Kylning på referenskort vs eftermarknadskylning.

Permalänk

Kylning på referenskort vs eftermarknadskylning.

Hej!

Har lite funderingar kring kylning på grafikkort. Vi kan ta exempelvis gtx 760.

1. Är det så att referenskylaren suger ut luft ur chassit, och kyler bättre om man inte har tillräckligt bra cirkulation i chassit?

2. Stämmer det att eftermarknadskylare såsom gigabytes windforce blåser runt luften i chassit istället? Hur bör cirkulationen se ut i chassit för att denna typ av kylning ska vara effektiv?

//Peter

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Det stämmer för det mesta, men inte alltid.

Fördelen med referenskylaren är att den är bättre om man kör fler grafikkort.
Eftermarknadskylare ger oftast bättre remperaturer, men dessa modeller brukar också kosta några kronor extra.

Det är som vanligt, oavsätt om man kör med ett grafikkort med referens eller ett med eftermarknadskylaren att man alltid skall ha övertryck i datorn.
Blås in mer luft än vad du tar ur den med hjälp av fläktar.

Själv har jag 8 som tar in luft och en som tar ut, och det är nätagget.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Det stämmer för det mesta, men inte alltid.

Fördelen med referenskylaren är att den är bättre om man kör fler grafikkort.
Eftermarknadskylare ger oftast bättre remperaturer, men dessa modeller brukar också kosta några kronor extra.

Det är som vanligt, oavsätt om man kör med ett grafikkort med referens eller ett med eftermarknadskylaren att man alltid skall ha övertryck i datorn.
Blås in mer luft än vad du tar ur den med hjälp av fläktar.

Själv har jag 8 som tar in luft och en som tar ut, och det är nätagget.

Rätt gött övertryck där! Så med andra ord bör man ha fler fläktar i chassit om man har ett 760 windforce exempelvis, jämför med referens?

Funderar på att bygga i ett minitower och oftast finns det inte fler än 5-6 fläktplatser. Men det kanske räcker för att skapa ett övertryck som tillfredsställer ett windforce-kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Man får komma på att referenskylare ofta kyler skitdåligt och låter jättemycket oavsett vad du har för luftflöde. och avledandet ut genom baksidan är inte särskilt effektivt och fläkten är väldigt ineffektiv.

Skrivet av Tancoll:

Eftermarknadskylare ger oftast bättre remperaturer, men dessa modeller brukar också kosta några kronor extra.

Windforce är oftast billigast på marknaden.

Skrivet av Axelssonen:

2. Stämmer det att eftermarknadskylare såsom gigabytes windforce blåser runt luften i chassit istället? Hur bör cirkulationen se ut i chassit för att denna typ av kylning ska vara effektiv?

den blåser bort värmen från grafikkortet. Denna värme hamnar runtom kortet ja. Luftflöde för sånt är ett vanligt luftflöde som man har i chassin. Tro inte att du kommer undan utan luftflöde bara för att man har en referenskylare, en sådan kommer antagligen ha ännu mer problem om du har ett varmt chassi eftersom att kylaren är så dålig.

Titankylaren är väl lite av en parantes här.

Skrivet av Axelssonen:

Rätt gött övertryck där! Så med andra ord bör man ha fler fläktar i chassit om man har ett 760 windforce exempelvis, jämför med referens?

Funderar på att bygga i ett minitower och oftast finns det inte fler än 5-6 fläktplatser. Men det kanske räcker för att skapa ett övertryck som tillfredsställer ett windforce-kort.

Njae, det håller jag inte med om. Och du behöver inte ha så jävla många fläktar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Här ser du att referenskylaren går BETYDLIGT varmare än eftermarknad. Dessutom låter den mer trots att den kyler mycket sämre.
Har sett folk som sålt sina grafikkort enbart därför att de bär så trötta på referenskylaren.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Axelssonen:

Rätt gött övertryck där! Så med andra ord bör man ha fler fläktar i chassit om man har ett 760 windforce exempelvis, jämför med referens?

Funderar på att bygga i ett minitower och oftast finns det inte fler än 5-6 fläktplatser. Men det kanske räcker för att skapa ett övertryck som tillfredsställer ett windforce-kort.

Man behöver inte ha många fläktar räcker med en in och en ut eller två in och en ut

Kan behövas en eller två fläktar i sidan, om man kör med flera grafikkort. I min rigg är det nästan overkill med 3 fläktar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av deadich:

Här ser du att referenskylaren går BETYDLIGT varmare än eftermarknad. Dessutom låter den mer trots att den kyler mycket sämre.
Har sett folk som sålt sina grafikkort enbart därför att de bär så trötta på referenskylaren.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4278?k=1b9dda801cd84...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4277?k=1a68ceeea1960...

Ja, rätt oroväckande siffror...

Men då känns det som att referenskylaren till 760 är ett otänkbart köp.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Här ser du att referenskylaren går BETYDLIGT varmare än eftermarknad. Dessutom låter den mer trots att den kyler mycket sämre.
Har sett folk som sålt sina grafikkort enbart därför att de bär så trötta på referenskylaren.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4278?k=1b9dda801cd84...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4277?k=1a68ceeea1960...

Det är väl gpu boost 2 som gör det? Så den ska hålla sig under 80c och klocka därefter?

Permalänk
Medlem

Vill lägga till en till sak. När dom gjorde det där testet så var det bara 2 st fläktar i chassit. Som du ser så hade eftermarknadskylaren inga problem för det. Däremot hade referens stora problem.

Skrivet av foxzox7:

Det är väl gpu boost 2 som gör det? Så den ska hålla sig under 80c och klocka därefter?

Ja, men MSI-kortet har samma target men kommer ändå bara upp till 63 grader. och då får man tänka på att msi-kortet dessutom är fabriksöverklockat.

Hursomhelst så svarar ju detta på ts fråga. Referens kyler avsevärt sämre, även med rätt dåligt luftflöde. TOM om man kör sli så gissar jag på att referenskort har sämre temp och högre ljudnivå. (förutom om man kör 3-slotskort, vilket är jävligt dumt)

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Det stämmer för det mesta, men inte alltid.

Fördelen med referenskylaren är att den är bättre om man kör fler grafikkort.
Eftermarknadskylare ger oftast bättre remperaturer, men dessa modeller brukar också kosta några kronor

Hur kommer set sig att referens funkar bättre för SLI?

Skrivet av Broken-arrow:

Man behöver inte ha många fläktar räcker med en in och en ut eller två in och en ut

Kan behövas en eller två fläktar i sidan, om man kör med flera grafikkort. I min rigg är det nästan overkill med 3 fläktar

Vad ligger tempen på i ditt grafikkort med den setupen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Just for fun so furmarkade jag mina 680 SLI. De har upplåst spänning så volten är ökad. och en rätt fet oc.
Stock är 1006/6000 mhz och mina är på 1254/7290 mhz. Och som jag sa så är det ju 2 st kort i SLI. Kan vara kul att se praktiska värden på olika saker.

EDIT: borde ha provat med alla fläktar avstängda också, och med bara 2 st på, en ut och en in.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Rätt gött övertryck där! Så med andra ord bör man ha fler fläktar i chassit om man har ett 760 windforce exempelvis, jämför med referens?

Funderar på att bygga i ett minitower och oftast finns det inte fler än 5-6 fläktplatser. Men det kanske räcker för att skapa ett övertryck som tillfredsställer ett windforce-kort.

Det är idén med det hela.
Behöver inte oroa mig att dam trillar in från dom tomma fläkt platserna.

Skrivet av Axelssonen:

Hur kommer set sig att referens funkar bättre för SLI?

För att referens blåser ut den vama luften ur lådan istället för vispar runt den.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Axelssonen:

Hur kommer set sig att referens funkar bättre för SLI?

For att det ovre kortet for all varmluft fron det undre kortet med eftermarknadskylare men inte om du anvender referenskylare for dom dumpar all varme utanfor chassit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

For att det ovre kortet for all varmluft fron det undre kortet med eftermarknadskylare men inte om du anvender referenskylare for dom dumpar all varme utanfor chassit.

I see. Logiskt när man tänker efter..

Tack för svar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av Axelssonen:

Hur kommer set sig att referens funkar bättre för SLI?

Vad ligger tempen på i ditt grafikkort med den setupen?

73 grader , men fläkten på grafikkortet på 48% (ca 2580rpm). Men fläktarna på 7v. Vet inte vad dom exakt kör i för hastighet. Men är fractals 140mm fläktar och en typoon 1850rpm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar