Hittar inte HDD på nya datorn

Permalänk
Medlem

Hittar inte HDD på nya datorn

Jag är dum i huvet med datorer, men jag fösöker lära mig.
Jag köpte nyss ny dator, blev mer eller mindre tvingad av en kompis att köpa SSD (120gb) och HDD (500gb) på nya datorn.
Jag tror mig ha installerat Windows på SSD, men jag hittar inte min HDD någonstans i "Den här datorn". Där finns bara Lokal disk C på 120 gb. Hur kommer jag åt HDD eftersom det är där jag ska lägga alla bilder och program m.m.? Ska inte båda synas i "Den här datorn" och då HDD som disk D?

Permalänk
Avstängd

Kolla i Datorhantering (på W8: högerklicka på "Dator" på skrivbordet och välj hantera, säkert liknande på sjuan men kommer inte ihåg). Under rubriken Lagring tryck på Diskhantering, där ser du vilka diskar som Windows hittar även sådana utan partitioner osv. Där borde du ha två diskar, SSD:n som Disk 0 med i alla fall två partitioner som du kan ignorera, och hårddisken som Disk 1. Beroende på hur hårddisken ser ut så får du olika alternativ när du högerklickar på den men de borde vara ganska självförklarande. Ny volym följt av Partitionera borde få igång den, se bara till att du inte ändrar på den disk där OS:et ligger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jättetack!