bitfenix recon fläktstyrning! lite frågor hjälp.

Permalänk
Avstängd

bitfenix recon fläktstyrning! lite frågor hjälp.

Hej har precis köpt hem bitfenix recon fläktstyrning och undrar hur den fungerar med touch displayen, dvs vilket menas till vad?? samt varför sjunker farten upp å ner på fläktarna ibland? finns det någon som har denna fläktstyrning?
samt är det verkligen nödvändigt att använda dom medföljande temp sensors sladdarna? dom visar ju inte exakta temp värden ändå.?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Installera recon-service som finns att ladda ned, så ser du allt i webbgränssnitt istället.
Om du har den på Auto kommer den såklart reglera utefter tempsensorerna.

Jag har flera Recon och gillar dem starkt, sensorerna är faktiskt inte helt off.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

Installera recon-service som finns att ladda ned, så ser du allt i webbgränssnitt istället.
Om du har den på Auto kommer den såklart reglera utefter tempsensorerna.

Jag har flera Recon och gillar dem starkt, sensorerna är faktiskt inte helt off.

har haft det programmet men funkade inte, kunde inte ändra nått och då hade jag på manual på displayen, bör man koppla på usb sladden till moderkortet tro?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

har haft det programmet men funkade inte, kunde inte ändra nått och då hade jag på manual på displayen, bör man koppla på usb sladden till moderkortet tro?

Svar ja

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern får fluktuerande rpm på fläktarna när du ställer om den eftersom det försöker ta reda på när/var fläktarna har rätt rpm. Den ger en "gissning" på spänningen och kollar var fläkten lägger sig. Sedan justerar den spänningen, kanske hamnar lite för lågt/högt, men justerar sedan så att det blir helt bra. Allt detta inom loppet av ett par sekunder.

http://www.phoebetria.com/ är mycket bättre för inställningarna än bitfenix egna program förresten. Utforksa möjligheterna med det!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Fläktkontrollern får fluktuerande rpm på fläktarna när du ställer om den eftersom det försöker ta reda på när/var fläktarna har rätt rpm. Den ger en "gissning" på spänningen och kollar var fläkten lägger sig. Sedan justerar den spänningen, kanske hamnar lite för lågt/högt, men justerar sedan så att det blir helt bra. Allt detta inom loppet av ett par sekunder.

http://www.phoebetria.com/ är mycket bättre för inställningarna än bitfenix egna program förresten. Utforksa möjligheterna med det!

Jag tog den nyaste phoebetria på din länk men nu då? ska jag koppla in usb sladden igen? eller installera programmet först? och vad behöver jag ställa in displayen på för att kunna ta del av funktionerna i phoebetria? just nu står den på manual på displayen, behöver jag ändra till auto? eller spelar det ingen roll?
Mvh.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Jag tog den nyaste phoebetria på din länk men nu då? ska jag koppla in usb sladden igen? eller installera programmet först? och vad behöver jag ställa in displayen på för att kunna ta del av funktionerna i phoebetria? just nu står den på manual på displayen, behöver jag ändra till auto? eller spelar det ingen roll?
Mvh.

Koppla in alla sladdar ja, sedan startar du bara programmet och styr som du vill. Det som finns att ändra på fläktkontrollern går att ändra genom programmet utan problem, sedan kan du spara profilerna och sätta programmet till att starta med windows.

Testa att kolla igenom alla inställningar, pilla lite fram och tillbaka, så ska du se att det klarnar. Våga ta det där lilla steget till att testa själv, i värsta fall piper den till, inget annat

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Koppla in alla sladdar ja, sedan startar du bara programmet och styr som du vill. Det som finns att ändra på fläktkontrollern går att ändra genom programmet utan problem, sedan kan du spara profilerna och sätta programmet till att starta med windows.

Testa att kolla igenom alla inställningar, pilla lite fram och tillbaka, så ska du se att det klarnar. Våga ta det där lilla steget till att testa själv, i värsta fall piper den till, inget annat

Okej tack då vet jag ska fixa det har en annan fråga vad är bästa stället att sätta en temp sensor sladd på min H80i kylare? jag antar nånstans på själva blocket på cpun men är osäker :/ ?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Okej tack då vet jag ska fixa det har en annan fråga vad är bästa stället att sätta en temp sensor sladd på min H80i kylare? jag antar nånstans på själva blocket på cpun men är osäker :/ ?

De avråder en från att sätta dem mellan cpu och kylare. Jag struntar i mina, de ligger ihopbuntade bakom kontrollern i och med att jag kör manuella hastigheter ändå. Jag har en tyst profil och en väldigt effektiv profil.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag satte mina probes intill de fläktar varje kanal är kopplad till.
Det låter logiskt fel, men det är bara vi människor som uppfattar luft i rörelse som kallare vilket gör att det funkar rätt bra.

När jag kör tunga saker som t.ex. renderingar eller liknande kliver jag över på manuell styrning och maxar allt i en profil.
Som ovan säger, har man schyssta profiler för olika ändamål behöver du inte sensorerna alls.

Testat Phoebetria jag också, mycket skönare mjukvara

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

De avråder en från att sätta dem mellan cpu och kylare. Jag struntar i mina, de ligger ihopbuntade bakom kontrollern i och med att jag kör manuella hastigheter ändå. Jag har en tyst profil och en väldigt effektiv profil.

Hej igen! jag har tagit hem phoebetria och lagt det på en mapp på skrivbordet och startar phoebetria.exe men inget verkar funka ihop med fläktstyrningen och jag har stängt av datorn innan och sättit i sladden med usb till moderkortet så vad ska jag göra nu? det går ju inte överhuvudtaget styra fläktarna med programmet och enhetshanteraren har inte dykt upp nått med att jag har anslutit en usb sladd heller ?
Mvh.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Hej har precis köpt hem bitfenix recon fläktstyrning och undrar hur den fungerar med touch displayen, dvs vilket menas till vad??

Man justerar hur fort fläktarna går såklart.

Skrivet av GamerFX:

? samt varför sjunker farten upp å ner på fläktarna ibland?
?

Hajjar inte vad du menar. Har du satt på auto kanske?

Skrivet av GamerFX:

samt är det verkligen nödvändigt att använda dom medföljande temp sensors sladdarna? dom visar ju inte exakta temp värden ändå.?

Dom visar väl visst exakta värden, på det du sätter dom på. Klart att det inte är nödvändigt om du inte vill ha några temp-värden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Man justerar hur fort fläktarna går såklart.

Hajjar inte vad du menar. Har du satt på auto kanske?

Dom visar väl visst exakta värden, på det du sätter dom på. Klart att det inte är nödvändigt om du inte vill ha några temp-värden.

Löste det nu allt funkar som det ska nu
hur mycket kan man lita på att för varje fläkt är just den rpm`en med mjukvaran eller med bara apparaten?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Löste det nu allt funkar som det ska nu
hur mycket kan man lita på att för varje fläkt är just den rpm`en med mjukvaran eller med bara apparaten?

Det vet jag inte, och förstår inte varför man skulle bry sig om exakt RPM.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Hej igen! jag har tagit hem phoebetria och lagt det på en mapp på skrivbordet och startar phoebetria.exe men inget verkar funka ihop med fläktstyrningen och jag har stängt av datorn innan och sättit i sladden med usb till moderkortet så vad ska jag göra nu? det går ju inte överhuvudtaget styra fläktarna med programmet och enhetshanteraren har inte dykt upp nått med att jag har anslutit en usb sladd heller ?
Mvh.

koppla in de interna usb-kontakterna om du inte har gjort det

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

koppla in de interna usb-kontakterna om du inte har gjort det

Kontakterna? du menar bara den ena inte bägge?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Kontakterna? du menar bara den ena inte bägge?

"Kontakerna" är väl ändå plural bestämd form. Jag kör med båda kontakterna inkopplade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

"Kontakerna" är väl ändå plural bestämd form. Jag kör med båda kontakterna inkopplade.

Vad skulle det göra för skillnad då?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Vad skulle det göra för skillnad då?

Visst, ifrågasätt min hjälp. Lycka till med resten!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Visst, ifrågasätt min hjälp. Lycka till med resten!

Seriöst jag undrade bara om det skulle göra någon skillnad är det något att bli sur över?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Seriöst jag undrade bara om det skulle göra någon skillnad är det något att bli sur över?

Lite som att inte vijla koppla in skärmen till datorn, och klaga på att man inte får bild
Jag vet inte varför det är två usb, men de är knappast onödiga. Sen så fungerar det för mig och inte för dig så du kanske ska ta mina råd

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Förstår verkligen inte poängen med den andra usb kontakten. Kan det va tänkt som nån kontakt för att kunna utnyttja den andra usb porten på moderkorts kontakten?
Om jag ser rätt så det enda man gör om man kopplar den andra kontakten i moderkortet är att man kopplar ihop två usb portar på moderkortet.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)