Hur gör man backup på enklast sätt?

Permalänk
Medlem

Hur gör man backup på enklast sätt?

Jag har 5 hårddiskar i min burk på en har jag bilder och på en har jag såklart OS. Jag skulle vilja använda en av mina hårddiskar till backup av en hel hårddisk (där jag har mina bilder) samt backupa mina dokument till den som ska agera som backup. Hur gör man detta på enklast vis? Är det ctrl+c ctrl+v som gäller eller går det att lägga nåt schema så att det görs automatiskt?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har Windows?

Kanske är detta något för dig?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/back-up-your-file...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem

Ddu bör vara mycket medveten om att det oftast är en mycket dålig ide att ha backuppdisken i datorn, den bör vara helt fristående och inte inkopplad anant än vid backuppen, får du tex virus eller fysiska problem med datorn så är det mycket stor chans att allt påverkas och då förstörs även din backup, sitter den i datorn så kommer den bara att skydda mot en del fel på hårddisken och om du ev raderar filer av misstag, det är något bättre än raid 1 men långtifrån så säkert att man kan kalla det backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp ett externt USB/E-sata-kabinett och sätt disken i, koppla in när du ska göra backup. Komplettera eventuellt med backuptjänst "i molnet", t.ex Crashplan eller liknande.

Edit: Crashplan kan du även köra mot annan dator, t.ex någon kompis som också kör Crashplan eller om du har en dator till. Är helt gratis om man kör på detta sättet, och datan som lagras remote ska vara krypterad.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Själv kör jag med både hängslen och svångrem (gamle Gunnar kunde sina saker). Backup till lokal server och backup till brorsans server (SFTP). Han har samma tillgång (fast tvärtom). Smidigast lokalt men skulle skiten brinna ner eller Björnligan är ute har jag det mesta kvar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Just nu har jag inget av värde på datorn, så det är ingen fara med att ha backupen i datorn. Så fort jag får ström in i klädkammaren kommer jag sätta min NAS där och ta en backup till den också.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max