Luftkylare till processor med höga ramminnen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Luftkylare till processor med höga ramminnen

Hejsan,

Ska byta ut min stock kylare på min processor och skulle gärna vilja ha lite hjälp av eran expertis med några av mina funderingar.

-Har höga minnen, inget jag planerar att byta ut i dagsläget
-Flyttar datorn mycket, vet inte hur det fungerar med en större processor kylare på 700g+
-Har inte tänkt att klocka processorn något överdrivet, upp till början på 4ghz vid behov.
-Uppskattar tystare kylare

Spec i övrigt:
i5 3570k
Fractal Design R3 enl. tillverkarens hemsida maxhöjd på cpukylare ~165mm (140mm fläkt på sidpanelen, om det nu är relevant)
Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2x8GB KIT
MSI Z77A-S01 INET EDITION ATX
GTX 680 (framtida sli)

Vilken processorkylare rekommenderar ni för ovanstående? När det bara handlar om några hundralappar hit och dit har priset ingen större sexuell betydelse.
Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Noctua NH-U14S eller uppföljaren till NH-D14 som ännu inte fått ett släpp datum.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Silverstone Argon AR 01. Kolla swec sommardator där den rekommenderas, har den själv nu och är riktigt nöjd för de priset.

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: 2x Asus GTX 780 Direct CUII SLI SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6 Laptop: Asus Zenbook UX31A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Slutet vattenkylningskit borde passa dig. Finns några st på marknaden bla Corsair och Antec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Igge
Registrerad
Sep 2004

Om en delvis vattenkylnings lösning går bra så rekommenderar jag H80i väldigt tyst och ingen tyngd på moderkortet samt bra kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

:Processor: Intel Core i5-3570K :CPU Kylare: Corsair Hydro H80i :Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77
:Grafikkort: ASUS GTX 780
:Minne: Patriont Viper 3 Intel Extreme Masters 16GB DDR3 PC-12800
:Nätagg: Corsair HX750W :Hårddisk: Intel X25-M G2 80GB :Chassi: Corsair Obsidian 650D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009

Jag köpte nyligen en Cooler Master Hyper 612S. Jag har Corsair Dominator minnen med ganska höga kylflänsar på, inget jag tänkte på när jag beställde kylaren. Det var dock inga problem att flytta upp fläkten en liten bit så att den passade precis över kylflänsen, funkar utmärkt. Den är stor, busenkel att installera, kyler bra (i7 950 utvecklar ganska mycket värme) och väldigt tyst.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Cruentusa:

Noctua NH-U14S eller uppföljaren till NH-D14 som ännu inte fått ett släpp datum.

Hur fungerar det med en såpass tung kylare om man flyttar datorn mycket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av fredda_87:

Om en delvis vattenkylnings lösning går bra så rekommenderar jag H80i väldigt tyst och ingen tyngd på moderkortet samt bra kylning.

Har väl egentligen inget emot ett slutet vatten system, känner mig väl mer hemmastadd med en luftkylare, samt att de smidigaste luftintagen på chassit redan är upptagna, de enda tillgängliga som är ledigt är det som sitter rakt ovanför minnena. Tror det kommer bli problem att få dit H80n där. H100n är utesluten pga storlek.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Varberg
Registrerad
Apr 2008

Noctua NH-U12S . .. http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63...

"100% RAM compatibility
Thanks to its slim design with only 45mm fin depth, the NH-U12S will not overhang the RAM slots even with two fans installed"

Test http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-U12S/