USB 3.0 stöd i dator men inte i HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

USB 3.0 stöd i dator men inte i HDD

Har två datorer, en med usb 2.0 och en med både usb 2.0 och 3.0.
Har ganska stora filer på hårddisken som skall överföras till en av datorerna, spelar inte direkt någon roll vilken med hellre den med endast usb 2.0
De jag undrar är, blir de någon skillnad i snabbhet om jag överför USB 2.0 -> USB 2.0 än om jag överför USB 2.0 -> USB 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Okt 2011

Måste väl vara 3.0 > 3.0?

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Tompa10:

Har två datorer, en med usb 2.0 och en med både usb 2.0 och 3.0.
Har ganska stora filer på hårddisken som skall överföras till en av datorerna, spelar inte direkt någon roll vilken med hellre den med endast usb 2.0
De jag undrar är, blir de någon skillnad i snabbhet om jag överför USB 2.0 -> USB 2.0 än om jag överför USB 2.0 -> USB 3.0

Kedjan är aldrig snabbare än sin långsammaste länk, tyvärr.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plast
Registrerad
Sep 2011

Nej, ingen skillnad i hastighet.
Hastigheten bestäms av den slöaste länken i kedjan.
Har du en:
USB 2 HDD inkopplad i en USB 3-kontakt i datorn så får du (upp till) USB 2-hastighet
USB 3 HDD inkopplad i en USB 2-kontakt i datorn så får du (upp till) USB 2-hastighet.

För att få USB 3-hastighet så måste både den externa HDD och datorns USB-port stödja USB 3.

Däremot så är ju USB bakåtkompatibelt, så det går att använda alla USB-generationer med varandra. Passar kontakten fysiskt så funkar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

För att kunna överföra i USB 3.0-hastigheter så måste både dator och hårddisk klara av USB 3.0. Så nej, om du har en USB 2.0 hårddisk så får du inte snabbare hastighet fastän datorn klarar av USB 3.0.

Vill du föra över filer snabbt så är ethernet snabbare än USB 2.0. Dra en rak nätverkskabel mellan de två datorerna (utan router emellan som kan slöa ner hastigheten om routern endast stödjer 100Mbps-nätverk). Sedan använder du Windows utdelade mappar för att dela ut de filer du vill föra över och öppnar den utdelade mappen på den andra datorn. Och vips flyttar du filer i 1Gbps. Inte bara är hastigheten snabbare än USB 2.0, utan det räcker ju med en överföring istället för med en USB-disk där du först måste vänta på att filerna ska kopieras till hårddisken, och sedan vänta på att de ska kopieras till den andra datorn.