Budget SSD Samsung 840 vs Kingston V300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Budget SSD Samsung 840 vs Kingston V300

Tänkte köpa mig en SSD och det står mellan en 840 och en V300. Lutar mot en 840 då den helt enkelt verkar populärast om man läser på forumet. Tycker det verkar skumt att skrivhastigheten är så låg, men det kanske bara är jag som inte fattar

Finns det några fördelar att välja V300 så släng gärna fram dom!

Samsung:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688
Kingston:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498545

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2007

Skrivhastigheten spelar inte så stor roll som man tror, det som märks mest är läs/sökhastigheten. Har själv en V200 som jag är ruskigt nöjd med, så det är nog hugget som stucket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

I prisvärdhet så är det nog svårt om inte omöjligt att klå Samsung och de använder inte Sandforce minneskontroller vilket är en till fördel. Deras användning av TLC-NAND minnen verkar heller inte vara någon nackdel eller fara då livslängden ändå är längre än vad man hinner förbruka under en dators livstid.

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av skogsvilden:

I prisvärdhet så är det nog svårt om inte omöjligt att klå Samsung och de använder inte Sandforce minneskontroller vilket är en till fördel. Deras användning av TLC-NAND minnen verkar heller inte vara någon nackdel eller fara då livslängden ändå är längre än vad man hinner förbruka under en dators livstid.

Ja att folk argumenterar att det är kortare livslängd är bara löjligt, hårddisken kommer nog va skit i prestanda om ett antal år innan den hinner gå sönder så man köper ny av den anledningen!

Har samsungen cache och hårddiskar som intel 520 och kingston v300 har de inte? Eller yrar jag nu? Säger mig inte ett skit iof för har ingen aning om vad cachen gör