Permalänk
Medlem

Systemdisk SSD?

Hur ändrar jag systemdisk ? Vill verkligen inte ha den på min SSD, vill ha den på min 1TB HD.

Har noll koll på sånthär ;p

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha Windows på din SSD? Vad vill du då har där?

För att ändra kan du klona din SSD till din 1TB-disk och sedan formatera SSDn.

Permalänk
Medlem

Vem vill Inte ha sitt system på sin SSD?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Varför tusan vill du ha din hdd som systemdisk istället för SSD'n? Det är ju typ hela anledningen till att de flesta köper ssd.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Tror han vill att installationer automatiskt kommer på HDDn, typ spel etc.

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om på rätt disk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klona disken borde väl funka på samma sätt som man klonar sitt os till en SSD, omvänt alltså. Men jag/vi fattar verkligen inte varför du vill ha ditt os på en gammal sölig mekanisk hd istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oj fel, givetvis menar jag att jag vill ha windows på SSD; men typ alla mina bilder osv hamnar automatiskt på SSD samt installationer.. <.<

Så sammanfattningsvis så är min SSD full medan HD är tom, typ.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar få upp en dialogruta när man installerar eller sparar saker, välj då den disk du vill använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frdjn:

Oj fel, givetvis menar jag att jag vill ha windows på SSD; men typ alla mina bilder osv hamnar automatiskt på SSD samt installationer.. <.<

Så sammanfattningsvis så är min SSD full medan HD är tom, typ.

Du får nog göra det manuelt. Men tex om du använder Chrome är det bara att ställa in vart du vill ha de nerladdade filerna, sen får du göra det samma för din torrent-client, ftp-client, steam, origin, osv.. När du har ställt in allt så kommer det flyta på utan att du tänker på saken

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Hejsan, så här ändrar du vart dina program installeras (du kan fortfarande ändra det i början på installationen men gör du detta så slipper du ändra det varje gång).

To change the registry, follow these steps:
1. Start Registry Editor by entering “Regedit” in the search All programs.
2. Locate the following:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
3. Right click on the value named ProgramFilesDir & change the default value C:\Program Files to the path you want to install all your programs in.
4. Click OK and Exit.

Källa Jag har gjort samma sak för ett tag sen men det var lättare för mig att kopiera det.
Rekommenderar att du skapar två mappar på din HDD som heter "Program Files" och "Program Files(x86) ifall du vill ha ordning på vilka program som är 64-bit och inte.

EDIT: Rekommenderar att du installerar om det programmen du vill ha på din HDD som du redan har på din SSD istället för att bara klippa ut och och klistra in. Vissa program kan sluta fungera ifall du inte gör det. Glöm inte spara de programmen som startas med datorn och låt dem vara kvar på din SSD så att din dator startar snabbare!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, så här ändrar du vart dina program installeras (du kan fortfarande ändra det i början på installationen men gör du detta så slipper du ändra det varje gång).

To change the registry, follow these steps:
1. Start Registry Editor by entering “Regedit” in the search All programs.
2. Locate the following:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
3. Right click on the value named ProgramFilesDir & change the default value C:\Program Files to the path you want to install all your programs in.
4. Click OK and Exit.

Källa Jag har gjort samma sak för ett tag sen men det var lättare för mig att kopiera det.
Rekommenderar att du skapar två mappar på din HDD som heter "Program Files" och "Program Files(x86) ifall du vill ha ordning på vilka program som är 64-bit och inte.

EDIT: Rekommenderar att du installerar om det programmen du vill ha på din HDD som du redan har på din SSD istället för att bara klippa ut och och klistra in. Vissa program kan sluta fungera ifall du inte gör det. Glöm inte spara de programmen som startas med datorn och låt dem vara kvar på din SSD så att din dator startar snabbare!

Tack som fan! Will do! Var lite segt att köpa en ny dator och ha det här problemet, så tackar enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frdjn:

Tack som fan! Will do! Var lite segt att köpa en ny dator och ha det här problemet, så tackar enormt!

Inga problem!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Inga problem!

Dock så vet jag inte, hur är det möjligt att ändra så att "users" grejen på :C hamnar på :A istället? Där jag har min HD. Där ligger ju bilder/hämtade filer och dyl. som tar upp en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frdjn:

Dock så vet jag inte, hur är det möjligt att ändra så att "users" grejen på :C hamnar på :A istället? Där jag har min HD. Där ligger ju bilder/hämtade filer och dyl. som tar upp en hel del.

Hade jag varit som du hade jag bara flyttat på filerna med Ctrl+x och Ctrl+v men jag googlade lite snabbt och du kan ju kolla här. Som sagt så tror jag det är lättare att bara flytta filerna och spara dem där istället.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.