AMD: "Ingen förändring i Kaveris tidsschema"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Var har du läst det?

I SweClockers recension av 4770K redovisas följande värden i Battlefield 3:

Avg Min 4770K 171 156 3570K 164 149 8350 128 112

8350 hamnade 43 fps eller 25 % bakom 4770K i avg fps och 44 fps eller 28 % bakom i min fps (viktigast).

Notera att detta är i singleplayer! Multiplayer är mycket mer CPU-krävande. Jag tycker att alla drops under 100 fps är oacceptabla, så en FX-8350 (i standardklock) hade inte räckt för mig.

i 1366x768

Du "missade" att nämna att det i samma test i 1920x1080 skiljer 1 fps mellan 4770 och 8350.

Ful argumentationsteknik att bryta ut precis det som stöder dina argument,
och att dessutom "glömma" att speca viktiga förutsättningar för de data du för fram.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tjena

Från källan vi länkar till i nyheten:

Tja!

Märkligt att citeringen från det första stycket du skrev inte kommer med när jag själv citerar ditt inlägg. I vilket fall så har ju AMD officiellt gått ut och förnekat att man kommer sluta med "big cores" så ryktet är ju uppenbarligen direkt felaktigt om FX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

i 1366x768

Du "missade" att nämna att det i samma test i 1920x1080 skiljer 1 fps mellan 4770 och 8350.

Ful argumentationsteknik att bryta ut precis det som stöder dina argument,
och att dessutom "glömma" att speca viktiga förutsättningar för de data du för fram.

Fo3

Fast ska man se på CPU prestanda ska man använda lågre upplösning, annars snackar vi om GPU prestanda.

Verkar som den yngre generationen har sin egen standard på prestandatest, som anpassas efter behov...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FatherOfThree:

i 1366x768

Du "missade" att nämna att det i samma test i 1920x1080 skiljer 1 fps mellan 4770 och 8350.

Ful argumentationsteknik att bryta ut precis det som stöder dina argument,
och att dessutom "glömma" att speca viktiga förutsättningar för de data du för fram.

Fo3

Är du seriös?

Allvarligt talat, är du seriös eller försöker du trolla?

Du menar alltså att testet i 1920x1080 High är viktigare än (eller lika viktigt som) det i 1366x768 Medium? Då måste ju med samma logik det ultimata processortestet vara 11520x2160 Ultra, eller hur? Helst med ett GT 640!

Varsågod och förklara hur man ska kunna mäta upp någon skillnad mellan olika processorer när grafikkortet flaskar sönder hela testet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Var har du läst det?

I SweClockers recension av 4770K redovisas följande värden i Battlefield 3:

Avg Min 4770K 171 156 3570K 164 149 8350 128 112

8350 hamnade 43 fps eller 25 % bakom 4770K i avg fps och 44 fps eller 28 % bakom i min fps (viktigast).

Notera att detta är i singleplayer! Multiplayer är mycket mer CPU-krävande. Jag tycker att alla drops under 100 fps är oacceptabla, så en FX-8350 (i standardklock) hade inte räckt för mig.

http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...

deras 6800k test med ett hd 7970...

man vill väl ha lite grafik i spelet på hög upplösning

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man måste dra ner upplösningen för att se vad processorn klarar och jag vet att Intel ligger långt före med prestanda men det jag vill påpeka är det inte spelar någon större roll egentligen att byta processor tack vare att det är grafikkortet som sätter gränsen, det testet som alla refererar till visar ju att det inte spelar någon större roll vilken topp processor från de två tillverkarna man väljer när grafiken pressas upp till 1080p vilket är nog den upplösning de flesta använder idag.
Kort sagt prestanda hajpen börjar avta på PC fronten och snart är det bara de mest inbitna som kollar på grafer och fps.
Tyvärr börjar marknaden krympa vad gäller högpresterande system för vad finns det där ute som kan utnyttja denna kraft förutom proffs program?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

Förlåt, men jag kan inte svara något annat än att ditt inlägg saknar relevans.

Skrivet av Nightcrawler:

Jag förstår att man måste dra ner upplösningen för att se vad processorn klarar och jag vet att Intel ligger långt före med prestanda men det jag vill påpeka är det inte spelar någon större roll egentligen att byta processor tack vare att det är grafikkortet som sätter gränsen, det testet som alla refererar till visar ju att det inte spelar någon större roll vilken topp processor från de två tillverkarna man väljer när grafiken pressas upp till 1080p vilket är nog den upplösning de flesta använder idag.
Kort sagt prestanda hajpen börjar avta på PC fronten och snart är det bara de mest inbitna som kollar på grafer och fps.
Tyvärr börjar marknaden krympa vad gäller högpresterande system för vad finns det där ute som kan utnyttja denna kraft förutom proffs program?

Ditt argument håller inte. Man kan inte testa en processor om grafikkortet flaskar. Det har inget att göra med vilken upplösning de flesta kör.

Testet visar att både AMD och Intel klarar av att mata ut de 60 fps som de flesta är nöjda med. Det är en korrekt (och viktig) slutsats. Men kör man 120 Hz, vilket många gör, så vill man veta hur mycket processorn faktiskt klarar. För att ta reda på detta måste man antingen ha så kraftig grafiksetup (ex. 3x Titan) eller så låga inställningar och upplösning att GPU inte flaskar (ex. 1366x768 Medium). Det senare är både billigare och smidigare; därför gör man så.

Ni tittar på testet i 1920x1080 Ultra och drar därefter slutsatsen att alla processorer är i princip likvärdiga. Man kan inte göra mer fel än så. Då kan man lika gärna testa 3930K + GT 610 och säga att en 3930K inte klarar BF3. Eller bygga en ultimat dator med 4960X och 3x Titan, men inga minnen, och säga att BF3 inte startar med 3x Titan.

1920x1080 Ultra med ett 7970 visar inte hur bra processorerna presterar, varken individuellt eller i förhållande till varandra, för att GPU flaskar.

Vilken komponent man än ska testa måste man se till att det är just den komponenten som flaskar:
- Testar man grafikkort måste grafikkortet flaska – därför kör SweClockers sina GPU-tester på en 3960X @ 4,4 GHz.
- Testar man SSD:er måste SSD:n flaska – därför kör SweClockers sina SSD-tester på ovannämnda CPU och kopierar alltid från/till en RAM-disk.
- Testar man processorer måste processorn flaska – därför kör SweClockers sina CPU-tester i 1366x768 High med ett kraftfullt grafikkort.

P.S. Jag ser att jag har failat lite och angett fel inställningar tidigare. 1920x1080 Ultra och 1366x768 High är det som gäller i SweClockers tester.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig "HurMycket" i ditt resonemang och hade du läst mitt senaste inlägg så hade du sett att jag också sagt att det va GPU:n som hindrar CPU:n.
Jag har också konstaterat att Intels processorer är bättre än AMD dito i många avseenden så där är vi helt överens faktiskt.
Som du kanske har läst tidigare så kör jag på en IPS skärm på 60Hz så jag kan inte säga hur det påverkar dig med en 120Hz skärm, dock om det nu är grafikkortet som sätter gränsen borde ju inte bli bättre vilken högpresterande processor du sätter in, någonstans går ju en brytpunkt när grafikkortet inte orkar pressa mer och snabbare processor blir irrelevant eller?
Själv ser jag ingen anledning att byta mina AMD komponenter för jag känner inte av något lagg så en uppgradering känns som bortkastade pengar just nu eftersom min fps ligger på en så hög nivå redan i de flesta spel (jag är ingen BF spelare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD FX har ju nästan allt som krävs av en riktigt high-end processor - Strömförbrukningen, värmeutvecklingen, priset.. Allt som fattas är prestandan

Sluta använda gamla citat om Intel!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nightcrawler:

Jag håller med dig "HurMycket" i ditt resonemang och hade du läst mitt senaste inlägg så hade du sett att jag också sagt att det va GPU:n som hindrar CPU:n.
Jag har också konstaterat att Intels processorer är bättre än AMD dito i många avseenden så där är vi helt överens faktiskt.
Som du kanske har läst tidigare så kör jag på en IPS skärm på 60Hz så jag kan inte säga hur det påverkar dig med en 120Hz skärm, dock om det nu är grafikkortet som sätter gränsen borde ju inte bli bättre vilken högpresterande processor du sätter in, någonstans går ju en brytpunkt när grafikkortet inte orkar pressa mer och snabbare processor blir irrelevant eller?
Själv ser jag ingen anledning att byta mina AMD komponenter för jag känner inte av något lagg så en uppgradering känns som bortkastade pengar just nu eftersom min fps ligger på en så hög nivå redan i de flesta spel (jag är ingen BF spelare)

Ja, visst är det så! Men det finns fördelar med en snabbare processor även för er som kör 60 Hz:
1) Om ni uppgraderar till 120 Hz (jag har IPS med 120 Hz) spelar det plötsligt roll om CPU:n klarar 100 eller 140 fps.
2) En processor som klarar 80 fps i Battlefield n kanske bara klarar 40 fps i Battlefield n + a, medan en bättre processor kanske fortfarande klarar 60 fps.

Därför måste man testa så att man ser hur bra varje processor faktiskt är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Många tror att bara man skaffar den bäst presterande hårdvaran så blir man per automatik bra - det är nog den bästa blåsningen av konsumenter som hårdvarubranchen gjort!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viceroy:

Tja!

Märkligt att citeringen från det första stycket du skrev inte kommer med när jag själv citerar ditt inlägg. I vilket fall så har ju AMD officiellt gått ut och förnekat att man kommer sluta med "big cores" så ryktet är ju uppenbarligen direkt felaktigt om FX-serien.

Mycket riktigt! Däremot används "big cores" i Kaveri och dess efterföljare Carrizo (om det nu är vad som kommer efter Kaveri), så vad AMD tidigare gått ut med skulle fortfarande stämma. Personligen finner jag det inte troligt att de inte kommer med nya FX-processorer, men det är fortfarande underligt i sammanhanget att de uttryckligen skrivit ut Piledriver för servermarknadens övre segment under 2014.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så AMDs nya processorer kommer kanske ÄNNU senare än vad vi trodde....Ja tur man inte väntar på de i alla fall....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]