Windows 8 startar ej. "Enheten som Windows är installerat på är låst. Lås upp enheten och försök igen."

Permalänk
Medlem

Windows 8 startar ej. "Enheten som Windows är installerat på är låst. Lås upp enheten och försök igen."

Hej

Skulle behöva lite hjälp min datorn skulle starta om sig för en uppdatering när den startade om står det "An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system." Har gjort det men får fortfarande samma meddelande så satte i win8 skiva och skulle försöka med autorepair men det funkade inte heller testade då att göra en återställning men får då meddelandet "Enheten som Windows är installerat på är låst. Lås upp enheten och försök igen."

Hoppas någon kan hjälpa mig på något sätt som inte betyder omformatering för de kan jag göra själv vill bara få igång skiten igen.

Mvh Kindh

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Löste problemet använde kommandotolken
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

sen startade jag om och körde autorepairen igen så funkade det

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk

Hur kommer du åt kommandotolken på en dator som inte vill boota?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Hur kommer du åt kommandotolken på en dator som inte vill boota?

Finns på reparationsdvd:n

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Finns på reparationsdvd:n

Reparationsdvd:n? Hur många märkesdatorer har ens en installationsdvd med idag?
Det löste sig i alla fall.
Hittade reparationsläget genom att hålla inne shift och hamra på F8. Reaparationen lyckades så nu är datorn igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrboroger:

Reparationsdvd:n? Hur många märkesdatorer har ens en installationsdvd med idag?
Det löste sig i alla fall.
Hittade reparationsläget genom att hålla inne shift och hamra på F8. Reaparationen lyckades så nu är datorn igång igen.

Man kan skapa en reparationsdvd i Windows:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Löste problemet använde kommandotolken
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

sen startade jag om och körde autorepairen igen så funkade det

Har samma problem men när jag skriver in fixboot och rebuildbcd så står det bara "Det gick inte att hitta elementet".
Vad innebär detta??

Permalänk
Medlem

Fan va grym du e!! Några enkla kommandon och saken va biff!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Löste problemet använde kommandotolken
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

sen startade jag om och körde autorepairen igen så funkade det

Tycker det mest låter som att Secureboot och/eller UEFI boot mode stod som disabled samt på legasy.
från början bara.

Var det Bios uppdatering du gjorde?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganka:

Fan va grym du e!! Några enkla kommandon och saken va biff!!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack tack

Skrivet av ggustavsson:

Tycker det mest låter som att Secureboot och/eller UEFI boot mode stod som disabled samt på legasy.
från början bara.

Var det Bios uppdatering du gjorde?

Nae va jag minns (var ju ett tag sen) var det en vanligt windows update.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Löste problemet använde kommandotolken
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

sen startade jag om och körde autorepairen igen så funkade det

Har nu testat detta men får bara ett felmeddelande när jag kör bootrec/rebuildbcd
Den frågar om jag vill lägga till installationen till boot listan då trycker jag Y. Sen kommer det bara upp. Det går inte hitta systemenheten som begärdes. Uppskattar snabb hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinz:

Har nu testat detta men får bara ett felmeddelande när jag kör bootrec/rebuildbcd
Den frågar om jag vill lägga till installationen till boot listan då trycker jag Y. Sen kommer det bara upp. Det går inte hitta systemenheten som begärdes. Uppskattar snabb hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att du kör mot systemdisken så att den inte fått en annan enhetsbeteckning vilket är vanligt.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Är du säker på att du kör mot systemdisken så att den inte fått en annan enhetsbeteckning vilket är vanligt.

Nu när du säger det så är det nog problemet. Tror det är X: just nu men oset ligger på E:
Men har fortfarande ingen aning hur man ändrar det ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinz:

Nu när du säger det så är det nog problemet. Tror det är X: just nu men oset ligger på E:
Men har fortfarande ingen aning hur man ändrar det ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv bara E: och enter

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Skriv bara E: och enter

Ändrade nu till E: Men funkade fortfarande inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quinz:

Ändrade nu till E: Men funkade fortfarande inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Diskpart

List volume

och kolla så den verkligen fortfarande har E:

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quinz:

Ändrade nu till E: Men funkade fortfarande inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla om du inte kan boota till disken i BIOS direkt istället

EDIT: Kan även testa koppla ur hårddisken som inte innehåller OS tills du får igång huvuddisken.