Dualboot, en på ssd och en på hdd

Permalänk
Medlem

Dualboot, en på ssd och en på hdd

T̶j̶e̶n̶a̶ ̶u̶n̶d̶r̶a̶r̶ ̶o̶m̶ ̶j̶a̶g̶ ̶k̶a̶n̶ ̶h̶a̶ ̶w̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶ ̶7̶ ̶p̶å̶ ̶h̶d̶d̶ ̶o̶c̶h̶ ̶w̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶ ̶8̶ ̶p̶å̶ ̶s̶s̶d̶ ̶u̶t̶a̶n̶ ̶n̶å̶g̶r̶a̶ ̶k̶r̶å̶n̶g̶l̶i̶g̶h̶e̶t̶e̶r̶?̶ ̶V̶i̶l̶l̶ ̶h̶a̶ ̶d̶e̶t̶t̶a̶ ̶s̶å̶ ̶e̶f̶t̶e̶r̶s̶o̶m̶ ̶j̶a̶g̶ ̶a̶n̶t̶a̶g̶l̶i̶g̶e̶n̶ ̶k̶o̶m̶m̶e̶r̶ ̶b̶y̶g̶g̶a̶ ̶e̶n̶ ̶n̶y̶ ̶b̶u̶r̶k̶ ̶i̶n̶o̶m̶ ̶e̶t̶t̶ ̶h̶a̶l̶v̶å̶r̶ ̶o̶c̶h̶ ̶v̶i̶l̶l̶ ̶d̶å̶ ̶k̶u̶n̶n̶a̶ ̶f̶l̶y̶t̶t̶a̶ ̶ö̶v̶e̶r̶ ̶s̶s̶d̶n̶ ̶t̶i̶l̶l̶ ̶d̶e̶n̶ ̶n̶y̶a̶ ̶d̶a̶t̶o̶r̶n̶ ̶o̶c̶h̶ ̶d̶ä̶r̶e̶f̶t̶e̶r̶ ̶f̶o̶r̶t̶s̶ä̶t̶t̶a̶ ̶a̶n̶v̶ä̶n̶d̶a̶ ̶m̶i̶n̶ ̶n̶u̶v̶a̶r̶a̶n̶d̶e̶ ̶h̶d̶d̶ ̶m̶e̶d̶ ̶w̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶ ̶7̶ ̶p̶å̶ ̶d̶e̶n̶ ̶g̶a̶m̶l̶a̶ ̶d̶a̶t̶o̶r̶n

Tjena såg att mitt moderkort har 4st SATA kontakter och undrar om det är sata 1 2 eller 3 eftersom jag tänkte köpa en ny SSD och antar att det inte är värt det om jag har SATA-1?
Moderkortspecifikation:http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=e...

Permalänk

Detta lät lite krångligt. Men du är väl fullt medveten om att flytta ett os till ett nytt moderkort är extremt jobbigt med drivrutiner och allt runt det? Man tjänar ofta på att formatera om hårddisken då.

Men ja allt är ju beroende på vad man ser som krångligt. Men du kan ha båda men tänk bara på att dra ut den ena hårddisken när du installerar oset på den andra. Sedan kommer du få välja vilken hårddisk du ska boota ifrån i bios eller välja os i en windows-skapad meny

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Sazuki:

Tjena undrar om jag kan ha windows 7 på hdd och windows 8 på ssd utan några krångligheter? Vill ha detta så eftersom jag antagligen kommer bygga en ny burk inom ett halvår och vill då kunna flytta över ssdn till den nya datorn och därefter fortsätta använda min nuvarande hdd med windows 7 på den gamla datorn

Nackdelen där är att du kommer att ha kvar bootmenyn med en "död" Windows 7 även när du flyttat SSDn till den nya datorn, och din Windows 7-installation kommer inte att kunna boota utan en Windows-reparation.

Anledningen är enkel, du har bara en bootdisk, den som heter "Boot" eller "Systemstart" i Windows diskhanterare. Det är på den disken som bootinformationen för båda systemen ligger. Så, även om du har hela Windows 7-installationen på HDD'n kräver den fortfarande denna information som ligger på SSDn för att kunna starta.

Dessutom bör du ändå installera om SSDn efter att du flyttat den till en ny dator så jag förstår inte riktigt poängen om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Detta lät lite krångligt. Men du är väl fullt medveten om att flytta ett os till ett nytt moderkort är extremt jobbigt med drivrutiner och allt runt det? Man tjänar ofta på att formatera om hårddisken då.

Men ja allt är ju beroende på vad man ser som krångligt. Men du kan ha båda men tänk bara på att dra ut den ena hårddisken när du installerar oset på den andra. Sedan kommer du få välja vilken hårddisk du ska boota ifrån i bios eller välja os i en windows-skapad meny

Skrivet av Zcenicx:

Nackdelen där är att du kommer att ha kvar bootmenyn med en "död" Windows 7 även när du flyttat SSDn till den nya datorn, och din Windows 7-installation kommer inte att kunna boota utan en Windows-reparation.

Anledningen är enkel, du har bara en bootdisk, den som heter "Boot" eller "Systemstart" i Windows diskhanterare. Det är på den disken som bootinformationen för båda systemen ligger. Så, även om du har hela Windows 7-installationen på HDD'n kräver den fortfarande denna information som ligger på SSDn för att kunna starta.

Dessutom bör du ändå installera om SSDn efter att du flyttat den till en ny dator så jag förstår inte riktigt poängen om jag ska vara helt ärlig.

Bestämde mig för att formatera om hårddisken och installera en ny kopia på ssdn istället. Efter att ha läst runt lite och kollat på mitt moderkort ser det ut som jag bara har SATA 1 kontakter. Är det värt att köpa en ssd om jag inte har SATA-3?
Moderkortspecifikationer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=e...

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Bestämde mig för att formatera om hårddisken och installera en ny kopia på ssdn istället. Efter att ha läst runt lite och kollat på mitt moderkort ser det ut som jag bara har SATA 1 kontakter. Är det värt att köpa en ssd om jag inte har SATA-3?
Moderkortspecifikationer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=e...

Varje dag i veckan skulle jag vilja säga. Det många huvudsakligen vill åt i en SSD är den korta access tiden och att den alrig behöver varva upp. Att den har en snabb överföringshastighet ger bara ett plus.
Men SATA1 ger ju ändå ca 150 MB/s strömmning. Detta betyder att du kan få iaf 100 MB/s när du lägger in en fil till hårddisken. Du kommer att märka en skillnad när du byter till SSD