Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Vart ska jag sätta fläktar?

Tjena! Har fått ett chassi som jag ska bygga en dator i snart och ska beställa fläktar men vet inte riktigt vilka fläktar jag ska ha vart och hur många jag behöver.

Detta är chassit jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=775801

Hoppas ja hinner få något/några svar ska beställa i morgonkväll (5 Augusti)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Med det chassit kan du köra med antingen en 140mm eller 2st 120mm i fronten och en 120/140mm på sidan och ha utblås baktill. Jag kör på Fractal Designs silent series r2 som jag tycker är bra, iaf om man har fläktkontroller. De låter lite väl på 12v, näst intill ljudlösa på 7v.

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Melodylekfull:

Med det chassit kan du köra med antingen en 140mm eller 2st 120mm i fronten och en 120/140mm på sidan och ha utblås baktill. Jag kör på Fractal Designs silent series r2 som jag tycker är bra, iaf om man har fläktkontroller. De låter lite väl på 12v, näst intill ljudlösa på 7v.

Tack för ett snabbt svar men gör det något om man har fler inblås en utblås? och spelar det roll om man har inblås på sidan eller fram? Det är ju snyggast att ha en LED fläkt eller två på sidan men om det är bättre att ha fläkten/fläktarna fram så har jag ju hällre det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Det är bra att ha i alla fall ett utblås, annars blir varmluft kvar i chassit och det är inte så bra.. Eftersom värme stiger så är det att föredra baktill eller i toppen (som det chassit tyvärr inte har). Inblås framtill för att man ska få en vettig luftcirkulation och fläktar på sidan för att blåsa på moderkort/cpu/gpu för lite extra kylning.

Dator: Asus RoG Maximus VII Gene - Intel i5 4690K @4,4Ghz (1,21v)
MSI GTX 980 @1455Mhz - G. Skill Ripjaws X 8GB 2133Mhz XMP
Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - EVGA SuperNOVA G2 750W