Vattenkylning. destillerat vatten och glykol men kommer skumma flytande grejer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Dec 2006

Vattenkylning. destillerat vatten och glykol men kommer skumma flytande grejer

Hej!
Titlen kanske inte är den bästa men kan inte komma på en bättre förklaring.
Tittande in i datorn presis och såg att de flyter små kulor, liknande kaviar.
Har haft i destillerat vatten samt blå glykol så tycker att de borde inte kunna leva så mycke i systemet.
Någon som har en idé? är inte helt sugen på att plocka ner allt och rengöra
http://imageshack.us/f/560/7n1z.jpg/

Rampage II Extreme // I7 975 Extreme @ 4.2(H2O) // 12gb dominator 1600mhz //580GTX Tri-SLI//
X-fi titanium // Corsair AX1200W// Obsidian 800D// Raptor 300gb system disk // 5x1tb 2x500gb 3x 1.5tb lagring //

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2006

varför har du glykol i vattnet ? har man inte det för att vattnet inte sk frysa dock så kommer aldrig vattnet ditt att bli så kallt

edit; läste detta http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

då är min fråga hur mycke glykol blandade du? min första tanke är att glykolet löser upp slangen men jag är inte säker.

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Kan vara skräp från radiatorn som reagerat med glykolet, rengjorde du radiatorn med destilerat vatten innan du började fylla loopen?

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: 2x Asus GTX 780 Direct CUII SLI SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6 Laptop: Asus Zenbook UX31A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

TopTip: Använd inte glykol, destillerat vatten med lämplig tillsats. Många tillverkare avråder från UV vätskor och annat.

Helt vanlig destillerat vatten och en silvercoil är allt du behöver. TIllsatser och färger är kul för utseendet men inget annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av thereal_twisted:

TopTip: Använd inte glykol, destillerat vatten med lämplig tillsats. Många tillverkare avråder från UV vätskor och annat.

Helt vanlig destillerat vatten och en silvercoil är allt du behöver. TIllsatser och färger är kul för utseendet men inget annat

Bästa är att köpa UV slangar och köra på med vanligt destilerat vatten och tillsats (bakteriedödande eller silvercoil)

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Kör också med glykol i mitt system (5%) , hur mkt glykol har du i loopen ?

Ska riva mitt om 3-4 veckor, kanske ska satsa på silvercoil då. Vem fan vill ha kaviar i sitt system ? :/

När bytte du senast ?

Spolat igenom kylare och block innan montering ?

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Dec 2006

Hej!
Har kört systemet på destillerat vatten och sånt anti alg medel till akvarium innan.
Men sedan rasade pumpen så fick byta vatten. sökte på nätet och hittade att glykolen skulle ta kål på alger.
Ska köpa sånt medel igen och byta vattnet. får ta och skölja systemet rejält

Har haft detta vatten kanske 1 månad

Rampage II Extreme // I7 975 Extreme @ 4.2(H2O) // 12gb dominator 1600mhz //580GTX Tri-SLI//
X-fi titanium // Corsair AX1200W// Obsidian 800D// Raptor 300gb system disk // 5x1tb 2x500gb 3x 1.5tb lagring //

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Vet du nåt ställe som säljer killcoil eller liknande här i sverige? De svenska försäljare jag kollat säljer bara sån där vätska..

Chassi: Obsidian 900d PSU: FSP Aurum Pro 850W 80+ Gold Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: i5-3570K @4.5Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB GPU: GTX 780 SLI SSD 1: Samsung 840 250GB SSD 2: Corsair Force GT 120GB HDD: 4TB OS: W8 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Lyckokaka:

Vet du nåt ställe som säljer killcoil eller liknande här i sverige? De svenska försäljare jag kollat säljer bara sån där vätska..

Färdiirgblandad kylvätska är inte dyr heller, och då vet man att det blir rätt.

Värre var det att hitta kill coils i sverige, skulle maila Arthur på coolingstuff och fråga. Han är extremt hjälpsam och kan säkert fixa fram en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schlätta
Registrerad
Mar 2012

Borde funka med vilken silvertråd som helst, tror det finns i en del hobbybutiker.

Gamerigg: | Win7 x64 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Samsung 840 240GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av GreveFrog:

Borde funka med vilken silvertråd som helst, tror det finns i en del hobbybutiker.

Det är nåt annat på också, google it.

Blir det fel legering kan effekten bli helt motsatt

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GreveFrog:

Stämmer, så länge det är 99,999% rent silver och volymen av silvret är proportionerlig mot mängden vatten. Urmakare och silversmed bör ha lämpligt material.

Skrivet av Lyckokaka:

Jag ska kolla ifall Inet kan ta in killcoils, återkommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av JaZid:

Stämmer, så länge det är 99,999% rent silver och volymen av silvret är proportionerlig mot mängden vatten. Urmakare och silversmed bör ha lämpligt material.

Jag ska kolla ifall Inet kan ta in killcoils, återkommer.

Inet rules!

Från det ena till det andra, det måste va fler som kör vattenkylning nu va? Eller så inbillar man sig för att man själv snöat in.

Intel köpte nog massa aktier i vattenkylnings branchen, sen släppte dom ivy och nu haswell. Bara håvar in cash på aktierna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Googlade snabbt på det där med silver coil, fanns en UK sida med lager på det där. http://www.mayhems.co.uk/shop2/silver-coil-99.999-pure-silver...

Uh, har kört med glykol själv utan problem i olika system.

EDIT: Har för mig att det kan vara elakt mot vissa plaster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Färdiirgblandad kylvätska är inte dyr heller, och då vet man att det blir rätt.

Värre var det att hitta kill coils i sverige, skulle maila Arthur på coolingstuff och fråga. Han är extremt hjälpsam och kan säkert fixa fram en.

Jämför man med batterivatten det väldigt dyrt. 4 liter för 40 spänn kontra 1 liter för 60-99 kr.

Arthur själv har ju sagt att det går utmärkt med glykol. Sänker kylprestandan någon enstaka grad men funkar prima i övrigt. Ska dock mejla honom för säkerhets skull.

Chassi: Obsidian 900d PSU: FSP Aurum Pro 850W 80+ Gold Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: i5-3570K @4.5Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB GPU: GTX 780 SLI SSD 1: Samsung 840 250GB SSD 2: Corsair Force GT 120GB HDD: 4TB OS: W8 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av EricRIDDLE:

Hej!
Titlen kanske inte är den bästa men kan inte komma på en bättre förklaring.
Tittande in i datorn presis och såg att de flyter små kulor, liknande kaviar.
Har haft i destillerat vatten samt blå glykol så tycker att de borde inte kunna leva så mycke i systemet.
Någon som har en idé? är inte helt sugen på att plocka ner allt och rengöra
http://imageshack.us/f/560/7n1z.jpg/

Ser ut som ditt system haft alger osv sen innan helt enkelt bara gör rent och kör med glykol du kan börja skölja med vanligt varm vatten för att sedan gå över till dest vatten. Sen fyll upp med dest vatten + enstaka glykol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Lyckokaka:

Jämför man med batterivatten det väldigt dyrt. 4 liter för 40 spänn kontra 1 liter för 60-99 kr.

Arthur själv har ju sagt att det går utmärkt med glykol. Sänker kylprestandan någon enstaka grad men funkar prima i övrigt. Ska dock mejla honom för säkerhets skull.

Du tömmer loopen ofta eller

Nä men dest vatten, it's the shit.

Färdigblandad Ek vätska tex. har fryspunkt på -7, så nåt är det i som sänker den. Kan kolla på en burk hära.

Hum, finns ingen innehållsdeklaration på burken