Permalänk

Sänka hastighet på chassifläkt?

Hej!

Köpte en Arctic Cooling fläkt på 80mm som skulle gå i 2000 varv. Tycker den låter ganska mycket så jag gick in i BIOS och såg att den går i 2400 varv! Kan man sänka hastigheten på något sätt? Har kopplat in den i systemfan 2 men man kanske ska koppla in den någon annanstans?

Mvh Jesper.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Har du testat Speedfan mjukvaran?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Har du testat Speedfan mjukvaran?

Nej kan det funka? Detta är en 3 pins fläkt utan PWM men det går kanske ändå? Mitt moderkort är ett Gigabyte 720D som ska stödja CPU/System Fan Speed detect och CPU/System Fan Control enligt deras hemsida. Ska kolla in både Speedfan och Easytune som är Gigabytes egna verktyg. Frågan är hur jag ska kunna styra fläkten i Ubuntu?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag har för mig att du bara kan styra en PWM fan om den sitter i CPU_FAN, alla andra platser på moderkortet levererar 12v oftast, alltså max RPM och det går inte att fixa med Speedfan. Det man kan göra är att köpa en fläktkontroller (http://www.inet.se/sok/flaktkontroller?sort=rank) och styra på det sättet.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Melodylekfull:

Jag har för mig att du bara kan styra en PWM fan om den sitter i CPU_FAN, alla andra platser på moderkortet levererar 12v oftast, alltså max RPM och det går inte att fixa med Speedfan. Det man kan göra är att köpa en fläktkontroller (http://www.inet.se/sok/flaktkontroller?sort=rank) och styra på det sättet.

Oftast så finns det i bios att man kan ändra andra fläktar också ex kan jag ändra min andra fläktplats så det ska finnas nånstans i bios oftast under "Hardware monitor"

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Tack för alla era svar.

Fläkten låter rejält nu. Den närmar sig 2500 varv trots att det står att den ska gå i 2000 varv på förpackningen. Ska försöka se om jag kan få koll på Speedfan men som det är nu låter det alldeles för mycket för att vara en "Quiet Fan" som den heter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej kan det funka? Detta är en 3 pins fläkt utan PWM men det går kanske ändå? Mitt moderkort är ett Gigabyte 720D som ska stödja CPU/System Fan Speed detect och CPU/System Fan Control enligt deras hemsida. Ska kolla in både Speedfan och Easytune som är Gigabytes egna verktyg. Frågan är hur jag ska kunna styra fläkten i Ubuntu?

Det bör fungera. Annars kan du ju köpa en fläkt kontroller, det finns billiga sådana. Men testa med speedfan först. Det skadar ju inte att prova.

EDIT: Om du är för att pilla själv kan du bygga en egen fläkt kontroller. Detta kan du göra med till exempel en potentiometer. Sen kan du också bygga, eller köpa en fläktsladds-förlängare med en rejäl resistor på.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan sänka spänningen på den tex genom att koppa den på 7 eller 5 volt direkt från nätdelen eller använda nån enhet som reducerar spänningen typ:
http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtals...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.