Permalänk

Överclocka Phenom II x4 965

Hej tänkte nu överklocka syskonets cpu men vet ej vad allt står för, tänkte dra upp den med 200mhz (till 3.6GHz) och volten med 0.2. Hur gör jag detta i bios? (använder 970A-UD3 ), Hur ska jag göra med northbridge, freq ratio och allt det där? Förstår typ inget av det...xD

Permalänk
Medlem

Läs dom guider som finns här på swec.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Läs dom guider som finns här på swec.

Okej Tack! Ska kolla runt lite mer

Permalänk

Okej, fattar nt ett skit av allt som står i faq'en. Fsb ratio och northbridge minnesbuss eller nåt. Jag må vara bra på att bygga datorer men det där är överkurs för min del, intels cpu'er förstår jag mig på, men amd's är nåt helt annat...

Permalänk
Medlem

"Standardöverklockningen" till 955:an annars är ju att enbart öka multipliern två snäpp (från 16 till 18 har jag för mig). Antar att det är likadant med 965.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

okej ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundquizzt:

Okej, fattar nt ett skit av allt som står i faq'en. Fsb ratio och northbridge minnesbuss eller nåt. Jag må vara bra på att bygga datorer men det där är överkurs för min del, intels cpu'er förstår jag mig på, men amd's är nåt helt annat...

Skit i FSB överklockning.
Black Edition är väldigt enkel att överklocka, eftersom den är upplåst. Öka bara frekvensen på CPU med så mycket du vill > In i windows och stresstesta. Ifall det inte är stabilt ökar du cpu volten med ett "klick" åt gången och stresstestar mellan varje.

Du behöver inte bry dig om nordbryggan heller just nu.

Edit: Vet inte om ditt moderkort har UEFI eller inte, men i mitt UEFI heter det "CPU Ratio" och "CPU Manual Voltage"

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av stylarn:

Skit i FSB överklockning.
Black Edition är väldigt enkel att överklocka, eftersom den är upplåst. Öka bara frekvensen på CPU med så mycket du vill > In i windows och stresstesta. Ifall det inte är stabilt ökar du cpu volten med ett "klick" åt gången och stresstestar mellan varje.

Du behöver inte bry dig om nordbryggan heller just nu.

Edit: Vet inte om ditt moderkort har UEFI eller inte, men i mitt UEFI heter det "CPU Ratio" och "CPU Manual Voltage"

Okej tack! Ska pröva det!