Snabb fråga angående ättika och processor rengöring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Snabb fråga angående ättika och processor rengöring

Hej,
Är mitt uppe i ett byte av processorkylare och skulle behöva rengöra processorn från kylpasta. Funkar det att rengöra med "Absolut Ren Ättika" 24% och med "Bomullsrondeller"?

Tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö/Linköping
Registrerad
Nov 2011

Det känns fel av någon anledning. Har du inte, T-röd, T-Gul/tändvätska/fotogen, bensin eller något annat lösningsmedel?

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design core 500, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, WD Caviar Black 2TB x2, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Som svar på din fråga. Personligen hade jag inte testat.

På ica/willys/coop etc har dom oftast 99% av fallen antingen Kemiskt ren Aceton eller Bensin för runt 20 spänn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det känns fel av någon anledning. Har du inte, T-röd, T-Gul/tändvätska/fotogen, bensin eller något annat lösningsmedel?

Okej, får väl fixa T-röd. Tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Det skall vara en oljefri vätska som helt avdunstar för att uppnå en så bra effekt som möjligt. Skulle inte rekommendera ättika.
Sen istället för bomull är kaffefilter bra grejer, det luddar inte.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Knugn:

Hej,
Är mitt uppe i ett byte av processorkylare och skulle behöva rengöra processorn från kylpasta. Funkar det att rengöra med "Absolut Ren Ättika" 24% och med "Bomullsrondeller"?

Tack.

Ättika = ättiksyra.

Så det är inte lämpligt.

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Knugn:

Okej, får väl fixa T-röd. Tack för hjälpen.

T-röd lämnar en hinna. Köp kemiskt ren bensin på ICA eller liknande istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Har ni några tips på hur jag ska rikta den (CM Hyper 212 EVO)? Har ett Bitfenix Merc Apha och har endast orginal fläkten (Bakfläkt).

Kommer köpa kemiskt ren aceton istället för T-röd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Knugn:

Har ni några tips på hur jag ska rikta den (CM Hyper 212 EVO)? Har ett Bitfenix Merc Apha och har endast orginal fläkten (Bakfläkt).

så att den blåser bakåt mot fläkten.

Intel Core i5 3570k || Amd hd6970 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av foxzox7:

så att den blåser bakåt mot fläkten.

Tack för det snabba svaret. Jag är dock lite osäker på hur den blåser. Ska den svarta fläkten vara riktad mot eller ifrån bakfläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Knugn:

Tack för det snabba svaret. Jag är dock lite osäker på hur den blåser. Ska den svarta fläkten vara riktad mot eller ifrån bakfläkten?

Båda fläktarna ska blåsa ut dvs riktade bakåt däremot ska du göra precis som den bilden:
http://www.coolermaster.com/uploadfile/fileproduct_list/P1302...

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Superlight:

Båda fläktarna ska blåsa ut dvs riktade bakåt däremot ska du göra precis som den bilden:
http://www.coolermaster.com/uploadfile/fileproduct_list/P1302...

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Knugn:

Köp istället isopropanol, t.ex http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Finns att få tag på lite överallt, t.o.m apoteket.

Får du med dig fel typ av aceton så kommer den att llämna en hinna efter sig.

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.