AMD sänker priset på Radeon HD 7990

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priset på Radeon HD 7990

Kort efter släppet av nya drivrutiner med förbättrade renderingstider i Crossfire sänker AMD priset på flaggskeppet Radeon HD 7990 med nästan en tredjedel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Never Settle paket ingår fortfarande?!

Dold text
Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Bra pris och bra spel får man när man köper grafikkortet men tvivlar lite många köper det har rätt mycket coil whine:(

Varför ska man köpa 7990 när det har mycket coil whine och det är billigare att köpa två 7970 för typ 6000 kr som presterar mycket bättre i Cross fire i vissa spel

Exempel ha två såna är i Cross fire http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678 :)!

Permalänk
Medlem

8 spel, fixad MS(?) och riktigt bra pris? Låter trevligt :D.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Urgh, nu rycker det allt lite i köptarmen...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Släpps ju nya kort snart. Vi vet inte hur den nya serien presterar men med tanke på det låga priset så gissningsvis är den ganska mycket bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Det låter lockande, då får man faktiskt ett bra grafikkort med nya färscha drivrutiner.
Till ett väldigt bra pris, och inte nog med det 9 spel också.

Wow, imponerande.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

iiiiiii det sög till rejält i köptramen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nu behövs verkligen en fredagspanel... Vi måste veta vad redaktionen tycker om de nya drivrutinerna och 7990 nu!

Permalänk
Medlem

Någon som har ett kort och kan uttala sig om coil whinet? Är det lika illa som i recensionen så får dom sänka hur mkt dom vill, orka ha ett kort som tjuter...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Riktigt bra deal faktiskt. För de som har missat det så har Anandtech gjort en utförlig analys av förbättringarna i Catalyst 13.8b1 här. Ser onekligen mycket bra ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Håller med dig Letho! skulle aldrig köpa mig ett kort som lät heller! trodde coil whine var ett fenomen som skulle försvinna efter alla dessa år av detta tjutande helvetesskap!

dem kan sälja detta för 5kr skulle aldrig köpa det ändå! ha nåt som tjuter högfrekvent is a no go!

Permalänk
Entusiast

Jaaaaaaa, bättre coil whine/krona

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kul för dom som tycker det är värt att lägga 7000 kronor på ett grafikkort. Bra av AMD att sänka priset och erbjuda många spel till den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Bra pris och bra spel får man när man köper grafikkortet men tvivlar lite många köper det har rätt mycket chile wine

Chile whine?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Chile whine?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är ett problem i huvudsak i Chile-trakten. Troligtvis politisk bakgrund.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Låter lockande tills man inser att man köper ett kort med två GPUer på och kommer bli tvingad till Crossfire.
Skulle inte ens använda kortet om någon gav det till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Låter lockande tills man inser att man köper ett kort med två GPUer på och kommer bli tvingad till Crossfire.
Skulle inte ens använda kortet om någon gav det till mig.

Går att stänga av Crossfire väl i RadeonPro om jag minns rätt. Iaf något jag kommer ihåg från mitt 5970 tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Med vad som ser ut att bli en lyckad frame-pace drivrutin så tycker jag det ser ljust ut för amd på high-end fronten. Schysst pris på ett bra kort som nu inte längre kommer prutta ut osyncade bildrutor.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Går att stänga av Crossfire väl i RadeonPro om jag minns rätt. Iaf något jag kommer ihåg från mitt 5970 tid.

Ja men då sitter man med ett kort som inte körs 100%, stället för att köra två kort där man kan sälja det ena om CF bråkar.
Man slänger pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Ett 7990 med vattenkylning skulle kännas perfekt.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ja men då sitter man med ett kort som inte körs 100%, stället för att köra två kort där man kan sälja det ena om CF bråkar.
Man slänger pengar i sjön.

"Fasen, i det här specifika spelet funkar inte med SLI/CF, bäst jag säljer mitt andra kort för att jag inte klarar av tanken av outnyttjad prestanda!"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Är det bara referenskortet som har coil whine eller har alla 7990s det? Brukar variera på tillverkare annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

"Fasen, i det här specifika spelet funkar inte med SLI/CF, bäst jag säljer mitt andra kort för att jag inte klarar av tanken av outnyttjad prestanda!"

"Fasen, i dessa spelen som jag spelar mest så får jag extrema frame drops, microstutter eller så fungerar inte CF alls, lika bra att sälja av ett av korten då det ändå inte tillför någon extra prestanda"

Fixed*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

"Fasen, i dessa spelen som jag spelar mest så får jag extrema frame drops, microstutter eller så fungerar inte CF alls, lika bra att sälja av ett av korten då det ändå inte tillför någon extra prestanda"

Fixed*

Nu är ju iofs de problemen avhjälpta. Med 13.8b1 får man 0 framedrops och 0 halvfärdiga frames. Fortfarande små skillnader i frametimes, om det är märkbart eller inte är nog upp till var och en.

Jag tycker själv att Crossfire har varit sådär, men nu verkar det ju bara bli bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

"Fasen, i dessa spelen som jag spelar mest så får jag extrema frame drops, microstutter eller så fungerar inte CF alls, lika bra att sälja av ett av korten då det ändå inte tillför någon extra prestanda"

Fixed*

Var inte medveten om att du hade sån erfarenhet av hur 7990 funkar nu att du kände dig behörig att berätta hur kasst det funkar i en tråd som pratar om hur det blivit förbättrat

Men visst, det är ju roligare att bara slänga ur sig extrema åsikter utan att riktigt ha någon koll på hur det egentligen ligger till idag

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja men då sitter man med ett kort som inte körs 100%, stället för att köra två kort där man kan sälja det ena om CF bråkar.
Man slänger pengar i sjön.

Är man inte medveten om att SLI/Crossfire inte funkar perfekt i varje spel så får man ta smällen. Sedan att sälja av ett kort bara för något spel inte funkar korrekt och man orkar inte vänta på profiles/drivrutiner (Windows) så är det väl lite fail att inte göra research innan.

Lite som Intels HT där den kan ibland påverka prestanda negativt. Inte ser jag folk sälja av sina processorer för det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Var inte medveten om att du hade sån erfarenhet av hur 7990 funkar nu att du kände dig behörig att berätta hur kasst det funkar i en tråd som pratar om hur det blivit förbättrat

Men visst, det är ju roligare att bara slänga ur sig extrema åsikter utan att riktigt ha någon koll på hur det egentligen ligger till idag

"Extrema åsikter" den var bra den

Bara för man har en åsikt som inte stämmer överens med en annans så blir den helt plötsligt extrem ^^
Men det är ju klart, man ska ju inte hacka på AMD för dom har ju fixat några utav problemen finns ju fortfarande CF profiler som fungerar uselt men så här 3månader efter launch som fick pushas fram pga dåliga drivrutiner så borde man ju hylla dom istället

Skrivet av Commander:

Är man inte medveten om att SLI/Crossfire inte funkar perfekt i varje spel så får man ta smällen. Sedan att sälja av ett kort bara för något spel inte funkar korrekt och man orkar inte vänta på profiles/drivrutiner (Windows) så är det väl lite fail att inte göra research innan.

Lite som Intels HT där den kan ibland påverka prestanda negativt. Inte ser jag folk sälja av sina processorer för det.

Skulle gärna vilja ha tips hur man kan hitta denna infon på spel som inte ens släppts ännu.
Att CF inte fungerar "perfekt" ja det ska gudarna veta...

Permalänk
Avstängd

Om man verkligen vill ha spelen som följer med är detta kanske det är värt att fundera på.
Gtx780 skulle jag hellre ta eller vänta på AMDs nya serie som borde komma snart.

Någon som har koll på om det på något sätt går att sälja spelen som följer med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

"Extrema åsikter" den var bra den

Bara för man har en åsikt som inte stämmer överens med en annans så blir den helt plötsligt extrem ^^

"extrema frame drops"
"fungerar inte CF alls"
"lika bra att sälja"
"inte tillför någon extra prestanda"

Jupp, detta är extremism. Specifikt skulle jag säga att du är drabbad av fanaticism.

Att du har något emot dual GPU är en vanlig åsikt, men när du drar det till sin spets och säger att det är totalt värdelöst så är det inget annat än extremism.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold