Är RAID ok som backup ?

Permalänk
Medlem

Är RAID ok som backup ?

Hej,
Inför valet och kvalet om att skaffa en NAS måste jag bara få slänga ut en snabb fråga som ni kan svara mycket lättare på än att jag försöker förstå alla användarscenarior via wikipedia. Så LMGTFY-svar undanbedes.

Finns det några RAID-lösningar som är okej för backup av värdefull data? Handlar inte RAID mer om spegling och prestandavinst?

Tack!

Permalänk
Medlem

Nej. Redundans är inte backup. Om tex du råkar ta bort en fil hjälper inte din RAID.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Raid är till för att antingen öka redundansen (din data blir inte otillgänglig eller maskinen kraschar inte om en disk rasar, t ex i serverdrift där det absolut inte får stanna) eller för att öka prestandan (massiva filoperationer, många diskar arbetar parallellt för att få extremt hög överföringshastighet).

Om en fil blir korrupt eller råkar tas bort, skrivas över, förstöras av virus - så är den lika borta som utan raid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Indeed, som Lemon säger: RAID är INTE backup.
Det är betydligt bättre (ur datasäkerhetssynpunkt) att köra en disk utan redundans i NAS'en och säkerhetskopiera till en annan (extern) disk med jämna mellanrum än att spegla diskarna i NAS'en.

Med det sagt så tycker jag ändå att du ska skaffa en NAS, du kan ju använda den att köra backup mot och på det viset säkra datan

Permalänk
Medlem

Beror på vilket perspektiv man pratar om. Att ha en RAID-lagring som första o enda lagringspunkt är naturligtvis ingen backup - då handlar det endast om ökad tillgänglighet (när en disk går ner).
Däremot om RAID-kontrollern går sönder, vattenskada, stöld, etc då hjälper inte RAIDen ett dugg.

Att ha en RAID som en del av en backup kan vara OK. Dvs primär lagring på PC/server - backup tas till en RAID.

Vanlig setup idag för SOHO torde vara direktlagring på NAS (med RAID) o sedan off-site backup på delar av densamma (över nätet till kompis/vänner/backup-tjänst, etc).