Vilken SLI-koppling ska jag använda? (vattenkylning)

Permalänk

Vilken SLI-koppling ska jag använda? (vattenkylning)

Tja! Jag ska bygga min första vattenkylningsloop och undrar lite vilken längd det ska vara på kopplingen mellan GPU blocken. Tror det ska vara 2 eller 3 slots läng på röret men vet inte vilket. Moderkortet jag har är ett Asus p8z77-V Pro. Bild på kortet har ni här: http://images.anandtech.com/doci/5833/ASUS%20Deluxe%20Top.jpg

Korten ska sitta i den långa blå och den långa vita kontakterna. Det är alltså ett mellanrum med två korta blå slots. Ska jag då använda ett 2 eller 3 slots rör?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

En parallell koppling är alltid att föredra då det kommer att öka flödet i din burk, jag skulle satsat på något parallellt från EK. Med det moderkortet du har bör det vara 3 slots, men kolla på ekwb.com och deras coolingconfigurator

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

En parallell koppling är alltid att föredra då det kommer att öka flödet i din burk, jag skulle satsat på något parallellt från EK. Med det moderkortet du har bör det vara 3 slots, men kolla på ekwb.com och deras coolingconfigurator

Flödet är konstant i ett kretslopp och bestäms av pumpens tryck (preassure head). Flödet över parallellkopplingen kommer däremot att minska när vatten fördelas mellan två eller flera slingor och vatten kommer befinna sig längre tid i kylblocket med försämrad kylning som följd.
Vanligen är det dessutom olika temperaturer på GPU:er i SLI/CF, där den första jobbar mest (utvecklar mest värme). Vatten med olika temperaturer blandas inte lika lätt och skapar ett tryckfall där de återkopplas. En bieffekt av detta tryckfall är att det tar längre tid att lufta parallellkopplingar.

Nej, jag tror inte det finns några starka argument för att rekommendera parallellkoppling annat än av estetiska skäl. Dubbla kretslopp däremot är en annan historia

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net