Är Hallon en bra operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nu ska jag inte sitta här o gnälla på deras support, men jag kan ge ett väldigt bra exempel.
Jag är kund hos halebop, jag har alltså ett abonnemang hos dom. jag vill gå in på deras sida för att kolla upp lite information om mitt abonnemang.
jag försöker logga in med samma lösen och namn som jag har på deras android-app, det funkar inte. jag försöker då skapa ett nytt konto, men när man klickar på "registrera" så tas man istället till "glömt lösenord" vilket givitvis inte fungerar då jag tydligen inte har något konto från första början.
jag skickar mail till supporten om problemet, och de svarar inte på 5 dagar. idag är sjätte dagen och de har inte svarat än.

Det gör väl inte supporten kass, snarare underbemannad

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellle87:

Det gör väl inte supporten kass, snarare underbemannad

snarare att deras webbsida är värdelös så det ger deras stackars support extraarbete

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Blev lite fel där, men menar givetvis Tre (Operatören) Samma sorts mobil och samma resultat både hos grannen och oss.

Då måste det vara något fel på den enda, eller så ligger ni i en radioskugga om ni inte är på exakt samma ställe. Det kan vara en rätt stor skillnad var man är, även om det är i samma hus

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då måste det vara något fel på den enda, eller så ligger ni i en radioskugga om ni inte är på exakt samma ställe. Det kan vara en rätt stor skillnad var man är, även om det är i samma hus

Vi testade hemma en del, testade även under vår resa till ullared och precis som hemma så hade Hallon mycket sämre täckning överlag än Tre, så någon skillnad måste det ju vara. Värt att notera är att vi även bytade telefoner för att utesluta fel i den ena.jag har idag skickat ett meddelande till Hallons kundtjänst där jag frågar lite mer specifikt om det hela, så jag återkommer med detta när jag fått svar

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Vi testade hemma en del, testade även under vår resa till ullared och precis som hemma så hade Hallon mycket sämre täckning överlag än Tre, så någon skillnad måste det ju vara. Värt att notera är att vi även bytade telefoner för att utesluta fel i den ena.jag har idag skickat ett meddelande till Hallons kundtjänst där jag frågar lite mer specifikt om det hela, så jag återkommer med detta när jag fått svar

Som sagt, det ska det inte vara (tror inte ens de får nedprioritera så i sverige) o jag har iallafall inte märkt av någon skillnad i täckning mellan Comviq o Tele2, där Comviq är motsvarigheten till Hallon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

En vecka senare och en kontakt med chatten till senare så har de i alla fall löst att de gav mig felaktig information. De bad till och med om ursäkt både för fel information och att de missat att besvara mitt ärende.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jag läste igenom trådarna här och bestämde mig för att prova Hallon. Nu har jag haft dem i ett par dågar och är helt missnöjd med täckning - även mitt i Stockholm. Prisvärd? Kanske, men bara för att det är jättebilligt.

Jag förväntade mig att ha problem ute på landet, men jag har varit mest i Norrmalm/Vasastan och haft problem även där. Innan Hallon hade jag Tele2 Företag och det var motsatsen - jag hade täckning överallt. För två år sedan hade jag Comviq, och jag minns inget problem med deras täckning heller.

Jag kanske provar Vimla nästa månad och se hur det går.

Permalänk
Medlem

@nystockholmare: Jo det är ju största problemet med Hallon och Tres nät. Har samma erfarenhet från Göteborg.

Funderar du på att byta till Vimla så skulle jag tipsa dig att göra det omedelbart, enligt deras timer på sidan så går erbjudandet med 22 GB/mån i 4 mån för 100kr/mån ut kl 12.00 idag nämligen.

Oavsett om du behöver 22 GB eller inte så är det en galet bra deal då oanvänd surf sparas hos Vimla. Så efter 4 mån kan du nedgradera på Mitt Vimla till t.ex. 2 GB/mån och leva på sparad surf och när den börjar ta slut så uppgraderar du till en rimlig mängd för dig och på så vis får du ner den totala kostnaden rätt rejält.

Permalänk
Medlem

Nu efter EU lag förändringen så fungerar Hallon enbart i Sverige för alla abonnemang förutom det dyraste telefoniabonnemanget. Får byta till en annan operatör troligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Nu efter EU lag förändringen så fungerar Hallon enbart i Sverige för alla abonnemang förutom det dyraste telefoniabonnemanget. Får byta till en annan operatör troligtvis

Shit, bra att du skrev det. Nu får jag fundera på vad jag ska göra med mitt abonnemang. Jag har varit nöjd kund i flera år, men detta suger...

(Man har till 1a Oktober på sig iaf: https://www.hallon.se/utlandspriser)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Shit, bra att du skrev det. Nu får jag fundera på vad jag ska göra med mitt abonnemang. Jag har varit nöjd kund i flera år, men detta suger...

(Man har till 1a Oktober på sig iaf: https://www.hallon.se/utlandspriser)

Jag mejlade faktiskt dom om det och det är bara för Mobilabonnemang LITEN som har till 1a Oktober på sig
Mobilt bredband abonnemang(De som är bara internet, inget ringa/SMS) har redan slutat fungera sedan 15de Juni

Permalänk
Medlem

De flesta operatörerna har liknande upplägg med utlandsspärr på sina billigaste abbonnemang, Hallon är inte unikt.

Permalänk
Medlem

@Mieriola:
Ja men Hallon som operator har inte så många produkter att välja mellan och just nu är det bara deras dyraste som fungerar, inga andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Nu efter EU lag förändringen så fungerar Hallon enbart i Sverige för alla abonnemang förutom det dyraste telefoniabonnemanget. Får byta till en annan operatör troligtvis

Vilken EU lag? Har Vectone, och det fungera inte när jag åkte ut ur Sverige.

Hallon har stängt av sin chat, deras support är inte bra. Man kan nu endast skicka e-mail, och få vänta i veckor innan man löst ett problem.

Permalänk
Medlem

@nicoX:
Den angående fri roaming som kom i Juni

Permalänk
Medlem

Jag har hallon kontantkort liten 99 kr mån och då ingår fria sms till hela världen, 2 gb data och 60 samtal. Jag ska nu byta till Halebop rubbet min eftersom Hallon har så otroligt dålig täckning även i Stockholms innerstad. Ofta bryts samtalen och telefonen söker hela tiden efter en bra signal vilket gör att batteriet drar mycket ström.

Halebop använder Telias nät vilket har Sveriges bästa täckning. I mini rubbet ingår 500 sms till hela världen, 50 samtal och 1 gb surf. Det är inte lika mycket som hallon men eftersom det ska vara som natt och dag med täckningen så är det nog värt det.

Permalänk

Bytte två abo från Telia kontantkort till Hallon i augusti respektive september och kan bekräfta att det är betydligt mycket sämre täckning i Stockholm generellt och just där vi bor skall det vara full 4G-täckning men får oftast bara 3G.

Men det stora problemet vi upptäckt är att det är missljud på samtal mellan våra Hallon-abo och Telias mobilabo. Det uppstår ett metalliskt vasst klippande ljud under hela samtalstiden. Spelar ingen roll vilken part som ringer upp. Vi har iPhone 5s och 6s med iOS 11, de Telia-mobilabo vi testat mot har haft både iPhone och Android så vet inte om telefonen spelar roll. Ringer man till mobil som sitter på Telia Centrex så låter det bra, problemen verkar bara vara med de som har "vanligt" mobilabo.

Någon mer med Hallon (eller Tre) som får dessa missljud mot Telias mobilabo?

Permalänk

Kan personligen rekommendera Fello, Bra priser och Telias nät och support även på helger ett mindre men enormt trevligt bolag.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Tycker också att Fello verkar intressant. Men går helt bort så länge man inte får spara sin surf. Vi använder sparsamt med surf men ibland mer och att då 8-10 mån per år ha massa surf över och sedan få betala svindyrt för den när den behövs gör ett abo oberäkneligt dyrt.

Operatörerna tar snuskigt bra betalt för just surf, då vill jag som kund iallafall kunna använda upp det jag betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Tycker också att Fello verkar intressant. Men går helt bort så länge man inte får spara sin surf. Vi använder sparsamt med surf men ibland mer och att då 8-10 mån per år ha massa surf över och sedan få betala svindyrt för den när den behövs gör ett abo oberäkneligt dyrt.

Operatörerna tar snuskigt bra betalt för just surf, då vill jag som kund iallafall kunna använda upp det jag betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Vimla har också så du kan spara surfen, så du kan titta på det. (Är Telenors nät de använder)
Dock verkar de, precis som Hallon tagit bort utlands delen på minsta abonnemanget.

Det finns dock en positiv sak... du kan enkelt ändra abonnemang med dem. Så du kan ha minsta 11 månader, och sedan ha en dyrare den månaden du ska utomlands och ändra tillbaka när du kommer hem. De har dock en gräns på 8GB i utlands delen som kan tas från din pott, men det borde räcka de flesta. Du kan ändra abonnemang varje månad om du så vill, bara du gör det månaden innan, och det är enkelt att göra själv via webben.

Jag hade från början dyrare abonnemang med dem, men har nu mindre behov och är på minsta ett tag. Har typ 90GB sparad och betald data dock.

Permalänk
Medlem

Bytte från vimla till Hallon, bättre täckning än vimla för mig där jag bor iaf.
49kr månaden i 6 månader var väl helt okej också med 50gb potten man fick gratis.
Sen samma pris som vimla för 99kr månaden för 3gb surf och resten som jag inte använder typ.

Permalänk
Medlem

Har Hallon liten. Jag bor mitt ute i skogen och har full täckning hela tiden, även åkt längre sträckor och fortfarande bra täckning.
Har även haft bra täckning när jag använde 3 innan Hallon (antar att det är samma nät?) där jag bor och skogarna omkring.
Däremot inne i stan (Uppsala) i betonghus har täckningen försvunnit.

Så jag antar att vi på landet tjänar mest på Hallon

Supporten kan jag inget säga om då jag aldrig haft behovet av att använda dom.

Permalänk

Har också Vimla (Telenor). Kommer från Halebop (Telia).

Betalade 269 kr/mån med 6 GB surf och fria samtal och sms med Halebop.

Vimla har jag betalat 125 kr i 3 månader öppningserbjudande. Fått 22+22+22+20 GB surf (86 GB för 375 kronor) Får 60 samtal och 600 sms per månad vilket räcker för mig.

Nu i november går min 3-månaders period ut. Nedgraderar då direkt till det billigaste abonnemanget 2 GB, 60 samtal, 600 sms som kostar 100 kronor. Klarar mig länge på mina 80 GB.

Ska jag utomlands (EU) uppgraderar jag just den månaden till just det abonnemanget man minst behöver. Täckningen funkar perfekt för mig på landsbygd och i småorter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Tycker också att Fello verkar intressant. Men går helt bort så länge man inte får spara sin surf. Vi använder sparsamt med surf men ibland mer och att då 8-10 mån per år ha massa surf över och sedan få betala svindyrt för den när den behövs gör ett abo oberäkneligt dyrt.

Operatörerna tar snuskigt bra betalt för just surf, då vill jag som kund iallafall kunna använda upp det jag betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Fr.o.m. imorgon får man spara surfen hos Fello.

Permalänk

Har haft hallon i drygt tre år och är nöjd. Detta kan iofs bero på att jag aldrig behövt kontakta deras kundtjänst. Läser man i denna tråd (och på andra ställen) är det just det som har haft ärenden till hallons kundtjänst som verkar vara mest kritiska. Inte pga av dåliga svar utan snarare att de inte får några svar alls.

Läste här att hallon nyligen lanserat ett forum där du kan ställa dina frågor och läsa svar från andra kunder. Kanske inte en optimal lösning för att lösa problemen med att deras kunder inte är nöjda med deras svarstider. Men jag antar att de försöker hålla nere på kostnaderna gällande kundtjänsten för att kunna konkurrera på pris.

Så min erfarenhet är att om du klarar dig från initiala problem med eventuell nummerflytt så är hallon ett bra alternativ för dig som letar efter ett billigt mobilabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlmtankar:

Har haft hallon i drygt tre år och är nöjd. Detta kan iofs bero på att jag aldrig behövt kontakta deras kundtjänst. Läser man i denna tråd (och på andra ställen) är det just det som har haft ärenden till hallons kundtjänst som verkar vara mest kritiska. Inte pga av dåliga svar utan snarare att de inte får några svar alls.

Läste här att hallon nyligen lanserat ett forum där du kan ställa dina frågor och läsa svar från andra kunder. Kanske inte en optimal lösning för att lösa problemen med att deras kunder inte är nöjda med deras svarstider. Men jag antar att de försöker hålla nere på kostnaderna gällande kundtjänsten för att kunna konkurrera på pris.

Så min erfarenhet är att om du klarar dig från initiala problem med eventuell nummerflytt så är hallon ett bra alternativ för dig som letar efter ett billigt mobilabonnemang.

Dom har ju live chat?
Har alltid fått svar där hur enkelt som helst.
Har varit i kontakt med dom ett par gånger, även mor var kontakt med dom pga utlandssurf osv, aldrig varit problem.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vart du bor, vissa ställen har du inga teckning alls där man har de med hjälp av Telia, medans vissa ställen fungera det lika bra.

själv kör jag med Fellon och fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag är också nöjd med Hallon, visst kan täckningen för surf vara lite bättre vissa gånger, men mitt bostadsområde ligger som i en gryta eller hur man skall säga.
Så det är inte Hallons fel utan de som byggde orten.
Samtalskvaliteten är däremot bra.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kör hallon bor mitt ute i ingenstanns och det funkar fint även om inte 4G funkar här så är det ändå väldigt snabb 3G. Runt 10Mbit ner så jag är nöjd ändå. Ibland har det dött helt ett par timmar men dom gångerna går att räkna på 5 fingrar. Delar då även internet till datorn och spelar på det och det funkar mycket bra. Önskar bara dom hade abonemang med mer surf än bara 100GB. Men men inte många som behöver det kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag är också nöjd med Hallon, visst kan täckningen för surf vara lite bättre vissa gånger, men mitt bostadsområde ligger som i en gryta eller hur man skall säga.
Så det är inte Hallons fel utan de som byggde orten.
Samtalskvaliteten är däremot bra.
/Lifooz

De är klart att de är hallons fel, eftersom de inte har nättäckning där, alla operatörer har inte samma täckning över allt, Telia är den mest rikstäckande, sedan har ju operatörer bara mer eller mindre täckningar runt om i landet, Hallon har bara typ 3G täckning i typ Norrland till exempel men de kan lätt ha 4G om de bara vill satsa på det, de är ju bara frågan vilka master de ansluter till och hur många.

Och det är upp till varje operatör själv och välja, oftast bruka de ju välja utveckla sitt nät i de områden där de har flest kunder.
Bor man i Stockholm, Göteborg, så har ju Hallon 4G där och typ samma täckningsgrad som övriga nät.

Allt beror ju på vart man bor och vilken operatör man vill ha, och vissa operatörer satsa ju mindre i andra länder också så reser man utanför Sverige men innan för EU så är ju Telia också dominerade med täckningar.

Allt handlar så klart vad man gör och vart man bor och välj de operatör som är bäst för de området