USB Minnen, skrivcache o fördröjning

Permalänk

USB Minnen, skrivcache o fördröjning

Har ett "Kingston DT Ultimate G2" USB Minne, som jag använder till att fylla med "media" som jag sedan tittar på via min TV.

Tidigare körde jag minnet i FAT32, vilket funkade toppen tills jag ville se "större filer" vilka då inte längre gick att överföra till USB-minnet.

Konverterade då till NTFS.

Nu kunde jag flytta över vilka filer jag vill, MEN nu tillkommer det ett "lagg" på varje fil som överföringen har slutförs. Dvs varje fil överförs snabbt, sen stannar status fönstret, hdn jobbar, o sen sätter den full fart igen på nästa fil, stannar, nästa fil full fart, stannar en stund. Detta existerade inte på FAT32, statusbaren tickade på snabbt som fan ifrån vänster till höger o försvann direkt utan minsta "lagg".

Hur kommer sig detta? Beror det på att windows inaktiverar skrivcache? Jag pratar ovan om vanlig överföring, HD till USB-minne. Inte uppackning av rar eller liknande. Vad kan problemet vara?

Har funderat på att köpa ett 64GB USB Minne o ha till TVn istället, då detta sätt är otroligt smidigt. Men ska det lagga såhär, blir det aningen drygt.

Tackar för tips o råd

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Vila i frid

När operativet stänger den skriv-cachade filen på USB-sticka med NTFS beordras en "flush cache". Du kan ställa in i enhetshanteraren att den inte skall göra så - men i längden vinner du inget på det eftersom stickan iaf inte kan matas ut förrän skrivningen är färdig. Rycker du då stickan utan "säker borttagning" blir stickans logiska filsystem korrupt/trasigt.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

När operativet stänger den skriv-cachade filen på USB-sticka med NTFS beordras en "flush cache". Du kan ställa in i enhetshanteraren att den inte skall göra så - men i längden vinner du inget på det eftersom stickan iaf inte kan matas ut förrän skrivningen är färdig. Rycker du då stickan utan "säker borttagning" blir stickans logiska filsystem korrupt/trasigt.

Den gör alltså en flush cache mellan varje fil? verkar aningen osmart, borde ju göra en flush när alla filerna överförts isf

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lithium81:

Den gör alltså en flush cache mellan varje fil? verkar aningen osmart, borde ju göra en flush när alla filerna överförts isf

Du kan du inaktivera "safe mode" och få som du vill. Kika på egenskaperna för enheten i enhethanteraren.