Behöver snabb Hjälp, märkligt boot problem !

Permalänk
Medlem

Behöver snabb Hjälp, märkligt boot problem !

Hej! Jag har ett ortroligt konstigt problem som jag inte lyckas lösa. Det tar otroligt lång tid att boota upp Windows. Oavsett vilken hårddisk / SSD-disk jag intstallerar Windows på så vägrar datorn att boota snabbt. Det tar cirka 40 sekunder för datorn att ta sig förbi windows posten (Windows 8 Pro). Jag har provat att installera windows på en 120GB OCZ Vertex 2 och även att installera på en Intel 520 240GB men det är ingen skillnad. Jag tar mej förbi moderkortsloggan på 2 sekunder, men därefter när Windows 8 posten kommer upp så står det och tuggar i minst 40 sekunder. Jag fattar inte vad felet kan vara ? Snälla hjälp mig ! Tack på förhand.
Om det kan vara till någon hjälp så består min rigg av följande komponenter:

Asus P9X79 Deluxe Socket 2011
32GB G-Skill 2100MHZ 8x4GB
OCZ Vertex 2 120GB
Intel 520 240GB
WD Green 2TB 5400RPM
Corsair AX 650W 80+ Gold

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag har kört med bara den disken inkopplad som jag installerat windows på, har alltid dragit ut dom andra innan windows installationen.

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem

Eftersom att du inte nämnt vad du försökt med så föreslår jag följande:
Se över bios om det finns inställningar du kan ändra, finns ofta quickboot osv.
Kolla om hårddiskarnas bootordning spökar (även fast detta är otroligt osannolikt eftersom att du då i teorin ej bör komma till windows logga)
Ta bort överflödiga program som startar vid inloggning. (Ccleaner, msconfig, regedit(last resort)

Utöver det så får du googla vidare.

Permalänk
Sötast

Dra ut alla usb enheter och prova igen.

Permalänk
Medlem

Har dragit ut alla USB enheter, dvdn, alla diskar utom den med OS på, installerat om windows 10 gånger, funkar ändå inte ;'(

Visa signatur

Silver

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gör ditt ärende mer akut är resten av forumet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro