Permalänk

Köp av Ps3 hjälp

tjenare swec, la för en tid sedan ut mitt xbox för att byta det mot ett ps3 istället.
har nu fått svar och ska eventuellt byta nu ikväll men skulle uppskatta lite råd först.

tanken är att använda ps3 som mediacenter typ, strömma lite film osv, se nån blu-ray film kanske.
modellen är inte den nyaste utan 120gb 1 år gammal säger han.

så jag funderar egentligen vad skilnaden är på denna och typ dom som har 500gb och är mer slimmade?
att den är större och har mindre hdd vet jag ju men är det några skilnader om man ska strömma typ?
stödjer den samma filtyper å har samma stöd för ljud?
är det nån skilnad i hårdvaran?

tacksam för svar.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk

Allt är identiskt bortsett från HDD:n men de som kom ut de första året typ var mer utrustade med mer USB portar, kortläsare och kompatibla med PS2. Dessa är dock skit-svåra att få tag på. Annar är det bara lite ljudnivåer som skiljer FAT, SLIM och SUPER SLIM åt Observera att PS3 systemet inte har stöd för .mkv

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Allt är identiskt bortsett från HDD:n men de som kom ut de första året typ var mer utrustade med mer USB portar, kortläsare och kompatibla med PS2. Dessa är dock skit-svåra att få tag på. Annar är det bara lite ljudnivåer som skiljer FAT, SLIM och SUPER SLIM åt Observera att PS3 systemet inte har stöd för .mkv

okej! skönt. läste på nån sida att denna 120gb saknade stöd för någon viss typ av ljudöverföring men, begrep inte direkt nånting så därför skapade jag tråden här
känner till att den inte kör mkv

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Ingen egentlig skillnad mer än att jag upplever den tjocka som bullrigare och större (lite fulare också men det är en smak sak) tror även att den går lite kallare

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

har både ps3 och xbox 360

har custom firmware på ps3an och har provat ett flertal gånger att få till streaming...

det GÅR att få till med olika program som tex http://www.ps3mediaserver.org/
http://www.plexapp.com/
osv osv

det jag kommit fram till är att det fungerar inte bra, ibland kan det fungera 2-3 dagar sen slutar det fungera helt och man måste starta om datorn routern och ps3 för att få igång det igen, sen är bilden alltid lite konstig...

det slutade med ett dedikerat mediacenter där jag har alla filmer och serier och fungerar alltid utan problem.

har hört att xbox ska vara bättre än ps3 men har inte provat själv mycket med xboxen

för övrigt tror jag det ska vara samma stöd till alla ps3 gällande streaming... dvs DÅLIG

Permalänk
Skrivet av Viochee:

har både ps3 och xbox 360

har custom firmware på ps3an och har provat ett flertal gånger att få till streaming...

det GÅR att få till med olika program som tex http://www.ps3mediaserver.org/
http://www.plexapp.com/
osv osv

det jag kommit fram till är att det fungerar inte bra, ibland kan det fungera 2-3 dagar sen slutar det fungera helt och man måste starta om datorn routern och ps3 för att få igång det igen, sen är bilden alltid lite konstig...

det slutade med ett dedikerat mediacenter där jag har alla filmer och serier och fungerar alltid utan problem.

har hört att xbox ska vara bättre än ps3 men har inte provat själv mycket med xboxen

för övrigt tror jag det ska vara samma stöd till alla ps3 gällande streaming... dvs DÅLIG

jaha? har läst jättemycket bra saker om streaming från ps3 med ps3mediacenter. konstigt.
upplever däremot att xbox inte alls fungerar bra att strömma med, testat olika program och blir alltid lagg osv.
sitter med 100/100 ej trådlöst.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Den nya 500Gb modellen har inte "slide in slot" för skivorna utan du får öppna en ful lucka och sätta dit skivan som på gamla Ps1/Ps2 tiden:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

jaha? har läst jättemycket bra saker om streaming från ps3 med ps3mediacenter. konstigt.
upplever däremot att xbox inte alls fungerar bra att strömma med, testat olika program och blir alltid lagg osv.
sitter med 100/100 ej trådlöst.

PS3 Media Server funkar skitfint, rätt lätt att konfigurera också. Enda den hade problem med var en BluRay-rip av Game of Thrones med en bitrate på 50Mbit>.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag har också haft en del problem med ps3 media server. Kan vara min egen inkompetens men finner det aningen otympligt. I övrigt är jag väldigt nöjd med ps3an, allt jag inte kan köra på den pluggar jag in i tvn och kör direkt från usb hdd :).

P.s Detta kanske inte hjälpte trådskaparen så himmelskt mycket men lite input om ps3 media server iaf

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

jaha? har läst jättemycket bra saker om streaming från ps3 med ps3mediacenter. konstigt.
upplever däremot att xbox inte alls fungerar bra att strömma med, testat olika program och blir alltid lagg osv.
sitter med 100/100 ej trådlöst.

okej, ja har då försökt flera gånger och varnar dig att det är svårt att få till det bra, har själv 1gbit nätverk, tror iofs ps3an kör 100mbit men antingen tar det lång tid att uppdatera bibloteket eller så tappar man helt anslutning... ibland laggar det, ibland funkar inte vissa filmer/serier, ibland är ljudet helt osynkat... the list goes on har haft mycket problem... även fast jag har kunnat köra dedikerade program på ps3an som tex showtime som stödjer .mkv filer så har inte blivit bra i nätverket.. fungerar "okej" om man fört över på usb hårddisk fast då måste man packa upp filmer/serier vissa fungerar utan att behöva packa upp men det är få

Permalänk

okej. jag tänker då fara och byta nu i alla fall och se hur det fungerar xboxen har stått och samlat damm i 3-4månader nu så använder den ändå inte. kanske återkommer i tråden om hur mediacenter fungerar för mig.

tackar samtliga för att ni tog er tid att svara!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ