Snabb 3TB/4TB extern hårddisk?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Snabb 3TB/4TB extern hårddisk?

Jag använder just nu en Western Digital MyBook 3TB extern hårddisk, men den är väldigt seg att använda eftersom det dröjer upp till 5 sekunder för den att komma igång om man inte använt den på en stund.

Jag har kollat på t.ex en Seagate Backup Plus Desktop hårddisk, tar denna också lång tid på sig att komma igång efter den stått idle en liten stund?

Någon annan hårddisk att rekommendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Emmet45:

Jag använder just nu en Western Digital MyBook 3TB extern hårddisk, men den är väldigt seg att använda eftersom det dröjer upp till 5 sekunder för den att komma igång om man inte använt den på en stund.

Jag har kollat på t.ex en Seagate Backup Plus Desktop hårddisk, tar denna också lång tid på sig att komma igång efter den stått idle en liten stund?

4TB Western Digital Caviar 

Asus ROG G751JY-T7230H; i7 4720HQ, 16 GB DDR3 1600Mhz, 256 GB SSD, 1TB HDD, GTX 980m 4gb

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Emmet45:

Alla mekaniska diskar tar en stund att varva upp från stillastående, ofta 7-10s. Inget du kan komma ifrån. Externa diskar är inte lämpade att stå igång 24/7 bl a därför går de i viloläge ofta.

Vill du ha en snabbare lösning får du skaffa en NAS eller liknande med ordentlig kylning och dimensionering där diskarna kan tillåtas snurra oavbrutet.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av MultiMan:

Alla mekaniska diskar tar en stund att varva upp från stillastående, ofta 7-10s. Inget du kan komma ifrån. Externa diskar är inte lämpade att stå igång 24/7 bl a därför går de i viloläge ofta.

Vill du ha en snabbare lösning får du skaffa en NAS eller liknande med ordentlig kylning och dimensionering där diskarna kan tillåtas snurra oavbrutet.

Jag har också en 2TB WD Elements Desktop, och denna går alltid igång direkt utan något dröjsmål, borde ju finnas större diskar med samma egenskaper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Emmet45:

Jag har också en 2TB WD Elements Desktop, och denna går alltid igång direkt utan något dröjsmål, borde ju finnas större diskar med samma egenskaper

Det har inte att göra med när den börjar spinna, utan hur lång tid det tar att komma upp i ordentlig fart.

CPU: Intel i5 4590K | Moderkort: Gigabyte GA-Z97M-D3H | GFX: GTX 770 2GB TwinFrozr | RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 XPG INET EDITION | HDD: 1TB WD Blue | PSU: be quiet! Pure Power L8 630W| CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Chassi: BitFenix Prodigy M |OS: Windows 8 Ultimate |_| CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Jag får nog hålla med Multi här. 5 sekunder är inte speciellt länge att vänta på en extern disk som gått i sparläge. Alternativen du har där är få.
Ny lös-häst, och aktivt kylt stall.
Eller en billig NAS, och fritt val på diskar. NetGEAR ReadyNAS NV+ V1 or går ju att hitta billigt lite överallt nu. Ska man "bara" ha dem som lagring är de mer än snabba nog. Det kan ta en kort stund att hitta dem och ansluta via nätverket, men ansluter man dem som nätverksdiskar så har jag aldrig märkt av någon fördröjning på överföringen. Min får slita hund och gör mer än hanterar lagring, streamar video, leker med torrents och sådant plock. Till det får man nog säga att den egentligen skulle varit lite snabbare. Det fungerar klanderfritt, men "precis".
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Jag kör en Seagate 3TB USB 3.0 och är väldigt nöjd. Den beter sig ungefär som vanliga interna sata-diskar både i respons och hastighet (Asus P9X79WS).

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Pappy:

Den beter sig ungefär som vanliga interna sata-diskar både i respons och hastighet (Asus P9X79WS).

Med andra ord så precis som dina interna diskar så spinner den ned, och när du inte har haft access till den på ett tag så tar det en stund för den att komma igång. Precis som hans nuvarande disk då alltså?

Så vitt jag vet gör alla externa diskar likadant. De är försedda med en firmware på USB - sATA bryggan, som bestämmer hur länge de ska vara inaktiva innan de spinner ner. Det kan alltså skilja i tid hur länge de behöver vara inaktiva, men för övrigt är beteendet det samma. Enda undantagen jag känner till är en "slot in" docka för skitpengar direkt från asien, som inte verkar spinna ner, inte ens när man stänger av utrustningen den är ansluten till, och ett gäng aktivt kylda USB kabinett. De flesta av dem stänger ner de med, men vanligen senare.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

Hålla med tidigare talare. Men om du nu vill finns de program som håller hdds från viloläge.

XMG U717, GTX1080, 7700k@4.4 Delid ,32gb DDR4 2400, 256gb 950 Pro, Intel P600 1TB, HP OMEN 35"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

Det jag rekomenderar är att du skaffar dig en intern disk istället och kör med via sata. Sedan ställer du om hur lång tid det ska ta innan de går i viloläge. De stängs också av med datorn då och har hela tiden kylning om du har kylning i datorn som inte är passiv. (Dåligt uttryckt av mig men du förstår)

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

Går ju alltid använda http://nosleephd.codeplex.com/ om man absolut måste se till att den inte stänger av sig.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med andra ord så precis som dina interna diskar så spinner den ned, och när du inte har haft access till den på ett tag så tar det en stund för den att komma igång. Precis som hans nuvarande disk då alltså?

Så vitt jag vet gör alla externa diskar likadant. De är försedda med en firmware på USB - sATA bryggan, som bestämmer hur länge de ska vara inaktiva innan de spinner ner. Det kan alltså skilja i tid hur länge de behöver vara inaktiva, men för övrigt är beteendet det samma. Enda undantagen jag känner till är en "slot in" docka för skitpengar direkt från asien, som inte verkar spinna ner, inte ens när man stänger av utrustningen den är ansluten till, och ett gäng aktivt kylda USB kabinett. De flesta av dem stänger ner de med, men vanligen senare.
B!

Min Seagate spinner inte ner alls som mina externa usb2 (som tar tid på sig) utan beter sig som mina vanliga interna diskar. Slipper vänta. 3st externa usb2, en usb3 och 21st interna (plus ett gäng ssd). USB3:an beter sig som de interna diskarna. USB2:orna får man vänta på att de går ut vänteläge men aldrig min seagate usb3 - den är igång direkt (alla används som extra backuplagring).

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever