Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Rengöra vattenkylningen

Har fått färgklumpar i vattnet som sätter sig i slangarna och undrar om det finns något medel som löser upp färgen som man bara kan hälla i systemet och köra i ett par timmar eller liknande, för att sedan tömma och fylla på med nytt vatten.

Färgen kommer ifrån en radiator som vart köpt beg och har själv ingen färg i systemet förutom det lilla.

Eller är det enda rätta att byta alla slangar och sedan rengöra resterande med t-röd eller liknande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

De gångerna jag inte orkat plocka isär hela loopen har jag kört kokhett vatten och citronsyra som jag lät cirkulera tills vätskan var jummen. Det var inte jätte effektivt men funkade iaf att ta bort lite av beläggningen på slangen.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Var försiktig om du skulle köra kokhett vatten genom loopen, den vanligaste orsaken att slangar lossnar är att vattnet blivit för varmt och gjort att slangen blivit mjuk och expanderat.

Den klart bästa lösningen hade varit att ta isär hela systemet och nogrannt rengöra varje del för sig, du skjuter egentligen bara upp problemen annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av JaZid:

Var försiktig om du skulle köra kokhett vatten genom loopen, den vanligaste orsaken att slangar lossnar är att vattnet blivit för varmt och gjort att slangen blivit mjuk och expanderat.

Den klart bästa lösningen hade varit att ta isär hela systemet och nogrannt rengöra varje del för sig, du skjuter egentligen bara upp problemen annars.

Helt riktigt, hade uppsikt hela tiden osv. Dock så släppte bara skiten på första halvan av loopen så får se när det blir till att ta isär allt. Sitter väll en del skit i blocken.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2004

När jag hade problem med skit i mitt system så tog jag ett vattenfilter och kopplade in i loopen och sen fick det stå med bara pumpen igång ett par timmar så var det rent. Visserligen inte en jättelångsiktig lösning men det funkar för allt ta bort att som är löst i vattnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Blir nog ett söndagsprojekt att rengöra och plocka isär systemet. blir nog bra för då kan jag nog ta och olja in bordet i samma veva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Nov 2001

T-röd löser all skit. Häll i lite i slangarna och skaka runt. lika så i växlarna och blocken.

Därefter köper du batterivatten på mekonomen eller någon mack. Tillsätt glykol eller allra helst köldbärarsprit. Max 10% koncentration av spriten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jun 2004

Har du kopparblock så skölj dem med vinäger och sen en ny mjuktandborste tillsammans med destillerat vatten, och byt ut alla slangar när du är i gång.

| I7 6700K | Asus Z170 Pro | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | Gainward GTX 1080 GLH | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av JaZid:

Precis vad som hände mig i torsdags, är nu ett 7970 fattigare...

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Undvik kontakt med oringar på både nipplar och vattenblock om du ska blanda in vinäger i rengöringsprocessen. Vinäger innehåller syror som kan äta upp gummit med tiden, lite beroende på vad för material det är. Inte värt risken, ta bort alla oringar innan blocken kommer i kontakt med vinäger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Öhhmm, batterivatten kan ni använda. Inget annat, absolut inte kranvatten.

Töm loopen, häll i destillerat vatten(batterivatten) i rad, plugga hålen och skaka. Töm ur, gör om(samma med blocken) Slangarna får fastnar det inget i, om det gör det har ni allvarliga problem lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Jonas_1124:

T-röd löser all skit. Häll i lite i slangarna och skaka runt. lika så i växlarna och blocken.

Därefter köper du batterivatten på mekonomen eller någon mack. Tillsätt glykol eller allra helst köldbärarsprit. Max 10% koncentration av spriten.

Tänker fortsätta på den, köldbärarsprit är inget fancy shit utan det är praktiskt taget samma som T-spriten du köper på macken.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Har tyvärr upptäckt att mitt nästa inlägg blir mitt 1000:de så har fått en låsning i huvudet att det måste bli ett bra inlägg så ni kanske inte hör mer av mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Oftast räcker det med destillerat vatten samt tandborste, dom få gångerna det är riktigt illa har jag fått göra rent med destillerat vatten samt lite vit vinäger inblandat (20%). Jag brukar låta blandningen gå runt i systemet ca 12 timmar sedan körs en runda till med endast destillerat vatten. Töm sedan systemet och gör rent blocken manuellt med tandborste, alternativt vinäger blandningen. Jag brukar göra detta ingrep efter 2 år, då byter jag även slangar samt o-ringar.

| InWin 303 | MSI X99A MPOWER | Intel Core i7-5930K | 32GB Corsair Vengeance LPX | Nvidia GeForce GTX Titan XP | 240GB HyperX Predator M.2 | 500GB Samsung 850 EVO | Asus PG279Q | Vattenkylning | Mayflower Objective2/ODAC | Sennheiser HD700 | Windows 10 Pro |