Surfplattan populär på semestern – men hälften har inte lösenord

Permalänk
Melding Plague

Surfplattan populär på semestern – men hälften har inte lösenord

Sex av tio svenskar tar med surfplattan på sommarsemestern. Men nästan varannan surfplatta skyddas inte med ett lösenord, vilket är en risk om den skulle tappas eller stjälas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte förvånad alls, jobbar man inom supporten ser man massa klantskallar.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Enklast är väl att se till och hålla i sina grejer, ett lösenord är ju lätt att komma förbi idag.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Känner även ett antal personer som har den klassiska och mycket säkra sim-pinkoden: "0000"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Enklast är väl att se till och hålla i sina grejer, ett lösenord är ju lätt att komma förbi idag.

Ja, precis. Det kan till och med vara så att lösenord invaggar folk i falsk trygghet så att man blir mindre försiktig med sin platta/telefon. Vanligt sunt förnuft är ovanligt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Enklast är väl att se till och hålla i sina grejer, ett lösenord är ju lätt att komma förbi idag.

Ja, en Windows-burk som inte är krypterad eller tillhör ett AD kan man nollställa lösenord på, eller formatera om man så vill. Men hur fungerar det på t.ex Ipad, vet du det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Ne, man tar ju med sig datorn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Man kan ju göra annat än jobb på en surfplatta, ex läsa , lyssna på musik/radio.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Tar du med dig mobilen på semestern? Varför? Skulle du inte koppla av?
En del kanske vill lyssna på musik, eventuellt se på en film på kvällen eller så.
Finns ju även spel, och då inte bara Angry Birds. Vissa spel är riktigt avkopplande.
Eller om man vill tänka lite, pusselspel som Unblock Me osv.

Permalänk
Medlem

Orkar inte ens ha det på mobilen. Tar för lång tid varje gång man ska göra något.
Har inget särskilt jag vill dölja i mobilen, har även någon form av gps-trackning/remote management om den försvinner, och så går det på hemförsäkringen.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hur är det med mönsterlås på androidplattor? Är det ett säkert alternativ eller är det lätt att ta sig förbi?
På mobilen har jag ett mönsterlås på "5 drag". Funderar på att ha samma på plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Det är förjävla tråkigt att göra ingenting.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

jag kör appen cerberus på mina android enhter hemma vilket låter mig ta kontroll över mina enheter vart dom än befinner sig, vilket gör det lättare att spåra den ifall någon använder den då jag kan få bild och ljud ifrån personen som håller i telefonen/plattan. är den låst så har jag "bara" gps språrning att förlita mig på. Så utav detta så anser jag mig vara säkrare ifrån att inte ha något lösenord på låsskörmen

Permalänk
Medlem

Jag fixade mitt lösenord igår natt på min Surfplatta.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Hur är det med mönsterlås på androidplattor? Är det ett säkert alternativ eller är det lätt att ta sig förbi?
På mobilen har jag ett mönsterlås på "5 drag". Funderar på att ha samma på plattan.

Om man vinklar skärmen i ljuset kan man lätt se vilka drag som gjorts på skärmen innan. Men det är såklart ett bättre alternativ än att ha helt öppet!

Skrivet av Friterad:

Tar du med dig mobilen på semestern? Varför? Skulle du inte koppla av?
En del kanske vill lyssna på musik, eventuellt se på en film på kvällen eller så.
Finns ju även spel, och då inte bara Angry Birds. Vissa spel är riktigt avkopplande.
Eller om man vill tänka lite, pusselspel som Unblock Me osv.

Har du några tips på avkopplande spel?
själv kör jag 7 wonders på mobilen, ett mycket stimulerande spel från bordspelsvärlden. Finns dock inte kvar på androidmarket.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, en Windows-burk som inte är krypterad eller tillhör ett AD kan man nollställa lösenord på, eller formatera om man så vill. Men hur fungerar det på t.ex Ipad, vet du det?

en låst ipad/telefon kan man lätt knäcka med hjälp av pc och programvara. Tror inte ens man behöver låsa upp iphonen för att koppla in den i itunes.

Skrivet av Ozzed:

Ja, precis. Det kan till och med vara så att lösenord invaggar folk i falsk trygghet så att man blir mindre försiktig med sin platta/telefon. Vanligt sunt förnuft är ovanligt idag.

Rätt som det är glömmer man telefonen inne på en toalett på jobbet och då vill man för samvetes skull ha en låst telefon även om den returneras av 23 åriga receptionister

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Dålig säkerhet på surfplattor till att börja med. Finns follk som kör utan lösenord för om de sätter ett lösenord och blir av med den, så kommer tjuven med största sannolikhet göra en factory reset för att komma åt den, och i samma veva sätta "find my device" ur spel.

Tjuvar är annars i grunden ofta lata, så behöver de inte göra en reset så kommer de troligtvis inte göra de heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Ett företag som sysslar med antivirusprogram kommer i sin undersökning fram till att fler borde köpa antivirusprogram. Oväntat. De försöker även sälja in en funktion som redan finns. Vet inte vad som är mest pinsamt, att gemene man går på det eller att det får utrymme på Sweclockers.

Citat:

– Uppfattningen att surfplattan och mobilen inte behöver skyddas på samma sätt som datorn är vanlig men felaktig, säger David Jacoby. Antalet nya virus och skadliga program riktade mot mobila plattformar ökar med flera hundra procent varje år. Vissa säkerhetsprogram gör det dessutom möjligt att lokalisera surfplattan om man har blivit av med den.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Relik 📜

Jag ser egentligen två problem..

* Att någon stjäl surfplattan. Det här är egentligen samma situation som med en bärbar dator (eller en stationär för den delen), ett "enkelt" lösenord går att knäcka eller ta sig runt om tiden finnes. Har man full tillgång till enheten för alltid är det med andra ord troligt att tjuven kommer åt datan, om inte annat genom att helt enkelt plocka ur disken, under förutsättning att inte mer avancerade åtgärder som kryptering finns på plats.

* Att någon lånar surfplattan. "Låna" i det här sammanhanget är ett vitt begrepp, jag tänker saker som att enheten ligger på ett bord i en bar, hemma under en fest eller kanske till och med bara framme när man har inte allt för nära bekanta på besök. Utan någon form av säkerhet är det en smal sak att läsa e-post eller spana Facebook, saker som kanske inte är farliga i sig men ändå privata.

Här räcker en PIN-kod eller ett enkelt mönster bra, 9/10 "lånare" ger garanterat upp direkt när enheten inte är öppen. Besväret med att slå in en kod uppvägs för mig lätt av att slippa andras putslustiga inlägg med min Facebook, eller att någon "bara vill kika" på min e-post, min Skype-historik eller något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det känns som att det är här den "nya" i5s finger läsare kommer in i bilden? (gillar inte Apple i vanliga fall men det tycker jag är helt okej i detta fallet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag ser egentligen två problem..

* Att någon stjäl surfplattan. Det här är egentligen samma situation som med en bärbar dator (eller en stationär för den delen), ett "enkelt" lösenord går att knäcka eller ta sig runt om tiden finnes. Har man full tillgång till enheten för alltid är det med andra ord troligt att tjuven kommer åt datan, om inte annat genom att helt enkelt plocka ur disken, under förutsättning att inte mer avancerade åtgärder som kryptering finns på plats.

* Att någon lånar surfplattan. "Låna" i det här sammanhanget är ett vitt begrepp, jag tänker saker som att enheten ligger på ett bord i en bar, hemma under en fest eller kanske till och med bara framme när man har inte allt för nära bekanta på besök. Utan någon form av säkerhet är det en smal sak att läsa e-post eller spana Facebook, saker som kanske inte är farliga i sig men ändå privata.

Här räcker en PIN-kod eller ett enkelt mönster bra, 9/10 "lånare" ger garanterat upp direkt när enheten inte är öppen. Besväret med att slå in en kod uppvägs för mig lätt av att slippa andras putslustiga inlägg med min Facebook, eller att någon "bara vill kika" på min e-post, min Skype-historik eller något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen de tredje problem är att man kan få fram lösenordet snabbt genom att kolla på skärmen och se vart fingrarna ha låst upp plattan, om man inte torka av fingeravtrycken efter sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är förjävla tråkigt att göra ingenting.

Då vet man vad du gör om dagarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sex av tio svenskar tar med surfplattan på sommarsemestern. Men nästan varannan surfplatta skyddas inte med ett lösenord, vilket är en risk om den skulle tappas eller stjälas.

Läs artikeln

Jag vill vända detta mot tillverkara: Varför har ingen kommit på ett säkert sätt som inte kräver "yet another password"?
Tex att man använder tumavtryck?
Eller retinaundersökning?

Har vi inte redan mer än tillräckligt många lösenord vi måste hålla koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Miljöombyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Kan man inte koppla av med en surfplatta menar du? Jag läser nyheterna på min, även på semestern!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Den som inte bryr sig om säkerhet får ju helt enkelt skylla sig själv. Dessa ignoranter får lära sig den hårda vägen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Rejäl aftonbladetvarning på den här artikeln..

Permalänk
Avstängd

"en del även använder surfplattan som kamera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Lägger in alla e-böcker jag ska läsa under semestern, hellre släppa på en platta på bilsemestern än hela biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tar du med dig mobilen på semestern? Varför? Skulle du inte koppla av?
En del kanske vill lyssna på musik, eventuellt se på en film på kvällen eller så.
Finns ju även spel, och då inte bara Angry Birds. Vissa spel är riktigt avkopplande.
Eller om man vill tänka lite, pusselspel som Unblock Me osv.

Osmos <3