Backupmjukvara vs. RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Backupmjukvara vs. RAID 1

Håller på att sätta upp ett backupsystem nu och har kommit till frågan "vad är det bästa valet mellan RAID 1 eller backupmjukvara?"

Jag håller väl lite i svaret själv då jag kommer flytta över till RAID 10 vid nästa inköp av hårddiskar då jag gärna tar emot den extra hastigheten, men hur är det nu egentligen? ska jag köra mjukvaruraid i windows eller hårdvaruraid?
Och vad händer om en disk går sönder, hur lagar jag systemet?
Och vad händer egentligen om datorn går sönder? Kommer en annan dator hitta RAID 10 diskarna och förstå vad det är?
Och om en enhet kopplas ur, spelar det någon roll vilken SATA port den ska vara i eller är det vilket som? (undrar då jag funderar på ett externt "quick release" system för backupen där jag kan rycka kablarna och vara iväg snabbt vid nödfall)

Är lite kluven på grund av dessa frågor och jag vet att många här på forumet sitter på de svar jag letar efter!
Sen är väl den självklara frågan, vad skulle ni göra?

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Raid-1 är inte backup. Raid-1 är "uptime". Backup är backup. Fundera lite mer över VAD du vill åstadkomma innan du går in på det tekniska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av hasenfrasen:

Raid-1 är inte backup. Raid-1 är "uptime". Backup är backup. Fundera lite mer över VAD du vill åstadkomma innan du går in på det tekniska.

Okej kanske lite fel ordval, vad jag är ute efter är en 100% spegling av disken så om en disk skulle gå sönder vill jag kunna sätta in en ny disk och låta datorn "laga"den redundancy den hade tidigare.

Sen när det gäller RAID 10 så är jag inte en "vanlig" sweclockare, jag redigerar tung video och vill gärna ha lite mer kräm ur de mekaniska diskarna (Och med tung video menar jag allt från Prores 4:2:2 till 6K red raw codec)

Var jag tydligare nu eller behöver du mer info kanske?

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Raid skyddar inte mot handhavande fel, korrupta filer, fysisk skada på datorn, virus, buggar i mjukvara, plan-b när raidkontrollern dör osv.

Men sedan kommer man inte ifrån att raid ger direkt säkerhet, ska du lagra videomaterial kanske det är optimalt att synka backupen en gång om dygnet. På sätt och vis sker allt automatiskt när du satt upp raiden. Ska du köra raid 10 blir det säkrare än 1st nolla som backas upp en gång om dygnet, men fortfarande kan du råka ut för något av de i första stycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Om du vill ha flås i burken och skyffla data, sätt då två eller fler 256/512 GB SSD i raid0 och möjligen raid1'a en intern hdd-backup och kör extern backup via usb/nätverk. Disk är billig, arbetstid dyr. Sen hur frekvent full respektive inkrementell sker får verksamheten bestämma. Våra två små standard-servers kör systemet på vad kunden bestämmer för just den maskinen. Interna backupen är hdd (alltid singel-disk) och externa moln eller nas (alltid raid1). Avvikelser via mail/snmp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av hasenfrasen:

Om du vill ha flås i burken och skyffla data, sätt då två eller fler 256/512 GB SSD i raid0 och möjligen raid1'a en intern hdd-backup och kör extern backup via usb/nätverk. Disk är billig, arbetstid dyr. Sen hur frekvent full respektive inkrementell sker får verksamheten bestämma. Våra två små standard-servers kör systemet på vad kunden bestämmer för just den maskinen. Interna backupen är hdd (alltid singel-disk) och externa moln eller nas (alltid raid1). Avvikelser via mail/snmp.

SSD kommer inte att funka med de pengar som finns nu även fast en 1Tb 840 Evo är lockande..

Vad jag är ute efter är väl mer eller mindre en Drobo men utan att betala det överpris den kostar. Jag vill låta diskarna "reparera" sig själva, går en disk sönder vill jag bara kunna stoppa i en ny utan att göra mer.

Anledningen till RAID 0 var bara för extra hastighet men är det inte möjligt på ett enkelt sätt så får det va.
Att sätta diskarna på ett nätverk skulle inte riktigt funka då det flaskhalsar så fort jag läser från två diskar och ett 10gbit nät vet jag inte hur dyrt det skulle bli men det låter som att det kostar..

Att sätta mina "main" diskar i datorn och backupen externt är ju det smartaste, men hur ska jag lösa det så jag får det som jag skrev uppe med att låta diskarna "reparera" sig själva?