RAM-hastighets påverkan på RAM-disk

Permalänk
Medlem

RAM-hastighets påverkan på RAM-disk

Tjena,

Sitter och funderar på att köpa mer minne och då börja labba lite mer med större RAMdisk. Då blev jag nyfiken på om det kan va värt att köpa snabbare minne. Prestandaökningen är ju nästan försumbar vid annan användning om man köper snabbare minnen(och inte tänker klocka). Men om man ska använda RAMdisk så kanske det kan va värt att köpa snabbare?
Det jag undrar nu är om någon sett ett test nånstans där man testat prestandan på RAMdiskar där olika snabba minnen använts? Jag har hittat massor med info om RAMdiskar men kan inte hitta, bara som exempel, tex hur stor skillnaden skulle vara mellan 1600MHz och 2400MHz-minnen.

/mvh Dino

Permalänk
Medlem

I

Skrivet av FANTEN:

Tjena,

Sitter och funderar på att köpa mer minne och då börja labba lite mer med större RAMdisk. Då blev jag nyfiken på om det kan va värt att köpa snabbare minne. Prestandaökningen är ju nästan försumbar vid annan användning om man köper snabbare minnen(och inte tänker klocka). Men om man ska använda RAMdisk så kanske det kan va värt att köpa snabbare?
Det jag undrar nu är om någon sett ett test nånstans där man testat prestandan på RAMdiskar där olika snabba minnen använts? Jag har hittat massor med info om RAMdiskar men kan inte hitta, bara som exempel, tex hur stor skillnaden skulle vara mellan 1600MHz och 2400MHz-minnen.

/mvh Dino

Fem till tio gånger bättre än SSD!

Kolla på CrystalDiskMark Hdd ssd ramdisk på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

I

Fem till tio gånger bättre än SSD!

Kolla på CrystalDiskMark Hdd ssd ramdisk på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Hur relaterar detta till TS fråga?

Till TS, att räkna ut teoretisk maxfart på din RAMDisk är inte överdrivet svårt.
Bandbredden på RAM räknas ut genom: (frekvens * "DDR" * interface) / (antal bits per byte)
Har du 1600 MHz RAM i DDR (dual data rate) så har du 800 MHz SDR (single data rate), DDR3 har 64-bitars interface så du skickar 64 bitar per Hz.
1600 MHz DDR3 ger (800 * 2 * 64) / 8 = 12800 MB/s
2400 MHz DDR3 ger (1200 * 2 * 64) / 8 = 19200 MB/s

Om du sen kommer märka av någon skillnad mellan de 2 är en helt annan fråga.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Och glöm inte minnets frekvens vs fördröjning.
Det är lite gungor och karuselller över minnen då högre klockade minnen nästan alltid har uppnått hastigheten MHA betydligt högre latenser.
Så beroende på vilket program man skall använda så är det inte alls säkert att "snabbare" minnen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur relaterar detta till TS fråga?

Ööh. Efter att ha läst om trådskaparens fråga ... inte så mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Om ni provar en ramdisk så ser ni att ni kommer inte i närheten av tex 1600mhz som borde ge 12800Mb/s

Kan prova sen med 800mhz och sen 2800

Kan dock redan nu avslöja att det spelar i praktiken ingen roll då det är så enormt snabbt oavsett.