Formatera "unknown" extern hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Formatera "unknown" extern hårddisk

Hej, jag har ett problem med min externa hårddisk som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa. Häromdan krashade VLC när jag satt och kollade på en serie som var lagrad på den externa hårddisken inkopplad till datorn vilket gjorde alla videoklipp i mappen korrupta och de gick inte att spela upp, jag kollade bara de filerna då men nu antar jag att hela hårddisken blev korrupt. När jag stängde av datorn för natten och startade den igen samma dag upptäckte jag att hårddisken kom upp som "unknown device" och gick inte att hitta drivrutiner till eller upptäcka.
Jag antar att jag laddat ner nåt virus tillsammans med serien, kan ni hjälpa mig? Jag vill helst inte förlora mina filer men om det enda alternativet är att formatera så gör jag det, frågan är bara hur. Hårddisken syns inte på Enhetshantering, Diskhantering eller i BIOS ens. Finns det något jag kan göra?

Hårddisken är en WD Elements 2TB USB 2.0 hårddisk jag köpte innan sommaren från inet.

Tacksam för all hjälp, jag har redan letat runt och inte hittat någon lösning.

Chassi: NZXT H440 | MB: 97S SLI KRAIT EDITION | GPU: GTX 780 | CPU: i5 4690k | SSD: Samsung 840 250GB | PSU: Corsair RM 750W | Mus: Logitech G502 Proteus Core | Tangentbord: CM Storm QuickFire Rapid I | Hörlurar: ATH-M50| Mic: Blue Yeti | Speakers: Bose Companion 2 Series |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av bjornhe:

Hej, jag har ett problem med min externa hårddisk som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa. Häromdan krashade VLC när jag satt och kollade på en serie som var lagrad på den externa hårddisken inkopplad till datorn vilket gjorde alla videoklipp i mappen korrupta och de gick inte att spela upp, jag kollade bara de filerna då men nu antar jag att hela hårddisken blev korrupt. När jag stängde av datorn för natten och startade den igen samma dag upptäckte jag att hårddisken kom upp som "unknown device" och gick inte att hitta drivrutiner till eller upptäcka.
Jag antar att jag laddat ner nåt virus tillsammans med serien, kan ni hjälpa mig? Jag vill helst inte förlora mina filer men om det enda alternativet är att formatera så gör jag det, frågan är bara hur. Hårddisken syns inte på Enhetshantering, Diskhantering eller i BIOS ens. Finns det något jag kan göra?

Hårddisken är en WD Elements 2TB USB 2.0 hårddisk jag köpte innan sommaren från inet.

Tacksam för all hjälp, jag har redan letat runt och inte hittat någon lösning.

Skruva upp burken, ta ut hårddisken och stoppa i den i din dator och se om den syns i bios

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Kan ju vara kabinettets kontroller som lagt av. Är det möjligt att öppna kabinettet utan att bryta garantisigill så kan du plocka ur disken och koppla den internt i datorn.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara