Fördelar och nackdelar med 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Fördelar och nackdelar med 500GB SSD

Hej jag undrar om det finns några fördelar eller nackdelar med att ha en stor SSD som den enda hårddisken i systemet.

MVh Aberkman

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

Om den pajar så försvinner ju all data som du sparat.

Om du vill ha riktigt lyxigt så köper du 2st 500gb SSD och speglar dessa.

Men om du bara ska ha spel på disken... Så gör det ju inte så mycket om det går sönder. Bara köpa ny och installera om.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Hej jag undrar om det finns några fördelar eller nackdelar med att ha en stor SSD som den enda hårddisken i systemet.

MVh Aberkman

Stor SSD jämfört liten SSD:

  • Mer utrymme (uppenbart)

  • Ofta(st) snabbare

  • Längre livslängd (wear-levelling fungerar bättre när det finns mer utrymme att jämna ut över)

Om man då tänker sig att man annars skulle haft en separat hårddisk för lagring så får man väl väga in följande om man enbart har SSD:

  • Tyst

  • Klart dyrare per GB i snitt, och du behöver antagligen inte egentligen prestandan för all lagring

  • Vissa typer av väldigt skrivtungt användande kan "slösa" orimligt med SSDns skrivningar

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Om den pajar så försvinner ju all data som du sparat.

Om han köper en 4TB HDD och den pajar så försvinner ju ännu mer data...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tänker själv bara ha en SSD på ca. 500 GB i min nästa dator. Vafan ska man med en hårddisk till år 2013.

Permalänk
Medlem

Fördelar: Mer utrymme jämfört med en mindre SSD.
Möjlighet att ha utrymme kvar på SSDn så att den inte slits lika mycket som en full SSD.
Ofta är de större SSDerna snabbare än de mindre.

Nackdelar: Priset. Du får lägga mer pengar på en större SSD än för en mindre.

Ser inte att det är en nackdel att du kan förlora mer data med en stor SSD än med en liten, för du använder väl backup? Nackdelen skulle väl isåfall vara att det tar längre tid att återställa datan från backupen.

Jag sitter med en 120 GiB SSD i den bärbara, det räcker för mig, men skulle inte klaga om någon ville skänka mig en 500 GiB (just nu tycker jag att de kostar alldeles för mycket då jag inte riktigt har behov av en större primär lagringsenhet)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Nackdelar: Priset. Du får lägga mer pengar på en större SSD än för en mindre.

Priset är snarare en fördel, priset per GB blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Priset är snarare en fördel, priset per GB blir billigare.

Njae, nu så ligger 256GiB SSD billigast till, sett till kr/GiB.
~500GiB är fortfarande dyrare än sina mindre syskon.

Samsung 840 Pro
128 GB : 8:13 / kr/GB
256 GB: 6:96 / kr/GB
512 GB: 7:10 / kr/GB

Billigare än 128 gigaren, men dyrare än 256 gigaren..

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

[QUOTE=evil penguin;13700502]Stor SSD jämfört liten SSD:

  • Mer utrymme (uppenbart)

  • Ofta(st) snabbare

  • Längre livslängd (wear-levelling fungerar bättre när det finns mer utrymme att jämna ut över)

Om man då tänker sig att man annars skulle haft en separat hårddisk för lagring så får man väl väga in följande om man enbart har SSD:

  • Tyst

  • Klart dyrare per GB i snitt, och du behöver antagligen inte egentligen prestandan för all lagring

  • Vissa typer av väldigt skrivtungt användande kan "slösa" orimligt med SSDns skrivningar

[/QUOTE]

Skrivet av d0b:

Fördelar: Mer utrymme jämfört med en mindre SSD.
Möjlighet att ha utrymme kvar på SSDn så att den inte slits lika mycket som en full SSD.
Ofta är de större SSDerna snabbare än de mindre.

Nackdelar: Priset. Du får lägga mer pengar på en större SSD än för en mindre.

Ser inte att det är en nackdel att du kan förlora mer data med en stor SSD än med en liten, för du använder väl backup? Nackdelen skulle väl isåfall vara att det tar längre tid att återställa datan från backupen.

Jag sitter med en 120 GiB SSD i den bärbara, det räcker för mig, men skulle inte klaga om någon ville skänka mig en 500 GiB (just nu tycker jag att de kostar alldeles för mycket då jag inte riktigt har behov av en större primär lagringsenhet)

Skrivet av d0b:

Njae, nu så ligger 256GiB SSD billigast till, sett till kr/GiB.
~500GiB är fortfarande dyrare än sina mindre syskon.

Samsung 840 Pro
128 GB : 8:13 / kr/GB
256 GB: 6:96 / kr/GB
512 GB: 7:10 / kr/GB

Billigare än 128 gigaren, men dyrare än 256 gigaren..

Okej tack för snabba svar det uppskattades!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Njae, nu så ligger 256GiB SSD billigast till, sett till kr/GiB.
~500GiB är fortfarande dyrare än sina mindre syskon.

Samsung 840 Pro
128 GB : 8:13 / kr/GB
256 GB: 6:96 / kr/GB
512 GB: 7:10 / kr/GB

Billigare än 128 gigaren, men dyrare än 256 gigaren..

Varför antar du att han ska köpa just samsung pro. Kolla in SSD'er i allmänhet här istället. 500 GB'aren är tex billigare i samsungs basic serie.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Om den pajar så försvinner ju all data som du sparat.

Man måste ju alltid ha backup på all viktig data på lämpligt sätt (t ex extern HD eller i molnet) , det har ju inte med fördelar/nackdelar med stor SSD att göra.

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Om den pajar så försvinner ju all data som du sparat.

Om du vill ha riktigt lyxigt så köper du 2st 500gb SSD och speglar dessa.

Men om du bara ska ha spel på disken... Så gör det ju inte så mycket om det går sönder. Bara köpa ny och installera om.

Det finns väl egentligen inget behov av att köra ssd i raid 1 (spegat), jag har aldrig hör om en ssd som kraschat?

Blir datan korrupt tappar man ju allt ändå och det låter som ett stort slöseri med pengar

Jag kommer nog bara på fördelar med en större ssd, förutom en tunnare plånbok...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tänker själv bara ha en SSD på ca. 500 GB i min nästa dator. Vafan ska man med en hårddisk till år 2013.

Alla har inte 3 000kr att lägga på en disk samtidigt som att 500gb faktiskt är väldigt lite utrymme för 3 000kr, och helt onödigt att lägga t ex filmer, bilder etc på en SSD.

Jag har hellre en 256gb SSD och en stor mekanisk disk än 500gb SSD där jag lägger hälften på sånt jag kunnat ha på mekaniska.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Den enda anledningen till att skaffa en så stor disk idag, är på en bärbar dator med bara en diskplats.
Annars är priserna på SSD:er fortfarande så höga att de flesta väljer en SSD enbart för OS och program.

Fast nog är det lockande att byta den bärbaras 500GB HDD mot en 250-500GB SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Alla har inte 3 000kr att lägga på en disk samtidigt som att 500gb faktiskt är väldigt lite utrymme för 3 000kr, och helt onödigt att lägga t ex filmer, bilder etc på en SSD.

Jag har hellre en 256gb SSD och en stor mekanisk disk än 500gb SSD där jag lägger hälften på sånt jag kunnat ha på mekaniska.

Med SSD är det mer eller mindre nödvändigt att inte fylla upp den för mycket, alltid 20-30% ledigt är lämpligt om inte mer för optimal prestanda.
För ren lagring och backup är det ju 3-4TB diskar som idag gäller i datorn och/eller i nas-lösningar.
Moln, streaming och externt på nätet-trams är bara för närmast sörjande för man vill ha 150% koll på sina data och tillgång utan hänsyn till externa nätverk.
Med spel som växer och ett antal installerade går det åt utrymme fort utan att det blir overkill med 512GB lagringsutrymme i SSD form så med en 240 alt. 256GB disk blir man väldigt begränsad. om man inte tar bort spel ocgh drar in nya i parti och minut. Lägg därtill växlingsfilen du vill ha på SSD:n och dagens 8-32GB ram vilket får anses vara mer eller mindre normala mängden så försvinner utrymmet fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tänker själv bara ha en SSD på ca. 500 GB i min nästa dator. Vafan ska man med en hårddisk till år 2013.

Lagring av film osv?
Sitter själv med 12.5TB och det är på tok för lite utrymme.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Lagring av film osv?
Sitter själv med 12.5TB och det är på tok för lite utrymme.

Kollar antagligen mer på film än du.
Men jag raderar alltid filmen efter att jag har sett den.
Har 1TB HDD+80GB SSD och det är på tok för mycket utrymme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Kollar antagligen mer på film än du.
Men jag raderar alltid filmen efter att jag har sett den.
Har 1TB HDD+80GB SSD och det är på tok för mycket utrymme.

Fast det är ju lagom själviskt då att säga "Vafan ska man med en hårddisk till år 2013" om du inte behöver mer utrymme.

Jag sitter också på runt 10GB totalt med filmer, OS, ISO, VM etc och det är fortfarande för lite.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om han köper en 4TB HDD och den pajar så försvinner ju ännu mer data...

Om en hdd pajar kan man väll rädda en del saker om man har tur men tror inte det går med en ssd.

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacke123:

Om en hdd pajar kan man väll rädda en del saker om man har tur men tror inte det går med en ssd.

Det beror ju såklart på hur den går sönder.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Om en hdd pajar kan man väll rädda en del saker om man har tur men tror inte det går med en ssd.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror ju såklart på hur den går sönder.

Jo, precis. Själva lösningen bör ju dock vara att ha en fungerande rutin för att ta backup på viktig data (vilket redan poängterats av flera), inte att hoppas på att det ska gå att rädda just det du behöver efter att lagringsenheten gått sönder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tänker själv bara ha en SSD på ca. 500 GB i min nästa dator. Vafan ska man med en hårddisk till år 2013.

Till att spara data på, fast till ett billigare pris...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.