Gigabyte GTX 580 SOC Väldigt Höga Temperaturer.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 580 SOC Väldigt Höga Temperaturer.

Har haft det här kortet länge nu (~2 år). På senare tid (trots noggrann rengöring) så är kortet numera väldigt varmt. När det var nytt hade jag aldrig temperaturer över 65 under 100% load, nu går kortet upp i 90 grader i 100% load. Vilket för mig är skrämmande. Jag har nyligen rengjort det, men tog ut det och gjorde rent igen och bytte kylpasta. Fick ned temperaturerna kanske 5 grader max med byte av kylpasta.

Behöver jag byta kylare? Varför har det blivit så här? Trodde SOC (Windforce X3) kylaren skulle vara effektiv. Bör nämna att jag har klockat ned kortet till stock.

Min bror hade samma problem, dock så hade hans kylare märkvärt gått sönder. Bara en av de 3 fläktarna fungerade. Så han fick köpa ny kylare. Det var dock kanske ett halvår sedan.

Tacksam för möjligt svar eller förklaring.. Om ni också har tid så skulle ni gärna få rekommendera ny kylare.

MVH Robert

Permalänk
Medlem

Har du blåst rent kylaren med tryckluft? Sen kan jag säga jag har ett 590 som ligger runt 89-90 i load beroende på spel, BF3 är ett t.ex. och det har det gjort nu i 1,5 år när jag spelat det, så jag vet inte men jag misstänker ibland att det är drivrutinerna.