Hjälp en amatör med hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hjälp en amatör med hårddiskar

Hej!

Har 2 hårddiskar i riggen. WD 500 GB och 1 TB. Jag vill att min dator ska reboota med 500 GB men den gör den inte. Rebootar bara med 1 TB. Har provat ändra på BIOS att 500 GB ska vara #1 och 1TB #2. Vid första start rebootar datorn med 500 GB men där efter tillbaka till 1 TB igen. Har också provat disable 1 TB hårddisken då kan datorn inte starta trots 500 GB.

Vad har jag gjort för fel?

Permalänk

Förmodligen så har du lagt din bootpartition (den dolda på 100 MB) på den andra disken. Kolla i diskhanteraren om det stämmer.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har du windows (antar jag...) installerat på bägge hårddiskar? (och i så fall, varför?)

Växla mellan kablarna på diskarna (inte på moderkortet) och se vad den väljer då om du inte kan välja i BIOS?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Förmodligen så har du lagt din bootpartition (den dolda på 100 MB) på den andra disken. Kolla i diskhanteraren om det stämmer.

System Reserved (E:) finns det. Hur ändrar man det?

Vet inte vad det är för någoting. Eftersom jag inte är riktig duktig på dator kan du förklara hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

Har du windows (antar jag...) installerat på bägge hårddiskar? (och i så fall, varför?)

Växla mellan kablarna på diskarna (inte på moderkortet) och se vad den väljer då om du inte kan välja i BIOS?

Ja, det har jag gjort. Ska man inte göra det?

Tänkte spara bilder,filmer och liknande på 1TB och spel på 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intenu:

Ja, det har jag gjort. Ska man inte göra det?

Tänkte spara bilder,filmer och liknande på 1TB och spel på 500 GB.

Om du ska spara filmer m.m. på 1 TB så behöver du inte Windows på den disken, räcker bra med ett operativsystem för att få datorn att rulla

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Ta den disken du vill installera, koppla ur den andra disken. Formatera disken och installera om windows. Sen ska det nog fungera!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Avstängd

vilken disk bootar den med då? Eftersom den bara rebootar med 1tb

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Den första lilla partitionen innehåller det som sedan kan starta upp en windowsinstallation på vilken hårddisk som helst.
Den andra hårddisken innehåller ur BIOS synvinkel inget som kan starta upp ett operativsystem.

Det går att ändra (gick åtminstone förr med upp till windows XP/2003) utan att ta bort nuvarande windows.
Men du säger själv att du inte är kunnig så jag vill först höra varför du så gärna vill att det ska vara som du vill.
Gör man fel så blir det i bästa fall något som kan fixas om man startar upp en linux live-cd, i värsta fall får man ominstallera för att få ordning på det. Så inget jag på frihand vill ge mig in på att guida.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Om du ska spara filmer m.m. på 1 TB så behöver du inte Windows på den disken, räcker bra med ett operativsystem för att få datorn att rulla

Vad menas med bara operativsystem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av intenu:

Vad menas med bara operativsystem?

https://www.google.se/search?q=operativsystem&oq=operativsyst...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Med andra ord (MAO) så är Windows ett OS, linux likaså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av intenu:

Vad menas med bara operativsystem?

Jag tror han undrar om du tror att du måste installera ett operativsystem (e.x. Windows) på vardera hårddisken. Så är det inte, det räcker med en installation för hela datorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Jag tror han undrar om du tror att du måste installera ett operativsystem (e.x. Windows) på vardera hårddisken. Så är det inte, det räcker med en installation för hela datorn.

Aha. Det visste jag tydligen inte. Trodde att det måste vara så att det ska funka.. Så det räcker med bara med en installation.. Är det så man installerar både samtidigt eller hur funkar det så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av intenu:

Aha. Det visste jag tydligen inte. Trodde att det måste vara så att det ska funka.. Så det räcker med bara med en installation.. Är det så man installerar både samtidigt eller hur funkar det så?

Du installerar ditt OS på en disk, ha bara en disk i vid installation.
Den andra kopplar du in när windows och allt annat är klart. Drivrutiner till den installeras automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Man rekommenderas bara ha en disk inkopplad så windows inte ev. lägger några startfiler på den andra hårddisken man tänkt ta som bara lagring. Det är inte alltid det blir så.

I övrigt så är det ju en installation av Windows per dator. För dig kommer den andra hårddisken se ut som om du pluggat i ett USB-minne och de behöver ju inte något operativsystem i sig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG