Permalänk
Medlem

Intel Core i7-3820 OC hjälp

Hej Sweclockers!
Jag är helt färsk gällande OC, men har läst på en del i både forum och manualer innan jag börjat att pilla lite.
Först testade jag den inbyggda OC Genie, som sitter på MSI moderkorten.. Detta gjorde så min dator hamnade i en boot-loop och åtgärdades genom att göra en cmos reset.

Gick sedan "the old fashion way" och pillade lite manuellt, CPU Base Clock MHz låg på 100. Höjde till 105 och höjde också CPU Ration från 36 till 37 (som också verkar vara cap). Detta gjorde att jag gick från 3.6GHz till ~3885Mhz, där jag för tillfället stött på ett problem.
Om jag försöker att höja baseclocken till 110 så hamnar datorn återigen i en reboot loop, fläktar startar men datorn startar sedan om sig innan man kommer in i windows.
Tempen både före och efter är det inget problem på, snittar 45-50°C.

CPU:

MOTHERBOARD:

BIOS SETTINGS:

Är som sagt färsk gällande OC och jag är inte ute efter några extrema nivår, tänkte mest se om jag kunde få upp den till 4GHz och sedan nöja mig där.
Därför tänkte jag rådfråga lite här och se vad ni experter kan bidra med
Är det någon information som saknas som ni skulle behöva så fixar jag det asap!

/Zaibuf

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Fingra inte på busshastigheten.
Nu har jag iofs ingen oc erfarenhet av SBE, men generellt så gäller att ta en sak i taget.
D.v.s börja med helt vanlig multipelhöjning tills det blir instablit, höj då spänningen en aning och testa igen.
Håll koll på temperaturerna medans du trixar.
Som belastningstest rekar Intel Aida64, undvik t.ex prime95.
Sen så tycker jag att du ska slå på X.M.P så att minnena kan jobba som det är tänkt.

Permalänk

Andvänd bclk straps. Bussen är ingen idé att pilla på för än allt annat är uttömt.

Och multi 44 går väl iaf på 3820?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Andvänd bclk straps. Bussen är ingen idé att pilla på för än allt annat är uttömt.

Och multi 44 går väl iaf på 3820?

Detta fick mig att kolla upp lite.
3820 är ju inte fullt upplåst utan bara delvis.
Däremot så har ju SBE helt andra möjligheter att överklocka via bussen, så man kan komma rätt högt:
http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fingra inte på busshastigheten.
Nu har jag iofs ingen oc erfarenhet av SBE, men generellt så gäller att ta en sak i taget.
D.v.s börja med helt vanlig multipelhöjning tills det blir instablit, höj då spänningen en aning och testa igen.
Håll koll på temperaturerna medans du trixar.
Som belastningstest rekar Intel Aida64, undvik t.ex prime95.
Sen så tycker jag att du ska slå på X.M.P så att minnena kan jobba som det är tänkt.

Okej, tack! Återställde busshastigehten till 100MHz, slagit på X.M.P också.

Skrivet av thereal_twisted:

Andvänd bclk straps. Bussen är ingen idé att pilla på för än allt annat är uttömt.

Och multi 44 går väl iaf på 3820?

Den står just nu på auto, men hur vet man vad man ska ta för läge på den, vad är default så att säga.

Kan återkomma med multin, men jag försökte att ändra till 38 förut och den gick tillbaka till 37.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Andvänd bclk straps. Bussen är ingen idé att pilla på för än allt annat är uttömt.

Och multi 44 går väl iaf på 3820?

Skrivet av zaibuf:

Kan återkomma med multin, men jag försökte att ändra till 38 förut och den gick tillbaka till 37.

Tydligen gick den att höja nu, fått upp den till 38. Körde ett stress test på 5 min med Intel Extreme Tuning.

Top temp på runt 76C, känns lite för högt eller?

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Tydligen gick den att höja nu, fått upp den till 38. Körde ett stress test på 5 min med Intel Extreme Tuning.

http://oi40.tinypic.com/zxt75.jpg

Top temp på runt 76C, känns lite för högt eller?

allt under 90c är lungt, använder du stock kylare?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Okej, tack! Återställde busshastigehten till 100MHz, slagit på X.M.P också.

Den står just nu på auto, men hur vet man vad man ska ta för läge på den, vad är default så att säga.

Kan återkomma med multin, men jag försökte att ändra till 38 förut och den gick tillbaka till 37.

BLCK strap gör så endast bclk ökar, inte alla andra bussar. Kommer inte ihåg men det finns olika steg. 125mhz osv.

Vet att dessa går att få över 5ghz om det är bra ex då.

Du får göra nåt åt kylningen dock

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

allt under 90c är lungt, använder du stock kylare?

Skulle inte rekommendera det för SB-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

allt under 90c är lungt, använder du stock kylare?

Kör med Intel® Air Cooling Socket-LGA2011, den som följde med paketet jag beställde från komplett.
Verkar vara en rätt billig fläkt, kanske inte rekommenderas att OC med den, dock så maxar aldrig fläkten.

EDIT:
Finns det ingen möjlighet att pilla med CPU fläkten, känns lite dumt om den bara går på 60% power om cput ligger runt 75C.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

allt under 90c är lungt, använder du stock kylare?

Man får inte med kylare till 2011... Så nej antagligen inte.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Skrivet av KentaSås:

Man får inte med kylare till 2011... Så nej antagligen inte.

Aha, det visste jag inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

basklockan på 100 Mz , rör du inte. Max multiple är x43 på 3820. Gå ur standard mode i Bios, till OC genie 11 mode.
max spänning (enligt Intel) är 1,35 V.
Logga tempen(tex real temp) när du kör stabilitets test (tex prime 95). Du får googla vad du tycker e ok.

Problemen kommer när du går över 4,3 Ghz (43x100), för då får du använda cpu straps 1,25x bas clock, alltså 125 Mhz.(tex 36x125=4,5 Ghz)
OBS minneshastigheten är ihopkopplad med cpu straps, så clocka ner dom före.
Det kan hjälpa att sänka bas clock något när du använder cpu straps.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundanoxå:

basklockan på 100 Mz , rör du inte. Max multiple är x43 på 3820. Gå ur standard mode i Bios, till OC genie 11 mode.
max spänning (enligt Intel) är 1,35 V.
Logga tempen(tex real temp) när du kör stabilitets test (tex prime 95). Du får googla vad du tycker e ok.

Problemen kommer när du går över 4,3 Ghz (43x100), för då får du använda cpu straps 1,25x bas clock, alltså 125 Mhz.(tex 36x125=4,5 Ghz)
OBS minneshastigheten är ihopkopplad med cpu straps, så clocka ner dom före.
Det kan hjälpa att sänka bas clock något när du använder cpu straps.

Tack för feedbacken.
Har kört upp till 40x100, ligger på 55C core temp när jag idlar/spelar DayZ.. Körde stress test och den går upp till närmare 80C.
Så jag nöjer mig här tror jag, känns som att kylaren inte pallar clocka mer.

Permalänk

Jag kör 43X102.4=4404Mhz. 1.23V

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 43x104, 1.36V tror jag det är just nu. Med andra ord, min suger att överklocka verkar det som. Om jag sätter den i 37x125 klarar den inte ens att starta, med 38x125 försöker den faktiskt ladda Windows, låser sig direkt dock. Med strap eller vad det nu heter på 125.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag kör 43X102.4=4404Mhz. 1.23V

Skrivet av Semjonov:

Jag kör min i 43x104, 1.36V tror jag det är just nu. Med andra ord, min suger att överklocka verkar det som. Om jag sätter den i 37x125 klarar den inte ens att starta, med 38x125 försöker den faktiskt ladda Windows, låser sig direkt dock. Med strap eller vad det nu heter på 125.

Tack dudes!
Lyckats komma upp i 41x100, 1,288V.
Nöjer mig här, fått upp den från 3.6 till 4.1, så jag är nöjd just nu.. fixa inget som redan funkar som man säger

Permalänk
Medlem

Kör 37x125MHz, 1.36V (vattenkylning). Testa att sänka minneshastigheten, kan vara det som gör att det kraschar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Tack dudes!
Lyckats komma upp i 41x100, 1,288V.
Nöjer mig här, fått upp den från 3.6 till 4.1, så jag är nöjd just nu.. fixa inget som redan funkar som man säger

Mycket läsning men tonvis med nyttig information:
http://www.overclock.net/t/1221208/i7-3820-overclock-club

Tips för själva överklockningen:
http://www.overclock.net/t/1189242/sandy-bridge-e-overclockin...

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Tack dudes!
Lyckats komma upp i 41x100, 1,288V.
Nöjer mig här, fått upp den från 3.6 till 4.1, så jag är nöjd just nu.. fixa inget som redan funkar som man säger

Lugnt

Visa signatur

-