Överförning via usb 3.0 mellan bärbar och stationär dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009

Överförning via usb 3.0 mellan bärbar och stationär dator

Tja, problem här.

Jag ska göra en sak som är väldigt simpelt, men som i datorvärlden verkar vara en vetenskap.
Jag ska överföra en mapp som innehåller över 16gb data till min bärbara dator från min stationära dator.
Jag köpte en sladd, en usb 3.0 sladd, från netonnet.
Pluggade då in den ena hanen i den stationära och den andra hanen i den bärbaras usb 3.0 port. Och ja, för dem som kommer fråga, ja, båda portarna är 3.0 portar.

I alla fall, så händer inte ett skit. Det är inte lika simpelt som att plugga i mobilen och vips så hittar datorn mobilen och man kan göra dittan och dattan.

Så vad är cp felet? Hjälp mig med en normal svensk förklarning...

Tack i förhand...

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Med USB är det tänkt att ena prylen skall vara "värd" och den andra prylen "gäst". I ditt fall är båda prylarna "värd". Anslut en nätverkskabel istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av hasenfrasen:

Med USB är det tänkt att ena prylen skall vara "värd" och den andra prylen "gäst". I ditt fall är båda prylarna "värd". Anslut en nätverkskabel istället.

Jaha, hur får jag ena datorn som gäst då?

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av tednasadator:

Om du måste använda usb så finns det speciella usb kablar att köpa

med aktiv elektronik och drivrutiner som gör att det uppfattas som nätverk, men varför inte använda vanligt nätverk, det är ju det det är tänkt för ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av tednasadator:

Tja, problem här.

Jag ska göra en sak som är väldigt simpelt, men som i datorvärlden verkar vara en vetenskap.
Jag ska överföra en mapp som innehåller över 16gb data till min bärbara dator från min stationära dator.
Jag köpte en sladd, en usb 3.0 sladd, från netonnet.
Pluggade då in den ena hanen i den stationära och den andra hanen i den bärbaras usb 3.0 port. Och ja, för dem som kommer fråga, ja, båda portarna är 3.0 portar.

I alla fall, så händer inte ett skit. Det är inte lika simpelt som att plugga i mobilen och vips så hittar datorn mobilen och man kan göra dittan och dattan.

Så vad är cp felet? Hjälp mig med en normal svensk förklarning...

Tack i förhand...

Om det är en A-hane till A-hane du har använt så är risken överhängande att du har bränt USB-kontrollern i den ena eller båda datorerna.

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av tednasadator:

Ta ut hårddisken från den bärbara och anslut den med en sata kabel till datorn. Och skicka över filerna, sedan montera tillbaka den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av FoxOne:

Om det är en A-hane till A-hane du har använt så är risken överhängande att du har bränt USB-kontrollern i den ena eller båda datorerna.

Varför säljs dom då? För att bränna kontrollers? XD

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av dencoolasnubben:

Varför säljs dom då? För att bränna kontrollers? XD

Det finns mängder med kablar (och andra saker också) som är bra på vissa ställen men olämpliga på andra, det är upp till den som ska använda prylarna att ta reda på vad som behövs och varför går det inte med Ethernet ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av mrqaffe:

Det finns mängder med kablar (och andra saker också) som är bra på vissa ställen men olämpliga på andra, det är upp till den som ska använda prylarna att ta reda på vad som behövs och varför går det inte med Ethernet ?

Asså, jag tror inte jag har förstört nåt. Så ni menar att kabel skapet är köpt i onödan?! Grrr...
Hur funkar det med nätverksdelning då?
Det är windows 8 på laptopen och windows 7 på den stationära. Är det krångligt med nätverk?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av tednasadator:

Asså, jag tror inte jag har förstört nåt. Så ni menar att kabel skapet är köpt i onödan?! Grrr...
Hur funkar det med nätverksdelning då?
Det är windows 8 på laptopen och windows 7 på den stationära. Är det krångligt med nätverk?

Nä om di har flera datorer i hemmet så är de väl troligen redan anslutna till internet och då är de redan ihopkopplade
kör du win 7-8 så använd hemgrupp:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-homegrou...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2007

Det handlar om 16Gb!

Det får ju plats på ett usbminne för ett par hundra och sedan har du ett usbminne också till annat.
En nätverkskabel är det mest lämpliga som folk tidigare har skrivit.

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Trihxeem:

Det får ju plats på ett usbminne för ett par hundra och sedan har du ett usbminne också till annat.
En nätverkskabel är det mest lämpliga som folk tidigare har skrivit.

Menar du att man då bara kopplar en nätverkskabel mellan min stationära och min laptop så är det fritt fram och överföra? Ska båda datorerna då vara igång?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av tednasadator:

Menar du att man då bara kopplar en nätverkskabel mellan min stationära och min laptop så är det fritt fram och överföra? Ska båda datorerna då vara igång?

Är de inte redan anslutna ? via nån hemmarouter?
Det underlättar om de är på
Prova guiden från MS jag länkade innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av mrqaffe:

Är de inte redan anslutna ? via nån hemmarouter?
Det underlättar om de är på
Prova guiden från MS jag länkade innan.

Attans, det fungerade! ;D
Nu vet jag inte vad jag ska ha kabeln till, lol... Kanske går att lämna tillbaka eller har som tavla.