Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miljon3:

Hur tvättar man av kylpasta från prollen
Jag ska montera en antec h20 på min fx-6300

ArcticClean rengörings flaskor mycket bättre.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd

En fråga. Kan man använda hushållspapper för att rengöra prollen? Tänker på ESD?

Permalänk

Praktiskt att ha familjemedlemmar som använder nagellack, för nagellacks-borttagning och några bomullsgrejer som man använder när man tar bort nagellack fungerar finfint till att ta bort kylpasta.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Isopropanol eller liknande. (isopropyl är engelska...)

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med kaffefilter? har kört med toapapper+kemisk ren bensin i alla år och det har funkat bra men kaffefilter kanske får med sig mer pasta?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Så många olika metoder. Någon borde göra lite tester och se om det verkligen gör nåt att hushållspapper lämnar lite skit efter
sig som inte ens ögat kan se
Jag rensade mina med toapapper och 2 burkar men nå skit i som jag köpt på inet för länge sedan.
Den ena burken löste upp pastan och den andra polerade ytan sen vart det perfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Så många olika metoder. Någon borde göra lite tester och se om det verkligen gör nåt att hushållspapper lämnar lite skit efter
sig som inte ens ögat kan se
Jag rensade mina med toapapper och 2 burkar men nå skit i som jag köpt på inet för länge sedan.
Den ena burken löste upp pastan och den andra polerade ytan sen vart det perfa.

Vi kanske ska skicka en insändare om det

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Avstängd

Aceton och tops! Bara att peta på tills topsen inte blir smutsiga längre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

eldorado toalett papper

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

eldorado toalett papper

Det kanske fräter bort kylpastan

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

ja torka av min i5 2500k med en strumpa kör med oc knappen på msi moderkortet. kör originalfläkten till mitt fd r3 chassi till kylarn:)
cpu tempen går till max 64grader under 3 timmars bf3 spelande med en rumstemp 29grader nu på sommarn:)

ja kanske är idiot men ser ytan ren ut så den det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

En fråga. Kan man använda hushållspapper för att rengöra prollen? Tänker på ESD?

Det går alldeles utmärkt. Enda nackdelen är att det kan lämna fibrer efter sig.

Skrivet av Ragin Pig:

Vad är fördelen med kaffefilter? har kört med toapapper+kemisk ren bensin i alla år och det har funkat bra men kaffefilter kanske får med sig mer pasta?

Det sägs att kaffefilter inte lämnar fibrer efter sig som hushålls-/dasspapper gör.

Skrivet av CsPri3st:

ja torka av min i5 2500k med en strumpa kör med oc knappen på msi moderkortet. kör originalfläkten till mitt fd r3 chassi till kylarn:)
cpu tempen går till max 64grader under 3 timmars bf3 spelande med en rumstemp 29grader nu på sommarn:)

ja kanske är idiot men ser ytan ren ut så den det:)

Så länge den inte luddar av sig går det nog helt utmärkt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

ArctiClean + hushållspapper.
ArctiClean luktar nästan inget (svag citrusdoft).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det går alldeles utmärkt. Enda nackdelen är att det kan lämna fibrer efter sig.

Det sägs att kaffefilter inte lämnar fibrer efter sig som hushålls-/dasspapper gör.

Så länge den inte luddar av sig går det nog helt utmärkt.

är man så blind att man inte ser att det ligger ludd kvar så kan man inte läsa heller:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CsPri3st:

är man så blind att man inte ser att det ligger ludd kvar så kan man inte läsa heller:P

håller med sen brukar folk gnälla om microludd och skulle det vara nått sånt där så är det skitsamma för dom är så små att dom inte gör nån skillnad och det större problemet är att IHS och kylare aldrig är helt 100% plan vilket är orsaken till man använder kylpastan för att få bra kontakt mellan ytorna
vist är kylpastan lika torr som spackel då kan man ta till lösnings medel men är den minsta lilla slibbig överhuvudtaget så kan man köra hushålls/toapapper och det blir rent och fint

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Använde själv kemiskt ren aceton och en par topps när jag bytte CPU fläkt i brorsans dator. Torkade sedan rent med gammalt hederligt bordspapper. Lämnade inte efter sig några synbara fibrer iaf. Tog ner brorsans temperatur från 75 till 35.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Antingen T-röd eller högtryckstvätt

Farsan kommer in i köket och tvingas ducka..

"Vad fan var det?"

"Det? Det var bara IHS skölden som flög åt helvete".

Skrivet av lord_vasagos:

håller med sen brukar folk gnälla om microludd och skulle det vara nått sånt där så är det skitsamma för dom är så små att dom inte gör nån skillnad och det större problemet är att IHS och kylare aldrig är helt 100% plan vilket är orsaken till man använder kylpastan för att få bra kontakt mellan ytorna
vist är kylpastan lika torr som spackel då kan man ta till lösnings medel men är den minsta lilla slibbig överhuvudtaget så kan man köra hushålls/toapapper och det blir rent och fint

Eller en..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds