Syftet med Recovery Discs? Spelar tillfället någon roll?

Permalänk
Medlem

Syftet med Recovery Discs? Spelar tillfället någon roll?

Hej!

Jag undrar vad det exakta syftet är med Recovery Discs. Ta t.ex. Asus ROGs varianter.

Vad exakt är det man gör en "recovery" på? Och spelar det någon roll om jag gör min recovery disc efter 6månader eller vid första starten?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Recovery disk är (om jag inte kommer ihåg fel) till för att installera om datorn vid ett tillfälle när datorn inte längre fungerar. Alt. när man känner för det.

Helt enkelt du kan installera om datorn med hjälp av den skivan. Samma sak som recovery partitioner är till för.

Om det gör något skillnad till när du skapar denna skiva vet jag dock inte. Tror inte det men är inte säker.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Lego Master

Finns ett par olika metoder.

1. Tar en image av hur hårddisken ser ut vid tillfället man bränner skivorna. Detta är bäst att göra så fort som möjligt, innan man hunnit få in en massa mög på datorn. Bränner du ut skivorna när du redan fått virus är du rökt; återställningen kommer innehålla viruset med.

2. Bränner ut en kopia på den återställningspartition som finns på datorn. I det här fallet är återställningen i stort sett som en nyinstallation av Windows, och det spelar ingen roll när du bränner skivorna. Men så klart bättre ju tidigt du gör det, man vet aldrig när något havererar och du behöver dem.

Hur ASUS har det minns jag inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Det är typ som en återställningspunkt på skiva. Den bör göras när datorn är nyinstallerad. Jag brukar dock bara göra punkter, men då gör jag dem när jag installerat windows och några nyckel-program.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Recovery disk är (om jag inte kommer ihåg fel) till för att installera om datorn vid ett tillfälle när datorn inte längre fungerar. Alt. när man känner för det.

Helt enkelt du kan installera om datorn med hjälp av den skivan. Samma sak som recovery partitioner är till för.

Om det gör något skillnad till när du skapar denna skiva vet jag dock inte. Tror inte det men är inte säker.

Skrivet av Shudnawz:

Finns ett par olika metoder.

1. Tar en image av hur hårddisken ser ut vid tillfället man bränner skivorna. Detta är bäst att göra så fort som möjligt, innan man hunnit få in en massa mög på datorn. Bränner du ut skivorna när du redan fått virus är du rökt; återställningen kommer innehålla viruset med.

2. Bränner ut en kopia på den återställningspartition som finns på datorn. I det här fallet är återställningen i stort sett som en nyinstallation av Windows, och det spelar ingen roll när du bränner skivorna. Men så klart bättre ju tidigt du gör det, man vet aldrig när något havererar och du behöver dem.

Hur ASUS har det minns jag inte.

Okej jag förstår, men det finns ingen risk att ens egna filer följer med? T.ex. säg att jag har något dokument eller fil som inte har med operativet att göra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zoltanen:

Okej jag förstår, men det finns ingen risk att ens egna filer följer med? T.ex. säg att jag har något dokument eller fil som inte har med operativet att göra.

Om tillverkaren använder modellen "kopiera hårddisken som den ser ut just nu", så jo, då finns en chans/risk att dina personliga filer följer med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om tillverkaren använder modellen "kopiera hårddisken som den ser ut just nu", så jo, då finns en chans/risk att dina personliga filer följer med.

Tack för ditt svar! Men det bör tekniskt sätt vara omöjligt då 4x4gb diskar omöjligt kan få plats med min dators innehåll? Är lite orolig nämligen...