Arctic cooling mx-4 eller arctic silver 5 kylpasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Snabba svar skulle vara hjälpsamt
Kylare hyper 212 evo prolle: fx-6300
Moderkort gigabyte ga-970a ud3

(\__/) | i7-4770k | Gtx 780 DC2 | Noctua NH-D14 | 16Gb G-skill Ares
(O.o) | 3x Samsung 840/50 EVO | ASUS Z87 Pro
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Miljon3:

Jag har använt båda och är nöjd med båda. Arctic Silver har lite längre bränntid och är dessutom kapacitiv vilket mx-4 inte är. Därför säger jag mx-4, (som dessutom är lite "nyare". Skillnaden är dock marginell och handlar mest om hur man lyckas lägga på pastan.

En kylpasta som tillverkarna av komponenter ofta själva använder är Shin-Etsu men den är mer eller mindre omöjlig att få tag på. Shin-Etsu är hur som helst tveklöst bäst. Den är i kylpastans värld vad San Ace är i fläktarnas värld.

http://www.microsi.com/user/document/DS%20G751.pdf

Chassi: 550d | Mobo: Maximus VII Hero | CPU: 4790K | RAM: 32GB | GPU: GTX 980Ti (Zotac Amp! Extreme) | C: Plextor PX-G256M6E | SSD: 850 Pro 500GB |Hårddisk: 2TB | PSU: AX860 | Övrigt: Macho Zero Black (med luftkanal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Av de två ska AS5 vara den bästa.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Edit: I testet jag länkade till är Shin-Etsu pastan medioker.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lycksele
Registrerad
Feb 2005

Kört på MX-4 med min Hyper och funkar skit bra. Men som ovan sagt, båda funkar nog bra så länge du lägger på den rätt.

= Asus P8Z68-V Pro/Gen3 - i5 2500k @ 4.5Ghz + CM 212 Hyper EVO - ASUS R9 280X DCII TOP - 4x4GB Corsair DDR3 1600Mhz - Antec P280 + 4x Arctic F12 120mm - SSD 120GB OCZ Vertex 3 MAX IOPS + 3 HDD - XFX 850W BE Gold =

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av lord_dubbdäck:

Av de två ska AS5 vara den bästa.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Edit: I testet jag länkade till är Shin-Etsu pastan medioker.

Det är svårt att presentera ett pålitligt resultat i ett test som detta då alla kylpastor behöver en viss bränntid för att fungera optimalt. Vissa behöver också längre tid än andra. Arctic Silver 5 får mycket bra resultat i det här testet vilket är lite konstigt eftersom just den har en exeptionellt lång bränntid, (ca 200 h) innan den fungerar som bäst. Det kan man ju tolka som att den är ännu bättre än vad testet säger eller också så kan man tänka sig att det inte är ett helt pålitligt test. Hur som helst så är det en mycket bra pasta.

Anledningen till att jag tror så mycket på Shin-Etsu är att den används flitigt av diverse tillverkare av komponenter såsom grafikkort, processorer och kylare. De har dessutom varit i branchen länge och är dessutom världsledande på området. Jag har dock aldrig själv fått tag på den pastan så jag vet ju inte att den är "bäst".

Chassi: 550d | Mobo: Maximus VII Hero | CPU: 4790K | RAM: 32GB | GPU: GTX 980Ti (Zotac Amp! Extreme) | C: Plextor PX-G256M6E | SSD: 850 Pro 500GB |Hårddisk: 2TB | PSU: AX860 | Övrigt: Macho Zero Black (med luftkanal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Cray-1:

Anledningen till att jag tror så mycket på Shin-Etsu är att den används flitigt av diverse tillverkare av komponenter såsom grafikkort, processorer och kylare. De har dessutom varit i branchen länge och är dessutom världsledande på området. Jag har dock aldrig själv fått tag på den pastan så jag vet ju inte att den är "bäst".

Tillverkare av komponenter väljer ju så så gott som aldrig det bästa, de väljer det som är billigast och fungerar tillräckligt bra för att de ska slippa få returer, hur många har t.ex. satt dit en GPU-kylare från Thermalright eller Prolimatech?

Det är inte så stor skillnad på kylpastor så jag hävdar man bör ta MX-4 så man slipper inbränning.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Miljon3:

Jag har hört att majonnäs ska vara bra.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Typhonos:

Tillverkare av komponenter väljer ju så så gott som aldrig det bästa, de väljer det som är billigast och fungerar tillräckligt bra för att de ska slippa få returer, hur många har t.ex. satt dit en GPU-kylare från Thermalright eller Prolimatech?

Det är inte så stor skillnad på kylpastor så jag hävdar man bör ta MX-4 så man slipper inbränning.

Jag kanske är lite naiv när jag förutsätter att dom använder det "bästa". Om jag var dom så skulle jag använda så bra pasta som möjligt för att sticka ut men du kanske har rätt, money talks.

Vad gäller mx-4 eller arctic silver 5 så håller jag med. Skillnaden är försvinnande liten och MX-4 är dessutom lite billigare. Nog om detta för min del.