Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010

Applicering utav Kylpasta

Hej!
Beställde en Intel Core i5 4670K idag och började fundera på hur jag ska applicera kylpastan på processorn för att få så låga temperaturer som möjligt.
Hade en AMD Phenom II X4 965 Black Edition förrut och där skulle man ju bara applicera en liten klick kylpasta, lika stor som ett okokt riskorn.
Men hur är det på Intel processorer och processorer av Haswell? Har sett vissa som gör som jag sa, applicerar ut en klick lika stor som ett riskorn, andra har dragit en smal linje och andra har smetat ut det med en liten pensel.
Hur bör jag ta mig till väga med applicering för så låg temp som möjligt?

Hade tänkt använda kylpastan 'Artic Silver 5'
Hade också tänkt använda original kylaren sålänge tills jag har råd att köpa en redig processor kylare, men vilken?
Är denna kylpasta fortfarande lika bra som den var innan eller den är "outdated"?

Mvh Felix

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2013

Personligen brukar jag använda mig av "riskorn" exemplet. har aldrig provat att göra på något annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

|: 2600k@4,6 GHz w/ H100i + 2x noctua NF-F12 PWM :|: Sabertooth Z77 :|: 2x GIGABYTE GTX 770 SLI :|: XONAR PHOEBUS :|: Hyperex 4x4GB :|: 2xSamsung 840 pro 256GB (RAID0)≈475GB :|: segate 2000GB :|: Antec750w :|: Mus Logitech G400 :|: Tangentbord G910 :|: Hörlurar Senheiser HD558 :|: Trächassi: http://bit.ly/1l0kRil :|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Kör på en storlek som ett riskorn.
Lägg i mitten av prollen så är det grönt sedan.

Mvh

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ElmBorgarn:

Personligen brukar jag använda mig av "riskorn" exemplet. har aldrig provat att göra på något annat sätt.

Skrivet av Intel3770:

Kör på en storlek som ett riskorn.
Lägg i mitten av prollen så är det grönt sedan.

Mvh

Okej, Tack så mycket för hjälpen!
Ni råkar inte har några förslag på en bra processorkylare som kyler en Haswell processor bra?
Skulle helst vilja hålla mig borta från vattenkylning.

CPU: Intel Core i5 4670K | GPU: EVGA Geforce GTX 780 | MOBO: AsRock Z87 Pro3 | PSU: Fractal Design Integra R2 750w |
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 2x4gb | CHASSI: Fractal Design Define R4 White Window | SSD: Samsung 840 250gb |
HDD: Seagate Barracuda STX000DM001 2TB + 3TB | CPU-FAN: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kylaren från Sweclockers Sommardator 2013 borde fungera bra. http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av felix-97:

Hej!
Beställde en Intel Core i5 4670K idag och började fundera på hur jag ska applicera kylpastan på processorn för att få så låga temperaturer som möjligt.
Hade en AMD Phenom II X4 965 Black Edition förrut och där skulle man ju bara applicera en liten klick kylpasta, lika stor som ett okokt riskorn.
Men hur är det på Intel processorer och processorer av Haswell? Har sett vissa som gör som jag sa, applicerar ut en klick lika stor som ett riskorn, andra har dragit en smal linje och andra har smetat ut det med en liten pensel.
Hur bör jag ta mig till väga med applicering för så låg temp som möjligt?

Hade tänkt använda kylpastan 'Artic Silver 5'
Hade också tänkt använda original kylaren sålänge tills jag har råd att köpa en redig processor kylare, men vilken?
Är denna kylpasta fortfarande lika bra som den var innan eller den är "outdated"?

Mvh Felix

Som ett riskorn är alltid en bra regel när det gäller kylpasta till CPU, sen så smetar det ut sig så småningom när kylaren kommer på. Glöm inte att ta bort den förapplicerade kylpastan från originalkylaren innan

|Moderkort: MSI Z170A Krait Gaming |GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
|CPU: i5 6600K @ 4,6Ghz |PSU: FD Tesla R2 650W |SSD: 2x 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 2133 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro|
|Datorskärm: Acer XB270HU Predator 27" 1440p 144Hz IPS G-Sync|
|Lur: Sony Xperia XZ 32GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Thumbii:

Som ett riskorn är alltid en bra regel när det gäller kylpasta till CPU, sen så smetar det ut sig så småningom när kylaren kommer på. Glöm inte att ta bort den förapplicerade kylpastan från originalkylaren innan

Jasså de har det redan applicerat på stock kylaren...
Men är inte den kylpastan som redan är där av bättre kvalitet och bättre applicerad än om jag gör det?
Blev mycket bättre när jag gjorde det själv på min amd processor men vet inte hur det är med intel som sagt.

Skrivet av m4gnify:

Kylaren från Sweclockers Sommardator 2013 borde fungera bra. http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Är inte Cooler Master Hyper 212 EVO bättre?
De hade ju från början tänk använda sig utav den på Datorn men när de fick veta att den skulle sluta säljas så hittade de en annan istället.

Inet har den fortfarande i lager desutom:
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av felix-97:

Är inte Cooler Master Hyper 212 EVO bättre?
De hade ju från början tänk använda sig utav den på Datorn men när de fick veta att den skulle sluta säljas så hittade de en annan istället.

Inet har den fortfarande i lager desutom:
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Tror inte det spelar någon större roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av m4gnify:

Tror inte det spelar någon större roll.

Okej, blir nog en Hyper 212 såfall tyckte fläkten på den andra såg ut som en plastleksak