HDD som inte väsnas när den inte används

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

HDD som inte väsnas när den inte används

Hej! Jag har två SSDer och är mycket nöjd med dem men av någon anledning tar utrymmet alltid slut så jag funderar på att köpa en 1 TB lagrings HDD. Problemet är att jag gör musik på datorn så det är viktigt att HDDn inte väsnas när den inte används. Dvs: Om jag ser en film som ligger på HDDn är det ok om den låter lite men om jag inte accessar något som ligger på den är det viktigt att den är helt tyst. Jag har en extern HDD som väsnas en massa bara man sätter på den oavsett om man använder den eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Är ingen expert på hdd men tror om du vill bara ha en hdd till att lagra saker på som ska vara tyst ska du nog kolla på 5400rpm hdder och kanske nån typ av gummi anordning som motverkar vibrationer i chassit.

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

en green hårddisk kanske passar dig. finns säkert någon model som slutar snurra när man inte använder den, iallafall vad jag kommer ihåg

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V
Citera för svar Fraktfritt
Instagram
Flickr

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av KaptenDavidsson:

Hej! Jag har två SSDer och är mycket nöjd med dem men av någon anledning tar utrymmet alltid slut så jag funderar på att köpa en 1 TB lagrings HDD. Problemet är att jag gör musik på datorn så det är viktigt att HDDn inte väsnas när den inte används. Dvs: Om jag ser en film som ligger på HDDn är det ok om den låter lite men om jag inte accessar något som ligger på den är det viktigt att den är helt tyst. Jag har en extern HDD som väsnas en massa bara man sätter på den oavsett om man använder den eller inte.

Samtliga WD-diskar i Green-sortimentet?

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Mar 2010

Har du cash och en 5,25 tums plats över skulle jag även rekommendera att sätta in hårddisken i en Scythe Himuro:) Använder ett par själv, stänger inne i princip allt oväsen jag kan höra:) Kombinerat med en 5400rpm:are så borde du inte störas av hårddisken:)

|Fractal Design XL(modifierat)|GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 4x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,7GHz)|Corsair TX850W|Western Digital 500GBx3 + ADATA SSD PREMIER 256GB|Antec Kuhler 620 PnP GT1850| 2st Silverstone AP-141 + 1st Phobya 180mm + 1st Silverstone AP-181 (NZXT MESH FANCONTROLLER)|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2011

Det går att ställa in i windows energialternativ att hårddisken ska stängas av när den inte används.
Angående val av hårddisk så är det bara att välja nån av de gröna diskarna från t.ex. WD, Seagate eller Samsung.

[FD Define Mini][Cooler Master V700][Gigabyte GTX 1070 OC WF2X][Asus Gryphon z87][I5 4670K][Corsair V 16GB][Samsung 830 256GB + Samsung F4 2TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Gött. Tackar allihopa. Då blir det en 5400rpm grön disk och sen ställa in energisparalternativen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Kom ihåg att det är ytterst dåligt för diskens livslängd att starta och stoppa den väldigt ofta. De föredrar att snurra. Är det bara lagring som du har backuper på så är det ingen fara. Är det ända platsen du lagrar dessa filer på och du behöver de är det kanske värt att satsa på att montera den så den blir tyst och inte riskera sina data för mycket (Hur som helst bör du skaffa backup).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av AxMi-24:

Kom ihåg att det är ytterst dåligt för diskens livslängd att starta och stoppa den väldigt ofta. De föredrar att snurra. Är det bara lagring som du har backuper på så är det ingen fara. Är det ända platsen du lagrar dessa filer på och du behöver de är det kanske värt att satsa på att montera den så den blir tyst och inte riskera sina data för mycket (Hur som helst bör du skaffa backup).

Absolut noll problem med att låta en HDD stanna.
Dom är gjorda för att klara det i måååånga år.
Så länge man inte sätter spin-down tiden till 10s och har ett program som acessar den hela tiden är det ingen som hellst fara.