Permalänk
Medlem

mSATA

Måste man använda mSATA-diskar med cache-funktionen för en vanlig HDD eller kan man använda den precis som en SATA SSD? Jag funderar på att köpa en till min laptop eftersom det inte får plats någon SATA disk men vill inte köpa den om jag inte kan använda den som en vanlig SSD.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Det går att använda som vanlig disk.
Jag har det så i min. Fungerar utmärkt. Att köra den som cache är inte helt lyckat om man vill kryptera diskar och jag föredrar att veta vart min data ligger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det går att använda som vanlig disk.
Jag har det så i min. Fungerar utmärkt. Att köra den som cache är inte helt lyckat om man vill kryptera diskar och jag föredrar att veta vart min data ligger

Ok, vad bra. Behöver man göra något speciellt för att den inte ska bete sig fel eller är default som vanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Ok, vad bra. Behöver man göra något speciellt för att den inte ska bete sig fel eller är default som vanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar som en "vanlig" SATA, mSATA är bara ett annat fysiskt gränssnitt jämfört "vanlig" SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Fungerar som en "vanlig" SATA, mSATA är bara ett annat fysiskt gränssnitt jämfört "vanlig" SATA.

Tack!

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk

Tänkte starta en ny tråd angående mSATA, men såg att denna låg aktiv här - hoppas det är ok att jag lånar den.

Jag tänker köpa en laptop (MSI GE70) som enbart har stöd för mSATA vid installation av i nya diskar.

Det jag undrar då är:
1. Är det enkelt att föra över OS från originaldisken man får med datorn till den nya mSATA disken?
Hur fasiken går man till väga?
Vanligtvis när man t.ex. köper Samsungs kit-versioner av vanliga SSD-diskar så får man med programvara och en USB till SATA-kabel som ordnar det smidigt.

2. Om jag i framtiden skulle vilja stoppa in mSATA-disken i en stationär dator, finns det då några smarta konverterare/case som gör om disken till en 3.5" med vanliga SATA-kontakter?
Förlorar man någon märkbar prestanda på en sådan konvertering?

3. Är det några problem om mSATA diskens gränssnitt är Serial ATA-600 när gränssnittet på laptopen är Serial ATA-300?

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

1. Du kan göra en systemavbildning i Windows och återställa den till den nya disken.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/back-up-your-prog...
2. Finns adapters för det, borde inte påverka prestandan.
http://www.inet.se/produkt/8906303/adapter-sata-22-pin-till-m...
3. Nej.

Permalänk

Tack så mycket för svaren, suhrim!

M.a.o, man stoppar in och installerar själva mSATA disken, gör säkerhetskopieringen till mSATA, bootar om, lägger mSATA som master/boot-disk - sedan är det bara att tuta och köra?

Eller är det som en ghostning man gör, så det blir som en enda stor fil - så man måste göra en fräsch install av Win8, och sedan återställa ghostningen?

Har köpt MSI GE70 datorn idag, men mSATA-disken jag vill köpa har inte släppts än. Så jag funderar på om det är värt att redan nu installera alla program, sedan köra kopieringen - eller om det är bättre att vänta med att installera programmen tills jag fått tag på mSATA-disken. Det är ändå 300-400GB som jag skall installera. Men är det en ren kloning som säkerhetskopieringen gör så kan man ju lika gärna installera redan nu.