandisken, men ju mer recensioner jag läst, desto mer tvivlar jag, därför tittar jag nu på Samsungen på 250GB och undrar vad ni säger om en såpass låg skrivhastighet?

Behöver ventilera tankar helt enkelt. Shoot!
Tack

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|