I5 4670k kommer upp i 3.6Ghz vid Turbo bost. Va hände med 3.8Ghz?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baggz143:

Är det densamma som 1150? står 1155 och 1156 ju

Yes. Jag redigerade mitt förre inlägg, v.g. läsa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Glömde att säga jag kör på en i7 2700k.

OnT:
Ja, jag tror nog du kan få ner den mer

Mvh: Eric

Haswell cpu's går varmt som satan, sandy är mycket svalare.

80grader är inte alls konstigt med en haswell, dessvärre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Yes. Jag redigerade mitt förre inlägg, v.g. läsa.

Har tyvär inget kvitto. Då det var väldigt länge sedan ja köpte dom. Har frågat Inet så vi får se va dom svarar imorn. Dags o lägga sig. Jobb imorn kl 8.
Tack för hjälpen och ha de bäst grabbar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillen99:

30 grader i load en het sommar dag solen rätt in i rummet ( 3 fönster ) toppar aldrig över 40!
Idle ligger jag runt 25-27.

Tyvärr så har du garanterat en trasig värmesensor. 30 grader i full load är helt omöjligt om du inte har en Intel-atom prolle eller liknande.

Permalänk
Skrivet av baggz143:

Wow dom graderna tackar men inte nej till.
Så du tror att ja får ner tempsen till 50-60 med en Noctua NH14?

Nej ingen chans i helvetet, du har en haswell. Dom går varmt som f-n

Permalänk
Medlem

Enligt noctua så passar inte de kittet.

Noctua NM-i115x Mounting-Kit
- Socket compatibility LGA1150/1155/1156

Det är den som passar och den är beställt från Komplett. Gick på 200 med kylpastan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baggz143:

Enligt noctua så passar inte de kittet.

Noctua NM-i115x Mounting-Kit
- Socket compatibility LGA1150/1155/1156

Det är den som passar och den är beställt från Komplett. Gick på 200 med kylpastan.

Sorry missade det på nåt skumt sätt, bra att du upptäckte det. Hur som helst blev det iaf. billigare än en ny kylare. Ändrar mina inlägg så ingen annan köper fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Tyvärr så har du garanterat en trasig värmesensor. 30 grader i full load är helt omöjligt om du inte har en Intel-atom prolle eller liknande.

Det är fullt möjligt att ha såna temps med sandy bridge, om man har en bra custom loop.

På en bra luftkylare, om man kör oklockat. Inga problem att alltid hålla sig under 50C(med sandy bridge då)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Det är fullt möjligt att ha såna temps med sandy bridge, om man har en bra custom loop.

På en bra luftkylare, om man kör oklockat. Inga problem att alltid hålla sig under 50C(med sandy bridge då)

Men han påstår att han har 30 grader i full load med en 2700k kyld med en h60...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är fullt möjligt att ha såna temps med sandy bridge, om man har en bra custom loop.

På en bra luftkylare, om man kör oklockat. Inga problem att alltid hålla sig under 50C(med sandy bridge då)

Antar att MrNeikter menade med en H60-kylare. Hur som helst går det att hålla ganska låga temps med en 2700K men det kräver mer än en H60. Man får undervolta och ha en stor luftkylare alt. H100 eller liknande och även då känns temperaturer under 50-strecket lite optimistiskt. (pratar rent generellt, vissa har ju turen att få en bra cpu).

Det finns även många som inte kör stresstests tillräckligt länge. Detta ger helt felaktiga värden på vattensystem då det tar en bra stund innan vattnet värms upp. Det ser man även när temperaturen går ner, det tar betydligt längre tid för ett vattensystem att nå idle temperaturen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Men han påstår att han har 30 grader i full load med en 2700k kyld med en h60...

Well that's bullshit Håller helt med dig om det. Men under 50C utan OC är no problemo som jag skrev. Inget man gör med en ivy eller haswell direkt

Skrivet av screamin-daemon:

Antar att MrNeikter menade med en H60-kylare. Hur som helst går det att hålla ganska låga temps med en 2700K men det kräver mer än en H60. Man får undervolta och ha en stor luftkylare alt. H100 eller liknande och även då känns temperaturer under 50-strecket lite optimistiskt. (pratar rent generellt, vissa har ju turen att få en bra cpu).

Det finns även många som inte kör stresstests tillräckligt länge. Detta ger helt felaktiga värden på vattensystem då det tar en bra stund innan vattnet värms upp. Det ser man även när temperaturen går ner, det tar betydligt längre tid för ett vattensystem att nå idle temperaturen.

Helt allvarligt nu, min 2500k körde jag en thermalright silverarrow på. Har aldrig sett den passera 70 grader sålänge jag hållt mig under 4.9Ghz på ett ungefär. Har kört en Antec 620 på den också och den höll nere tempsen förvånansvärt bra. Med H100i på så är den mkt sval, provade den i custom loopen å det va rent löjligt svårt att få den över 50 grader trots 5.3Ghz lol (en 2600/700 går dock varmare pga. HT om man inte stängt av det)

Jag kör inte prime och liknande tester då det inte känns relevant, en klock som bara fixar 10min i prime kan vara 100% 24/7 stabil till allt annat förutom prime. Det lastar nåt så in åt-h-vete så det är liksom bara relevant om man kör prime på dagarna annars också.

Hade nästan glömt hur svala dom är nu när jag är mer van Ivy, även om min går svalt för att vara en, delidd, lappa IHS, customloop för 3k är allt som behövs för att få den bara 20grader varmare än en sandy, smidigt som fan

Nämnas bör att båda är ganska ok ex. som inte behöver jättemkt volt och fixar 5.3Ghz ganska lätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Well that's bullshit Håller helt med dig om det. Men under 50C utan OC är no problemo som jag skrev. Inget man gör med en ivy eller haswell direkt

Helt allvarligt nu, min 2500k körde jag en thermalright silverarrow på. Har aldrig sett den passera 70 grader sålänge jag hållt mig under 4.9Ghz på ett ungefär. Har kört en Antec 620 på den också och den höll nere tempsen förvånansvärt bra. Med H100i på så är den mkt sval, provade den i custom loopen å det va rent löjligt svårt att få den över 50 grader trots 5.3Ghz lol (en 2600/700 går dock varmare pga. HT om man inte stängt av det)

Jag kör inte prime och liknande tester då det inte känns relevant, en klock som bara fixar 10min i prime kan vara 100% 24/7 stabil till allt annat förutom prime. Det lastar nåt så in åt-h-vete så det är liksom bara relevant om man kör prime på dagarna annars också.

Hade nästan glömt hur svala dom är nu när jag är mer van Ivy, även om min går svalt för att vara en, delidd, lappa IHS, customloop för 3k är allt som behövs för att få den bara 20grader varmare än en sandy, smidigt som fan

Nämnas bör att båda är ganska ok ex. som inte behöver jättemkt volt och fixar 5.3Ghz ganska lätt.

Detta var ju extrem viktig information. Om du inte kör prime eller likn. har vi ingenting att jämföra med, det gäller ju plocka bort alla variabler. Sedan beror en stabil klock ju på mer än bara värmen, så Prime95 är ett bra verktyg. Påminner om folk som "maxar" spel när dom i verklighet stänger av AA, kör låg upplösning eller har 12fps.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag kör prime, men inte i 12h. Körde i 10 min nyss, 63grader på varmaste kärnan 4.6Ghz oc 1.24V fixed volt öh 8gb ram 2400 CL9

Ska plocka på thermalright kylaren på testbänken, 2500k sitter där.

Frybench är ett rätt trevligt test också fö, ganska långdraget och lastar stenhårt. Prova det, och man får poäng vilket alltid är kul att jämföra

Va kör du för klock på SBE'n?

Kom igen vi benchar lite frybench, kul som fan! Och du har övertag med 6 kärnor ;)Slår mig lätt

12H prime är lika relevant som att testa gpu OC 12H i furmark, Enda gången det är relevant är om man helt enkelt kör furmark dagarna i ändå av någon anledning.

En sån klock kan vara ostabilare vid normalt användande om man använder samma värden som under stresstestet. För mkt IO/PLL/Vcore kan likagärna bidra till instabilitet som för låga värden. Därför bör man testa i real-life scenarion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Jag kör prime, men inte i 12h. Körde i 10 min nyss, 63grader på varmaste kärnan 4.6Ghz oc 1.24V fixed volt öh 8gb ram 2400 CL9

Ska plocka på thermalright kylaren på testbänken, 2500k sitter där.

Frybench är ett rätt trevligt test också fö, ganska långdraget och lastar stenhårt. Prova det, och man får poäng vilket alltid är kul att jämföra

Va kör du för klock på SBE'n?

Kom igen vi benchar lite frybench, kul som fan! Och du har övertag med 6 kärnor ;)Slår mig lätt

12H prime är lika relevant som att testa gpu OC 12H i furmark, Enda gången det är relevant är om man helt enkelt kör furmark dagarna i ändå av någon anledning.

En sån klock kan vara ostabilare vid normalt användande om man använder samma värden som under stresstestet. För mkt IO/PLL/Vcore kan likagärna bidra till instabilitet som för låga värden. Därför bör man testa i real-life scenarion.

Kör min 3770k @4.2GHz, kyld med Silver Arrow SB-e, lägsta fläkthastighet, max 70 grader i prime 5h.
Kör jag med lite normal fläkthastighet så är maxtempen 63 grader.
Högsta fläkthastighet = max 60 grader.

Kan även tillägga att delarna sitter i ett FD Define R3 med endast 2 originalfläktar på lägsta varvtal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xedoz1:

dina temps visar fel.

OT: boosten är 100Mhz lägre för varje kärna som belastas, 1 kärna = 400, 2= 300, 3 =200 och 4 =100mhz.
du kommer inte få drömtempsen som han skriver om. jag hade helt mongo temps i mitt förra chassi, och då va det 1-2 grader över rummet idle, och ca 15-20 över vid 100% load. så med 22rum ca 42grader under load. och detta i stock med en sandy. runt 45-60 grader kan anses som fullt normalt och helt okej.

Han kanske kollar cpu temp och inte core temp?

Min testrigg i5 2500 har en core temp på runt 66 grader i load på 5Ghz med en h100i och cpun är delided.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Kör min 3770k @4.2GHz, kyld med Silver Arrow SB-e, lägsta fläkthastighet, max 70 grader i prime 5h.
Kör jag med lite normal fläkthastighet så är maxtempen 63 grader.
Högsta fläkthastighet = max 60 grader.

Kan även tillägga att delarna sitter i ett FD Define R3 med endast 2 originalfläktar på lägsta varvtal.

Kör jag min i 4.2 så kan jag sänka volten jämfört med orginal. Enormt mkt svalare.63 på varmaste kärnan. Alla andra var under 60.

Men det lastar inte loopen nog hårt för att det ska märkas, kan öka ordentligt innan det närmar sig 65. Cinebench @+5Ghz på 1.54V går strax över 70.

Idle tempsen är som med en H100i, men när man börjar lasta så drar dom inte iväg.

Fick lite förhinder här, måste montera Vattenblock på 7970 matrix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Kör jag min i 4.2 så kan jag sänka volten jämfört med orginal. Enormt mkt svalare.63 på varmaste kärnan. Alla andra var under 60.

Men det lastar inte loopen nog hårt för att det ska märkas, kan öka ordentligt innan det närmar sig 65. Cinebench @+5Ghz på 1.54V går strax över 70.

Idle tempsen är som med en H100i, men när man börjar lasta så drar dom inte iväg.

Fick lite förhinder här, måste montera Vattenblock på 7970 matrix

Sänkte volten nu.
1.025 verkar gå stabilt på 4.2GHz istället för 1.1GHz på 3.5GHz.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att ja fått de dåligaste exemplaret av i5an. Kommer inte upp i mer än 4.2ghz med volt under 1.25. Många i5or klarar dock 4.6ghz med 1.20..

Permalänk
Skrivet av baggz143:

Har kommit fram till att ja fått de dåligaste exemplaret av i5an. Kommer inte upp i mer än 4.2ghz med volt under 1.25. Många i5or klarar dock 4.6ghz med 1.20..

Haswell är ett riktigt lotterti, med ganska dåliga odds.

EDIT: Det finns många fler faktorer än vcore, hur mkt minne kör du och i vilken hastighet?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Sänkte volten nu.
1.025 verkar gå stabilt på 4.2GHz istället för 1.1GHz på 3.5GHz.

Hade du 3770k eller hur var det nu igen?

Satte 4.2 och offset -0.060, 43 grader på varmaste kärnan. Då ligger vcore ändå på 1.192

Moar tweaking to be done över 40 i load är oacceptabelt

Permalänk

lol 38 på varmaste kärnan. 1.048 under load

Permalänk

MUaha 35 I load offset -0.150

Hjälpte ju att sätta på cstates och eist också.

Och körde bara med 3 av 6 rad fläktar.

Nä back to reality, cpu'n känner sig oälskad under 4.6

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Han kanske kollar cpu temp och inte core temp?

Min testrigg i5 2500 har en core temp på runt 66 grader i load på 5Ghz med en h100i och cpun är delided.

Har du deliddat en i5 2500 ? Dom är lödda såvitt jag vet. Brukat sluta med spräckt kärna. Halva sitter kvar på IHS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Har du deliddat en i5 2500 ? Dom är lödda såvitt jag vet. Brukat sluta med spräckt kärna. Halva sitter kvar på IHS

Sorry, Blandade ihop delid med min 3570k.
Va något seg igår och min 2500 är inte delided

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Trevligt!
Extremt bra kylare har den i en av mina datorer
Jag har 30grader i load på en Corsair H60, i load och processorn kan pusta ut är ju gärna under 50-60!
80 för mig är på tok för mycket!
Men 40 grader med Noctua är perfekt om du lyckas med det, kanske under också?

Mvh: Eric

30 grader i load..? hur mycket har du underklockat din processor? Kör du en kärna på 1.6Ghz eller..?
Jag körde min 2500k i standardklock med push'n pull antec 620 och fick typ 45 grader i load.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Är det densamma som 1150? står 1155 och 1156 ju

Funkar fint!

Permalänk
Skrivet av WoG:

30 grader i load..? hur mycket har du underklockat din processor? Kör du en kärna på 1.6Ghz eller..?
Jag körde min 2500k i standardklock med push'n pull antec 620 och fick typ 45 grader i load.

Nej, orginalklock!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Nej, orginalklock!

Okej, men då stämmer inte din temeraturmätare Det är bara att kolla på vilken som helst av kommentarerna, jag antar du förstår det själv att det är omöjligt att du inte kommer upp i 30 grader på full load. Det enda sättet du klarar det är om du tar bort IHS'en och häller flytande kväve på chippet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Trevligt!
Extremt bra kylare har den i en av mina datorer
Jag har 30grader i load på en Corsair H60, i load och processorn kan pusta ut är ju gärna under 50-60!
80 för mig är på tok för mycket!
Men 40 grader med Noctua är perfekt om du lyckas med det, kanske under också?

Mvh: Eric

Har du typ minusgrader i rummet ditt? Glöm att du har 30 grader fullload..

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av WoG:

Okej, men då stämmer inte din temeraturmätare Det är bara att kolla på vilken som helst av kommentarerna, jag antar du förstår det själv att det är omöjligt att du inte kommer upp i 30 grader på full load. Det enda sättet du klarar det är om du tar bort IHS'en och häller flytande kväve på chippet.

Skrivet av MaACc1i:

Har du typ minusgrader i rummet ditt? Glöm att du har 30 grader fullload..

Har nu kollat 35 grader max i load står de

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.