Är verkligen Sandforce så kasst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011

Är verkligen Sandforce så kasst?

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD, då jag vill ha den där känslan när datorn startar på mindre än 20 sekunder.
Mitt enda problem är att jag inte har så mycket pengar, och jag undrar då, är verkligen Sandforce så kasst?

Den SSD jag kollat mest på är denna https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SV300S37A%2f120G , framförallt då det finns en alinabutik i Norrköping, och jag undrar då, om jag aldrig haft en SSD förut, är Sandforce så kasst i jämförelse med andra styrkretsar? Jag undrar även vad problemet med Sandforce är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av erik7191:

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD, då jag vill ha den där känslan när datorn startar på mindre än 20 sekunder.
Mitt enda problem är att jag inte har så mycket pengar, och jag undrar då, är verkligen Sandforce så kasst?

Den SSD jag kollat mest på är denna https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SV300S37A%2f120G , framförallt då det finns en alinabutik i Norrköping, och jag undrar då, om jag aldrig haft en SSD förut, är Sandforce så kasst i jämförelse med andra styrkretsar? Jag undrar även vad problemet med Sandforce är.

Dagens SF är nog inte så farliga. De har ett enormt dåligt rykte för att de historiskt sett har haft mycket problem.

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Helgkampanj på Samsungdisk, så slipper du helt tänka på Sandforce.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7TD120BW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av El_Raspberry:

Köpköpköp

Skickades från m.sweclockers.com

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av El_Raspberry:

Sure, samsung i all ära osv, men så usla är inte sandforcediskar, kört med det i hushållet sen start i princip, och nästan aldrig haft strul, den där v300 disken är dessutom snabbare rent generellt och firmwareproblemen som varit med sandforce kan man nog anse är rätt så överdrivna numera med tanke på dels nyare chipset och nya firmwares de skeppas med

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Sandforce kör med komprimering. Det är största problemet med det. Beroende på vad man gör blir de ganska så sega. Finns andra som använder sig av betydligt mer stabila lösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av El_Raspberry:

Ooo, ser faktiskt riktigt bra ut! Bara det att jag samtidigt bygger en dator till mina kusiners föräldrar, och ska som betalning få en SSD, så kommer att ta det i samma paket. Annars hade jag åkt och köpt en redan idag!

Skrivet av AxMi-24:

Sandforce kör med komprimering. Det är största problemet med det. Beroende på vad man gör blir de ganska så sega. Finns andra som använder sig av betydligt mer stabila lösningar.

Vad är problemet med detta? Antar att det inte är lika mycket minne som det står att det är, utan de komprimerar datan så att den får plats? (samt att detta tar prestanda/tid)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Har en Intel 330 som är en sandforce-enhet, visserligen har den intels egna firmware, så inte helt sandforce dvs, men ändå. Har inte haft några som helst problem med den.

Sandforce har precis som så mycket annat fått ett dåligt rykte för att det var dåligt i början. I dagsläget är det inte några problem med de nyare ssd som har en sandforce-styrkrets.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Jag har en Agillity 3 och än så lever den i alla fall. ;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av erik7191:

Hej!

Köpte min SSD (corsair force GT) runt januari 2012 och då hade jag några enstaka problem såsom att den bara försvann, inte ens bios såg den, så jag uppdaterade direkt till senaste firmware som fanns då (1.3.3) sen dess har jag aldrig haft problem med den, just nu så har den gått 12800 timmmar felfritt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av erik7191:

Vad är problemet med detta? Antar att det inte är lika mycket minne som det står att det är, utan de komprimerar datan så att den får plats? (samt att detta tar prestanda/tid)

För att få upp prestandan så använder sig SF utav kompression. Inget större problem i sig, men när du ska skriva ner en fil som inte går att komprimera så kan du inte räka med att få ut dom specade skrivhastigheterna. SF kan alltså vara väldigt seg vid hantering utav vissa typer utav filer.

Förr hade SF betydligt fler och större problem. Idag har dessa problem fixats och SF enheter är för vissa ett alternativ, men det är långt ifrån den vassaste styrkretsen på marknaden. Personligen skulle jag dock inte köpa en SF enhet pga att det finns betydligt intressantare enheter där ute i dagsläget

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH
Registrerad
Feb 2013

Annars om budgeten tillåter så samsung evo 120GB eller intel 330/530 120GB

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: XL2411Z 144Hz OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Kire6:

För att få upp prestandan så använder sig SF utav kompression. Inget större problem i sig, men när du ska skriva ner en fil som inte går att komprimera så kan du inte räka med att få ut dom specade skrivhastigheterna. SF kan alltså vara väldigt seg vid hantering utav vissa typer utav filer.

Förr hade SF betydligt fler och större problem. Idag har dessa problem fixats och SF enheter är för vissa ett alternativ, men det är långt ifrån den vassaste styrkretsen på marknaden. Personligen skulle jag dock inte köpa en SF enhet pga att det finns betydligt intressantare enheter där ute i dagsläget

Tack!

Skrivet av Schackmannen:

Annars om budgeten tillåter så samsung evo 120GB eller intel 330/530 120GB

Tyvärr så måste jag gå på pris. Har inte pengar till annat. (en evo hade annars varit högst upp på listan)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Sandforce har varit väldigt instabilt, har ägt sandforce ssder sen 2009 och dom första var katastrof, från Agility 3 serien o framåt är det annorlunda, numera är deras firmware mycket mycket bättre.

2x ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming SLI - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

kort svar: nej

långt svar: för något/några år sen, vissa fåtal modeller annars nej.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Inget fel på Sandforce idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Köp den där Kingston-disken.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge