420 radiator vs 480. Vilken skulle ni ta?

Permalänk

420 radiator vs 480. Vilken skulle ni ta?

Fundera på vilken radiator jag ska beställa. Är inne på aquatuning.de och fixar ihop lite vattenkylningsdelar. Tänkte egentligen köra Alphacool UT60 480 radiator med fyra stycken Gentle Typhoon 1450rpm men radiatorn tog precis slut när jag skulle beställa och de får inte in den förrän i november. Tänkte då köpa den på coolerkit för en dryg hundralapp mer, men då tog den precis slut där också! Maximal otur med andra ord. Har ingen aninng om när de får in fler sådana, men det finns stor risk för att det dröjer till november där också. Ska ringa och kolla imorgon.

Hur som helst, jag tittar på lite alternativ och hittade dessa två:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p9271_Phobya-G...

och

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p15500_Bundle-...

Första länken är alltså en Phobya G-changer 480 i en nyrevision som innebär att den liksom UT60 är gjord av enbart koppar. I de reviews jag läst så hade UT60 en fördel över G-changer just för att G-changer hade mässingskamrar. Nu när det är utbytt bör väl g-changer prestera lika bra som UT60 480?

Andra länken går till en Alphacool UT60 men i 420mm utförande. Den kommer även bundlad med tre stycken Noiseblocker PK2 fläktar. Dessa fläktar presterar troligen inte lika bra som gentle typhoon, men urvalet är ganska begränsat i 140mm världen och de här fläktarna verkar rätt bra ändå. De är definitivt snyggare än GT. (har aldrig gillat utseendet på gentle typhoon, och det är för ***** fult med de osleevade kablarna)

Denna 420 radiator kommer dessutom kosta ca 350kr mindre än 480 G-changer + fyra Gentle Typhoons. Men är det så att ni tror att prestandan/ljudnivån blir bättre på G-changern så kan jag tänka mig att betala för det. Finns det eventuellt några andra problem som kan medfölja när man satsar på 420 radiator kontra 480?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Fundera på vilken radiator jag ska beställa. Är inne på aquatuning.de och fixar ihop lite vattenkylningsdelar. Tänkte egentligen köra Alphacool UT60 480 radiator med fyra stycken Gentle Typhoon 1450rpm men radiatorn tog precis slut när jag skulle beställa och de får inte in den förrän i november. Tänkte då köpa den på coolerkit för en dryg hundralapp mer, men då tog den precis slut där också! Maximal otur med andra ord. Har ingen aninng om när de får in fler sådana, men det finns stor risk för att det dröjer till november där också. Ska ringa och kolla imorgon.

Hur som helst, jag tittar på lite alternativ och hittade dessa två:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p9271_Phobya-G...

och

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p15500_Bundle-...

Första länken är alltså en Phobya G-changer 480 i en nyrevision som innebär att den liksom UT60 är gjord av enbart koppar. I de reviews jag läst så hade UT60 en fördel över G-changer just för att G-changer hade mässingskamrar. Nu när det är utbytt bör väl g-changer prestera lika bra som UT60 480?

Andra länken går till en Alphacool UT60 men i 420mm utförande. Den kommer även bundlad med tre stycken Noiseblocker PK2 fläktar. Dessa fläktar presterar troligen inte lika bra som gentle typhoon, men urvalet är ganska begränsat i 140mm världen och de här fläktarna verkar rätt bra ändå. De är definitivt snyggare än GT. (har aldrig gillat utseendet på gentle typhoon, och det är för ***** fult med de osleevade kablarna)

Denna 420 radiator kommer dessutom kosta ca 350kr mindre än 480 G-changer + fyra Gentle Typhoons. Men är det så att ni tror att prestandan/ljudnivån blir bättre på G-changern så kan jag tänka mig att betala för det. Finns det eventuellt några andra problem som kan medfölja när man satsar på 420 radiator kontra 480?

Tack för hjälpen!

Du får väldigt nära identisk radiatoryta med en 420 och en 480 radiator i och med att 420 raden är lite bredare, dessutom förlorar du mindre effektiv yta genom att ha förre fläktar då dessa inte blåser i centrum. Dock är det precis som du säger att det generellt finns ett större utbud och bättre fläktar i 120mm än 140mm. Dock spelar det mindre roll då du inte verkar vara så kräsen på ljud om du tänker köra med 1450RPMs varianten.

Nu är jag inte påläst på den modellen fläktar som var boundlad, men en snabb googling visar att de är tänkta till radiatorer och kylare mm i alla fall.

Permalänk

Det stora problemet är att det finns väldigt väldigt klent utbud med fläktar i 140mm storlek som är riktigt bra på rads.

Vill du ha den bästa radden på marknaden så är det watercool som gäller, finns i lager i swe dessutom. Och dom finns i svart också

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538810

Googla lite recensioner på dom, grymma prylar

Permalänk
Medlem

jag har 2 st Phobya G-Changer 420 V.2 i min låda med en hel del noiseblocker fläktar och det fungerar prima!

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Fundera på vilken radiator jag ska beställa. Är inne på aquatuning.de och fixar ihop lite vattenkylningsdelar. Tänkte egentligen köra Alphacool UT60 480 radiator med fyra stycken Gentle Typhoon 1450rpm men radiatorn tog precis slut när jag skulle beställa och de får inte in den förrän i november. Tänkte då köpa den på coolerkit för en dryg hundralapp mer, men då tog den precis slut där också! Maximal otur med andra ord. Har ingen aninng om när de får in fler sådana, men det finns stor risk för att det dröjer till november där också. Ska ringa och kolla imorgon.

Hur som helst, jag tittar på lite alternativ och hittade dessa två:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p9271_Phobya-G...

och

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p15500_Bundle-...

Första länken är alltså en Phobya G-changer 480 i en nyrevision som innebär att den liksom UT60 är gjord av enbart koppar. I de reviews jag läst så hade UT60 en fördel över G-changer just för att G-changer hade mässingskamrar. Nu när det är utbytt bör väl g-changer prestera lika bra som UT60 480?

Andra länken går till en Alphacool UT60 men i 420mm utförande. Den kommer även bundlad med tre stycken Noiseblocker PK2 fläktar. Dessa fläktar presterar troligen inte lika bra som gentle typhoon, men urvalet är ganska begränsat i 140mm världen och de här fläktarna verkar rätt bra ändå. De är definitivt snyggare än GT. (har aldrig gillat utseendet på gentle typhoon, och det är för ***** fult med de osleevade kablarna)

Denna 420 radiator kommer dessutom kosta ca 350kr mindre än 480 G-changer + fyra Gentle Typhoons. Men är det så att ni tror att prestandan/ljudnivån blir bättre på G-changern så kan jag tänka mig att betala för det. Finns det eventuellt några andra problem som kan medfölja när man satsar på 420 radiator kontra 480?

Tack för hjälpen!

Kablarna sleevar du själv, det är troligtvis det enklaste i hela bygget

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Du får väldigt nära identisk radiatoryta med en 420 och en 480 radiator i och med att 420 raden är lite bredare, dessutom förlorar du mindre effektiv yta genom att ha förre fläktar då dessa inte blåser i centrum. Dock är det precis som du säger att det generellt finns ett större utbud och bättre fläktar i 120mm än 140mm. Dock spelar det mindre roll då du inte verkar vara så kräsen på ljud om du tänker köra med 1450RPMs varianten.

Nu är jag inte påläst på den modellen fläktar som var boundlad, men en snabb googling visar att de är tänkta till radiatorer och kylare mm i alla fall.

Jo, jag är ganska kräsen på ljud. Köper 1450rpm, men köper även en fläktkontroller och kommer nog inte köra dem snabbare än 900-1000rpm. Men tänker att det kan vara bra att kunna dra på om man vill.

Skrivet av thereal_twisted:

Det stora problemet är att det finns väldigt väldigt klent utbud med fläktar i 140mm storlek som är riktigt bra på rads.

Vill du ha den bästa radden på marknaden så är det watercool som gäller, finns i lager i swe dessutom. Och dom finns i svart också

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538810

Googla lite recensioner på dom, grymma prylar

Liontech verkar dock vara ett halvskumt företag.. Är lite skeptisk men ska titta lite på radiatorn. Funderade faktiskt på att köra med Watercools CPU block och 2 780 block men väljer xspc istället.

Skrivet av MrPe:

jag har 2 st Phobya G-Changer 420 V.2 i min låda med en hel del noiseblocker fläktar och det fungerar prima!

Fint! En grej jag undrar angående V.2 G-changer är huruvida de kommer med både 30 och 35mm skruvar eller bara 30? Det verkar stå lite olika på olika ställen och V.2 finns inte ens med i Phobyas hemsida..

Skrivet av thereal_twisted:

Kablarna sleevar du själv, det är troligtvis det enklaste i hela bygget

Jo, har faktiskt tänkt lära mig det där med sleeving. Finns en del andra dåligt sleevade grejer i datorn idag som jag ville fixa. Men det får bli ett senare projekt! Ska nog ändå passa på att beställa sleevingverktyg nu så slipper jag betala frakt två gånger. Vad tror du om dessa: http://www.coolerkit.se/shop/phobya-molex-extractor-3094p.htm...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

I övrigt är det dessa prylar som kommer ingå i riggen:

http://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/33cd5523f277c...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3679832/2013-08-04

http://www.coolingstuff.se/p/791/phobya-touch-6-single-bay (fläktkontroller)

edit: Tog bort några länkar som inte funkade.

Dessutom har jag en del grejer som jag har köpt begagnade:

D5 pump med EK top

Radiatorer: EK XTX 240 och EK XT 360

EK 45 och 90 graders adaptrar. Ca 7-9 av varje sort.

Tips och råd eller bara kommentarer emottages gärna!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Har också precis satt igång med ett vattenbygge och läst på en hel del om slangar. Såg att du valt masterkleer och dom har fått ganska dåliga betyg i många tester som jag läst, främst pga kinking. Jag har nu bytt till primochill som många rekommenderar. De har en minradie på ca 4 cm (mot masterkleers 7 cm). Kan vara värt att kolla upp...
Finns dessutom på aquatuning.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Har också precis satt igång med ett vattenbygge och läst på en hel del om slangar. Såg att du valt masterkleer och dom har fått ganska dåliga betyg i många tester som jag läst, främst pga kinking. Jag har nu bytt till primochill som många rekommenderar. De har en minradie på ca 4 cm (mot masterkleers 7 cm). Kan vara värt att kolla upp...
Finns dessutom på aquatuning.

Nu har han 19/13 slang istället för tex 13/10 slang så den blir klart styvare och bättre på att hantera böjar, men visst den masterkleer slangen jag har här hemma är väldigt bråkig att jobba med (dock 13/10 versionen)

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Har också precis satt igång med ett vattenbygge och läst på en hel del om slangar. Såg att du valt masterkleer och dom har fått ganska dåliga betyg i många tester som jag läst, främst pga kinking. Jag har nu bytt till primochill som många rekommenderar. De har en minradie på ca 4 cm (mot masterkleers 7 cm). Kan vara värt att kolla upp...
Finns dessutom på aquatuning.

Tack för tipset! Men tyvärr verkar inte de bara ha röd och vit slang i 19/13 dimensionen som jag ska använda. Vill ha färgad blå uv slang eller klar uv slang.

Skrivet av lanbonden:

Nu har han 19/13 slang istället för tex 13/10 slang så den blir klart styvare och bättre på att hantera böjar, men visst den masterkleer slangen jag har här hemma är väldigt bråkig att jobba med (dock 13/10 versionen)

Det var en lycklig bieffekt av den större slangen som jag inte visste om! Men jag kommer nog undvika böjar så gott det går då jag har ett överflöd av 45 och 90 gradersadaptrar också.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Nu har han 19/13 slang istället för tex 13/10 slang så den blir klart styvare och bättre på att hantera böjar, men visst den masterkleer slangen jag har här hemma är väldigt bråkig att jobba med (dock 13/10 versionen)

Yes, håller med, dock har jag masterkleer 16/10 hemma nu och den är rent ut sagt usel...
Men 19/13 kanske klarar sig bättre men jag kommer definitivt prova primochill och andra märken också (kommer behöva göra lite tiggta böjjar bakom moderkortsplåt osv. )

Skrivet av Lyckokaka:

Tack för tipset! Men tyvärr verkar inte de bara ha röd och vit slang i 19/13 dimensionen som jag ska använda. Vill ha färgad blå uv slang eller klar uv slang.

Halva nöjet med ett nytt bygge är att diskutera med andra och läsa tester, men det låter som du har koll på läget, hoppas det blir bra!
För övrigt såg jag att coolerkit.se har en del slangar i 19/13.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Jo, jag är ganska kräsen på ljud. Köper 1450rpm, men köper även en fläktkontroller och kommer nog inte köra dem snabbare än 900-1000rpm. Men tänker att det kan vara bra att kunna dra på om man vill.

Liontech verkar dock vara ett halvskumt företag.. Är lite skeptisk men ska titta lite på radiatorn. Funderade faktiskt på att köra med Watercools CPU block och 2 780 block men väljer xspc istället.

Liontech är inte det minsta skumma, däremot säljer dom mest till företag, därav hemsidans layout. Har handlat massor därifrån.

Fint! En grej jag undrar angående V.2 G-changer är huruvida de kommer med både 30 och 35mm skruvar eller bara 30? Det verkar stå lite olika på olika ställen och V.2 finns inte ens med i Phobyas hemsida..

Köp på dig ordentligt med extra skuv, kostar inte mkt och det går alltid åt

Jo, har faktiskt tänkt lära mig det där med sleeving. Finns en del andra dåligt sleevade grejer i datorn idag som jag ville fixa. Men det får bli ett senare projekt! Ska nog ändå passa på att beställa sleevingverktyg nu så slipper jag betala frakt två gånger. Vad tror du om dessa: http://www.coolerkit.se/shop/phobya-molex-extractor-3094p.htm...

funkar utmärkt, ett gem funkar också. Men molex grejen i kittet är mkt användbar, Kolla www.sleeva.se för kvalitets sleeve, kontakter, krympslang mm

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Yes, håller med, dock har jag masterkleer 16/10 hemma nu och den är rent ut sagt usel...
Men 19/13 kanske klarar sig bättre men jag kommer definitivt prova primochill och andra märken också (kommer behöva göra lite tiggta böjjar bakom moderkortsplåt osv. )

Halva nöjet med ett nytt bygge är att diskutera med andra och läsa tester, men det låter som du har koll på läget, hoppas det blir bra!
För övrigt såg jag att coolerkit.se har en del slangar i 19/13.....

Iof kan böjar bakom moderkortsplåten bli problematiska för mig också. Hmm.. Vill helst inte använda anti kink coil då jag tycker det är ganska fult. Aja, får se hur jag gör när jag väl får hit grejerna.

Ja, researchen och diskussionerna är en stor del av nöjet! Har blivit mycket recensionsläsande och youtubetittande de senaste veckorna. Synd bara att radiatorerna tog slut när jag väl skulle köpa dem.. Men men, lutar åt att jag tar 420 radiatorn med fläktkittet ändå. Såvida ingen kan övertala mig till att göra annorlunda.
Har kollat lite på slangarna hos coolerkit men hittar ingen 19/13 primochill slang där heller. XSPC verkar de ha dock. Är deras slang bättre än mastercleers? Läste nånstans att det inte var någon skillnad mellan dem.

Skrivet av thereal_twisted:

funkar utmärkt, ett gem funkar också. Men molex grejen i kittet är mkt användbar, Kolla www.sleeva.se för kvalitets sleeve, kontakter, krympslang mm

Tack! Jo, var inne och kollade där häromdagen. Tänkte jag skulle beställa en sån där "Sleeve sample" paket för att känna lite på grejerna och se vad som skulle passa i chassit. Det blir nog roligt pill!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Har handlat en del ifrån http://www.watercoolinguk.co.uk/ . Aldrig haft problem med dem (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Har handlat en del ifrån http://www.watercoolinguk.co.uk/ . Aldrig haft problem med dem (:

Det var ett fint tips! Många av grejerna jag ska köpa är billigare där än på aquacomputer! Synd bara att inte heller dem har Alphacool UT60 radiatorn jag ville ha, men slang och vattenblock bland annat kan jag ju ta därifrån istället. Ska plocka ihop en korg. Blir det inte oskäligt mycket i frakt så kan jag nog ta grejerna därifrån istället.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Det var ett fint tips! Många av grejerna jag ska köpa är billigare där än på aquacomputer! Synd bara att inte heller dem har Alphacool UT60 radiatorn jag ville ha, men slang och vattenblock bland annat kan jag ju ta därifrån istället. Ska plocka ihop en korg. Blir det inte oskäligt mycket i frakt så kan jag nog ta grejerna därifrån istället.

Funderar också på vattenkylning och på att köpa från performance-pcs.com då de har ett enormt utbud och 99% av alla prylar jag vill ha på lager.
De har UT60 som även jag har tänkt att köpa. De är billigare på det mesta totalt sett (inkl moms och frakt) än de svenska/tyska sajterna jag har kollat.
Men jag kommer sannolikt att köpa från inet.se och coolerkit.se också ifall de är billigare på prylarna jag vill ha och har dem på lager.

Visa signatur

Chassi: CaseLabs Merlin SM8 (Svart) PSU: Corsair AX1200i Moderkort: ASUS Z87-PRO CPU: Naked Intel Core i7 4770K @4,3Ghz Minne: 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz GPU: 2x EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX HDD: Samsung Evo 840 SSD 1TB Pump: Swiftech MCP655-PWM Block: Ekwb Reservoar/Kopplingar: Bitspower Kylare: Alphacool UT60 360+480 Fläktar: 9x Corsair SP120 PWM Quiet Edition

Permalänk
Skrivet av pjh:

Funderar också på vattenkylning och på att köpa från performance-pcs.com då de har ett enormt utbud och 99% av alla prylar jag vill ha på lager.
De har UT60 som även jag har tänkt att köpa. De är billigare på det mesta totalt sett (inkl moms och frakt) än de svenska/tyska sajterna jag har kollat.
Men jag kommer sannolikt att köpa från inet.se och coolerkit.se också ifall de är billigare på prylarna jag vill ha och har dem på lager.

Tänk bara på att performance-pcs ligger i USA och ska du importera hit får du betala tull och moms. Kan bli ganska dyrt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Tänk bara på att performance-pcs ligger i USA och ska du importera hit får du betala tull och moms. Kan bli ganska dyrt.

Jodå, jag räknar med tull moms och frakt. Sparar ändå hundralappar på större prylar som radiatorer och då finns det som sagt ett större utbud på t ex bitspower prylar som jag gillar utseendet på.
Men framför allt så har de prylarna på lager.. Gillar inte när det är beställningsvara och kan ta allt från 2 veckor till 5 mån att få hem...

Visa signatur

Chassi: CaseLabs Merlin SM8 (Svart) PSU: Corsair AX1200i Moderkort: ASUS Z87-PRO CPU: Naked Intel Core i7 4770K @4,3Ghz Minne: 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz GPU: 2x EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX HDD: Samsung Evo 840 SSD 1TB Pump: Swiftech MCP655-PWM Block: Ekwb Reservoar/Kopplingar: Bitspower Kylare: Alphacool UT60 360+480 Fläktar: 9x Corsair SP120 PWM Quiet Edition

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Det var ett fint tips! Många av grejerna jag ska köpa är billigare där än på aquacomputer! Synd bara att inte heller dem har Alphacool UT60 radiatorn jag ville ha, men slang och vattenblock bland annat kan jag ju ta därifrån istället. Ska plocka ihop en korg. Blir det inte oskäligt mycket i frakt så kan jag nog ta grejerna därifrån istället.

Ta en riktig rad ist, http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Watercool-HTSF2-4x120-LT-Ra...

En av få som utpresterar UT60. Anledningen till att kylflänsarna inte är målade svart är att det försämrar kylförmågan. Watercool rad's är även bland dom minst restriktiva.

Dom har även trevliga erbjudanden på fläktar, typ paket med 8st osv ser jag.

Permalänk
Medlem

Finns absolut jämnbördiga radiatorer till UT 60 som är en bra radiator,XSPC RX 360, Hw-labs SR-1 480 i samma klass med lowrpm fläktar och i ungefär i samma prisbild.
Annars finns UT60 480 radiatorn inne här http://highflow.nl/radiatoren/4-x-120mm-480/alphacool-nexxxos...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ta en riktig rad ist, http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Watercool-HTSF2-4x120-LT-Ra...

En av få som utpresterar UT60. Anledningen till att kylflänsarna inte är målade svart är att det försämrar kylförmågan. Watercool rad's är även bland dom minst restriktiva.

Dom har även trevliga erbjudanden på fläktar, typ paket med 8st osv ser jag.

Jag beställde en 480mm Phobya G-Changer V.2 Full Copper till slut. Den var väldigt billig på watercooling uk. Fick den för 720 spänn så det var svårt att motivera att lägga drygt 400 kronor mer på watercool radiatorn trots att den säkert är skitbra. Får känna lite på denna.

Skrivet av Ten:

Finns absolut jämnbördiga radiatorer till UT 60 som är en bra radiator,XSPC RX 360, Hw-labs SR-1 480 i samma klass med lowrpm fläktar och i ungefär i samma prisbild.
Annars finns UT60 480 radiatorn inne här http://highflow.nl/radiatoren/4-x-120mm-480/alphacool-nexxxos...

Jo, hade kollat lite på highflow. Men nästan allt var dyrare där än på de andra sajterna plus att de tog helt sjukt mycket i frakt.

I övrigt kan jag berätta att jag till slut fick tag på primochill slang hos watercool uk också. Blev "Primochill PrimoFlex LRT Advanced hose 19/13 mm - UV Brilliant Blue". Ska uppenbarligen vara lite svårare att jobba med då den saknar mjukgörare, men den är mycket tåligare mot grumling och har trots att den är styvare, bättre kurvradie än mastercleer som jag var inne på först. Kostar ganska mycket mer, men hoppas på att det blir bättre i längden. Drog till med fem meter för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Bra idé, slang går alltid åt.

Fixat sleeeve? Det är trevligt att börja med och mkt enkelt men gör en enorm skillnad

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Bra idé, slang går alltid åt.

Fixat sleeeve? Det är trevligt att börja med och mkt enkelt men gör en enorm skillnad

Inte ännu. Tänkte fixa ihop vattenkylningen först och sedan fokusera på sleeving. Har fått hem ett par paket nu men det stora paketet med cpu-block, gpu-block och radiator bland annat skickades idag från England så jag kommer nog inte få grejerna förrän måndag-tisdag tror jag. Fick dock paketet från coolingstuff idag med fläktar och fläktkontroller bland annat. Riktigt snabb och fin frakt får jag säga. Skönt som tusan att kunna dra ner hastigheten på 1450 rpm GT fläktarna också. De skapade en del dumma vibrationer i chassit. Blir nog som du säger annorlunda när de väl sitter på en radiator sen dock. Plus att jag köpt gummitätningen som troligen dämpar en del vibrationer också.

Hur som helst, jag har beställt en EK xres x3 250mm från england men jag har även en bayres här hemma nu. Funderar på om det går att koppla in båda samtidigt sen. Är det någon som vet ifall det kan innebära problem att ha både bayres och cylinderres i samma loop?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

En till fråga förresten. Det är så att ryggplattorna till GPU-blocken blir försenade. Av någon anledning hade de uppenbarligen slut på backplates trots att det stod att det fanns två kvar, så de skickas i ett separat paket när de får in dem vilket skulle vara om 8-9 dagar. Funderar på att skruva ihop resten av grejerna ändå och köra gpu-blocken utan backplates tills de kommer. Eftersom jag ändå kommer behöva tömma loopen när jag ska installera ryggplattorna när de kommer så tänkte jag testköra en vätska som jag fått. Det är uv-grön EK vätska. Grejen är att vätskan har passerat sitt bäst före datum. Det gick ut i april i år. Finns det några risker med att köra utgången vätska i loopen ett par veckor?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

"slit o släp!"

du kommer kunna montera 1 backplate. pga att det andra grafikkortet kommer vara ivägen

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

"slit o släp!"

du kommer kunna montera 1 backplate. pga att det andra grafikkortet kommer vara ivägen

Min fråga gällde vätska som passerat sitt bäst före datum, inte om jag skulle kunna montera backplates eller inte. Men när du ändå tar upp saken, jag kommer ju naturligtvis ta ur grafikkorten ur burken innan jag monterar ryggplåtarna. Blir inga grafikkort i vägen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC