Permalänk
Medlem

SSD

Tja, ja jag har funderat på en SSD. Inte en allt för dyr kanske runt 1500kr en 256GB då max 1800kr. Jag har kollat lite på Samsungs diskar men vet inte säkert om dom är nåt att ha.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Samsung är ett bra val, både enligt tester samt egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Har du ett moderkort som klarar SATA 6Gb/s (Finns på de flesta moderkort) så tycker jag att det är en galant idé.
Vad har du planerat använda SSDn till om jag får fråga? För det finns lite olika tillfällen som det hjälper extremt mycket.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Håller med första svaret. Samsung är i regel ofta väldigt bra i tester, och jag äger personligen ett 840 Pro och den fungerar galant. Samsungs kontroller är ofta stabilare än Sandforce.

Permalänk

Vilket moderkort eller vilken SSD du än väljer så kommer det bli en uppgradering. Samsung är inget krav och personligen upplever jag den verken stabilare eller snabbare när det väl kommer till handling. Det är inget fel på Sandforce även om de hade problem i början.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Samsung 840 250GB är prisvärd. Om du känner att du vill spendera mer så finns intel 520 (530) och samsung 840 pro.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Har du ett moderkort som klarar SATA 6Gb/s (Finns på de flesta moderkort) så tycker jag att det är en galant idé.
Vad har du planerat använda SSDn till om jag får fråga? För det finns lite olika tillfällen som det hjälper extremt mycket.

Jo, det är så att jag har en svin gammal hårddisk med 5400rpm så det tar cirka 7-10 minuter efter att man har skrivit in lösenordet innan man kan börja tänka på att använda den. Så det är ungefär till en snabb uppstart.

Permalänk
Medlem

Men då blir det nog en sådan här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=791618 det är väl en sådan ni syftar på?

Permalänk
Medlem

SSD:ns prestandavinst är inte starkare än systemets svagaste länk...

Med tanke på att du skriver "svin gammal hårddisk" [sic!], hur är ditt övriga systems spec?
T.ex. hur mycket internminne har du och vilket OS använder du?

EVO:n du länkar till är Samsungs senaste SSD, enligt tester verkar den vara riktigt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cape36:

Jo, det är så att jag har en svin gammal hårddisk med 5400rpm så det tar cirka 7-10 minuter efter att man har skrivit in lösenordet innan man kan börja tänka på att använda den. Så det är ungefär till en snabb uppstart.

Oj, så gammal, då kanske du har en IDE-disk, och då blir det svårt att få in en SSD.

Samsung 840 kan vara ett bättre val, definitivt billigare än så länge. EVO har krympta minneskretsar (för att ge lägre tillverkningskostnad) som största nyheten, och det borde avspeglas priset för att EVO ska vara det självklara valet.

NH har fått 500GB modellen för recension. Man måste komma ihåg att större SSD = snabbare SSD. Långt in i texten skriver de
"Nu ska man komma ihåg att 500GB-modellen säkerligen är betydligt snabbare än sitt mindre syskon med 250 gigabyte lagringskapacitet, för att inte tala om instegsmodellen på 120 gigabyte."
Anandtech har testat alla modellerna, och visar tydligt hur turbowrite kan öka skrivhastigheten, men efter ca 6 sekunder faller skrivhastigheten till ~260 MB/s på 250GB modellen. Turbowrite är en 3GB buffer på de mindre modellerna, större på 500 GB och större modeller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Oj, så gammal, då kanske du har en IDE-disk, och då blir det svårt att få in en SSD.

Samsung 840 kan vara ett bättre val, definitivt billigare än så länge. EVO har krympta minneskretsar (för att ge lägre tillverkningskostnad) som största nyheten, och det borde avspeglas priset för att EVO ska vara det självklara valet.

NH har fått 500GB modellen för recension. Man måste komma ihåg att större SSD = snabbare SSD. Långt in i texten skriver de
"Nu ska man komma ihåg att 500GB-modellen säkerligen är betydligt snabbare än sitt mindre syskon med 250 gigabyte lagringskapacitet, för att inte tala om instegsmodellen på 120 gigabyte."
Anandtech har testat alla modellerna, och visar tydligt hur turbowrite kan öka skrivhastigheten, men efter ca 6 sekunder faller skrivhastigheten till ~260 MB/s på 250GB modellen. Turbowrite är en 3GB buffer på de mindre modellerna, större på 500 GB och större modeller.

Så det du menar är att 840 är den jag borde satsa på? Men som jag förstod det så var det väl bara Evon som hade problemet med att skrivhastigheten droppa, jag må va ute och cykla men hoppas jag tolka det rätt för jag är inte så insatt i detta, och ja du har rätt med att det är en IDE-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cape36:

Så det du menar är att 840 är den jag borde satsa på? Men som jag förstod det så var det väl bara Evon som hade problemet med att skrivhastigheten droppa, jag må va ute och cykla men hoppas jag tolka det rätt för jag är inte så insatt i detta, och ja du har rätt med att det är en IDE-disk.

EDIT: Är det dessa du menar isåfall http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765973&cks=ASS&assoc=B99... och denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765973&cks=ASS&assoc=B99... ??

Permalänk

Orkade inte läsa igenom vad alla har skrivit... Jag säger Samsung Pro, alternativt Intel 520. Tror du kan få dem båda till bra priser nu då både Samsung har släppt en ny serie och Intel har lanserat 530

Kör själv på Samsung Pro, fungerar klockrent

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Orkade inte läsa igenom vad alla har skrivit... Jag säger Samsung Pro, alternativt Intel 520. Tror du kan få dem båda till bra priser nu då både Samsung har släppt en ny serie och Intel har lanserat 530

Kör själv på Samsung Pro, fungerar klockrent

Samsung 840 Pro menar du då, den på 256GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cape36:

Så det du menar är att 840 är den jag borde satsa på? Men som jag förstod det så var det väl bara Evon som hade problemet med att skrivhastigheten droppa, jag må va ute och cykla men hoppas jag tolka det rätt för jag är inte så insatt i detta, och ja du har rätt med att det är en IDE-disk.

Jaha, då måste jag citera vad jag skrev tidigare och du aldrig svarade på:

Skrivet av Cybertsen:

SSD:ns prestandavinst är inte starkare än systemets svagaste länk...

Med tanke på att du skriver "svin gammal hårddisk" [sic!], hur är ditt övriga systems spec?
T.ex. hur mycket internminne har du och vilket OS använder du
?

Bl.a. har du SATA-portar?

Permalänk
Skrivet av Cape36:

Samsung 840 Pro menar du då, den på 256GB?

aaa precis

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Samma länkar, ja.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jaha, då måste jag citera vad jag skrev tidigare och du aldrig svarade på:

Bl.a. har du SATA-portar?

Jag har Sata 6 portar, kör med Windows 8 Pro, ett 7950, Överklockad Phenom2 x4 och lite annat smått och gott, hoppas detta var svar på din fråga.

EDIT: 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Samma länkar, ja.

Jaha oj menade att den andra länken skulle vara till Pro versionen.

Permalänk
Medlem

Corsair force gt kanske.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall beställt en Samsung 840 Basic!
Sen finns de ju också Samsung Pro varianten som kostar runt 1800kr

Edit: Har inte fått min än men om du inte köpt en när jag fått min nästa vecka så skriver jag vad jag tycker om Basic varianten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Jag har i alla fall beställt en Samsung 840 Basic!
Sen finns de ju också Samsung Pro varianten som kostar runt 1800kr

Edit: Har inte fått min än men om du inte köpt en när jag fått min nästa vecka så skriver jag vad jag tycker om Basic varianten!

Sen finns det de Samsung 840 som är både Pro och basic samtidigt
Andra är varken Pro eller basic

Om du inte vet det så har du köpt en Samsung 840 SSD. Oavsett om du köper basic eller icke basic är SSDn identisk. Basic indikerar endast att det är utan tillbehör. Motsatsen är kit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sen finns det de Samsung 840 som är både Pro och basic samtidigt
Andra är varken Pro eller basic

Om du inte vet det så har du köpt en Samsung 840 SSD. Oavsett om du köper basic eller icke basic är SSDn identisk. Basic indikerar endast att det är utan tillbehör. Motsatsen är kit.

Vad ingår i detta kit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sen finns det de Samsung 840 som är både Pro och basic samtidigt
Andra är varken Pro eller basic

Om du inte vet det så har du köpt en Samsung 840 SSD. Oavsett om du köper basic eller icke basic är SSDn identisk. Basic indikerar endast att det är utan tillbehör. Motsatsen är kit.

Jao, Har aldrig sett att de fanns en kit variant med tillbehör därför trodde jag att Basic markerade att det inte var Pro
särskilt när det bara stod "Pro" på prisjakt och inget om "Pro Basic"

Edit: Dock kan jag inte se att det finns någon "Samsung 840 Pro Kit" version.
Finns de bara kit versioner av den vanliga och inte av Pro?
För då finns de ju ingen anledning och kalla den "pro basic" om det bara finns en variant om det nu är som du säger.

Skrivet av Cape36:

Vad ingår i detta kit då?

Citerat direkt från inet.se

"Följande medföljer i denna Kit-versionen:
- Samsung Data Migration tool (laddas ner från Samsungs hemsida).
- 2,5" till 3,5"-adapter inkl. skruv
- SATA-kabel
- SATA till USB-kabel för kloning.
- Padding"

// Sålänge du har en Sata sladd över som du fick med moderkortet, någon stanns att fästa SSD;n och skruvar så ska du inte behöva kit versionen.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 840 pro 256gb och en 840 'basic' 120gb och jag tycker båda känns precis lika rappa när det kommer till accesstid och läshastighet. Skrivhastigheten är dock betydligt trevligare på pro varianten, fast å andra sidan så skriver man inte speciellt mycket till en systemdisk.
Man lägger in windows, program och sina favoritspel sen efter det så är skrivhastigheten rätt obetydlig.
Sen allt snack om livslängd får framtiden utvisa, men för att avsluta det hela så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med båda SSD:erna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb