Permalänk
Medlem

Bör jag oroa mig över min cpu temp?

Hej!
Byggde ihop datorn jag hade beställt igår som ni kan se i signaturen.
Jag har fortfarande stockkylaren på min i5 4670K för pengarna tog slut men hade tänkt köpa en kylare vid slutet av månaden.
Men i alla fall, jag märkte precis att när jag spelar Minecraft ligger processorn på 80-90 grader.
Och första gången jag startade datorn och var inne i bios och pillade så var processorn 60 grader varm...

Bör jag oroa mig? Har för mig att det är vid 100 grader det blir farligt?

Mvh Felix

Permalänk
Inaktiv

80-90 grader för processorn låter inte bra alls. Skaffa en ny kylare och glöm ej att vara noga med kylpastan (både att he bort den gamla ordentligt och lägga på den nya ordentligt)

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för varmt, kan inte tänka mig att Minecraft är speciellt processorkrävande heller? Stockkylaren är ett aber, både i förmåga och att montera. Dubbelkolla så du verkligen tryckt i den ordentligt i alla fyra hörnen. Du kanske har det varmt på rummet också?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

80-90 grader för processorn låter inte bra alls. Skaffa en ny kylare och glöm ej att vara noga med kylpastan (både att he bort den gamla ordentligt och lägga på den nya ordentligt)

Hur illa är det?
Bör jag köpa kylare direkt och inte utsätta datorn för krävande spel osv?
För jag lanar just nu så datorn får ju jobba rätt bra...

För övrigt så använder minecraft ungefär 35-40% av processorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är alldeles för varmt, kan inte tänka mig att Minecraft är speciellt processorkrävande heller? Stockkylaren är ett aber, både i förmåga och att montera. Dubbelkolla så du verkligen tryckt i den ordentligt i alla fyra hörnen. Du kanske har det varmt på rummet också?

Sitter i ett uterum och det är inget vidare fint väder så det ska nog inte vara några problem.
Var väldigt noga med att få allt och sitta som de ska, men ska kolla igen.

Edit: Nu för någon anledning går tempen aldrig över 80 när jag spelar minecraft.

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att processorn bara använder 35-40% så har du monterat den fel.
Kolla så alla 4 hörnen är nertryckta på processorn.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av batman:

Hur illa är det?
Bör jag köpa kylare direkt och inte utsätta datorn för krävande spel osv?
För jag lanar just nu så datorn får ju jobba rätt bra...

För övrigt så använder minecraft ungefär 35-40% av processorn...

Jag är inte så high på Intel direkt men att en ny stockkylare ska låta processorn gå upp i 90 grader låter larvigt. AMD's stockkylare brukar alltid ligga på runt 45-55. Men som sagt så vet jag inte hur farligt 90 grader är för intel. Jag hade INTE låtit processorn gå varmare än 65 förrens du skaffat ny kylare iallafal. Installera speedfan och ställ in ett larm på 66 eller något.

Permalänk
Medlem

Tror du monterat kylaren dåligt annars skulle du aldrig få dom tempen.
Om du monterar om kylaren på processorn så kan du behöva ny kylpasta beroende på hur länge den har varit monterad.
Eller har du glömt att ta bort någon tejp som kan sitta över kylpastan på originalkylaren då jag antar att kylpastan redan satt fast på den från början.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Sitter i ett uterum och det är inget vidare fint väder så det ska nog inte vara några problem.
Var väldigt noga med att få allt och sitta som de ska, men ska kolla igen.

Edit: Nu för någon anledning går tempen aldrig över 80 när jag spelar minecraft.

Fortfarande alarmerande varmt. Hade det varit 28-29 grader i rummet, dåligt ventilerad låda och du pressat Far Cry 3 i två timmar hade tempen varit mer förståelig. Tills jag löst problemet hade jag nog inte vågat spela så mycket om jag var du.

Tycker det här är en otroligt prisvärd fläkt som knappt hörs, inte ens när den jobbar på max! https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Fortfarande alarmerande varmt. Hade det varit 28-29 grader i rummet, dåligt ventilerad låda och du pressat Far Cry 3 i två timmar hade tempen varit mer förståelig. Tills jag löst problemet hade jag nog inte vågat spela så mycket om jag var du.

Tycker det här är en otroligt prisvärd fläkt som knappt hörs, inte ens när den jobbar på max! https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Okej, men jag tog väck stockkylaren nu och satte tillbaks den igen och nu ligger processorn på 38 grader idle.
Så den satt nog inte helt riktigt... Såg enkelt var det
Får prova sen hur varmt det blir när jag spelar.

Men vilken kyler bäst utav Noctuan som du länkade och en Cooler Master Hyper 212 EVO?

Edit: ungefär 45-50 grader vid minecraft nu och 40% cpu användning, haha

Skrivet av Galarix:

Eftersom du säger att processorn bara använder 35-40% så har du monterat den fel.
Kolla så alla 4 hörnen är nertryckta på processorn.

Vid Minecraft alltså, den använde bara 40% av cpun när jag spelade minecraft.
Edit2: Kom på att jag hade en server igång också samtidigt vilket använder ungefär 20%

Aja, Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Okej, men jag tog väck stockkylaren nu och satte tillbaks den igen och nu ligger processorn på 38 grader idle.
Så den satt nog inte helt riktigt... Såg enkelt var det
Får prova sen hur varmt det blir när jag spelar.

Men vilken kyler bäst utav Noctuan som du länkade och en Cooler Master Hyper 212 EVO?

Edit: ungefär 45-50 grader vid minecraft nu och 40% cpu användning, haha

Vid Minecraft alltså, den använde bara 40% av cpun när jag spelade minecraft.
Edit2: Kom på att jag hade en server igång också samtidigt vilket använder ungefär 20%

Aja, Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Haha, det lät som en mer rimlig temp Mja, out of the box så Noctuan eftersom den har dubbla 92mm-fläktar så du kan köra push-pull. Däremot så kan du bara använda två minnesslottar på de flesta moderkort då den kan vara i vägen annars. Du kan ju å andra sidan köpa en till fläkt till CM så kan du köra push-pull där med, den använder dessutom 120mm vilket så klart flyttar mer luft än 92mm.

Däremot är det i mitt tyckte mer kvalité i sakerna från Noctua, går ju att ta en större fläkt om man vill också men jag valde denna för att den kyler så pass bra för så lite ljud

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Haha, det lät som en mer rimlig temp Mja, out of the box så Noctuan eftersom den har dubbla 92mm-fläktar så du kan köra push-pull. Däremot så kan du bara använda två minnesslottar på de flesta moderkort då den kan vara i vägen annars. Du kan ju å andra sidan köpa en till fläkt till CM så kan du köra push-pull där med, den använder dessutom 120mm vilket så klart flyttar mer luft än 92mm.

Däremot är det i mitt tyckte mer kvalité i sakerna från Noctua, går ju att ta en större fläkt om man vill också men jag valde denna för att den kyler så pass bra för så lite ljud

Ligger på runt 30-35 idle nu!
Men tror jag tar en Hyper 212 för mitt moderkort är rätt smalt.
Och eftersom Hypern har 120mm fläktar kan jag köpa Fractal Design's Silent R2 som jag redan har 4st i chassit!
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Ligger på runt 30-35 idle nu!
Men tror jag tar en Hyper 212 för mitt moderkort är rätt smalt.
Och eftersom Hypern har 120mm fläktar kan jag köpa Fractal Design's Silent R2 som jag redan har 4st i chassit!
Tack för hjälpen!

Inga problem, dock är idle-temp helt oväsentligt. Lite som att jämföra strömförbrukning i hemmet med allt i stand by-läge eller avstängt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Jag är inte så high på Intel direkt men att en ny stockkylare ska låta processorn gå upp i 90 grader låter larvigt. AMD's stockkylare brukar alltid ligga på runt 45-55. Men som sagt så vet jag inte hur farligt 90 grader är för intel. Jag hade INTE låtit processorn gå varmare än 65 förrens du skaffat ny kylare iallafal. Installera speedfan och ställ in ett larm på 66 eller något.

Varför inte gå över 65c? Man kan gå ändå till 80c innan man kan börja oroa sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Jag är inte så high på Intel direkt men att en ny stockkylare ska låta processorn gå upp i 90 grader låter larvigt. AMD's stockkylare brukar alltid ligga på runt 45-55. Men som sagt så vet jag inte hur farligt 90 grader är för intel. Jag hade INTE låtit processorn gå varmare än 65 förrens du skaffat ny kylare iallafal. Installera speedfan och ställ in ett larm på 66 eller något.

Över 65 är inte ens i närheten att vara för högt, vid 85+ ska man börja oroa sig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red110:

Över 65 är inte ens i närheten att vara för högt, vid 85+ ska man börja oroa sig

Du tänker på GPU tror jag. Skulle aldrig låta min CPU ligga på 70 grader workload längre än ett fåtal sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Du tänker på GPU tror jag. Skulle aldrig låta min CPU ligga på 70 grader workload längre än ett fåtal sekunder.

80c är var min smärtgräns går.

Permalänk
Medlem

Nej det är CPU jag menar, vet itne hur det är med haswell eller AMD, men en intel cpu börjar throttla vid 100-105 grader, så vid 90-95 börjar det bli för varmt, själv skulle jag undvika 85+ under stresstest, jag får max 75 när jag kör ITB ca 15 min

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Spelade lite Dayz med HWMonitor igång på högsta grafiken och processorn blev max 74 grader varm.

Permalänk
Skrivet av batman:

Hej!
Byggde ihop datorn jag hade beställt igår som ni kan se i signaturen.
Jag har fortfarande stockkylaren på min i5 4670K för pengarna tog slut men hade tänkt köpa en kylare vid slutet av månaden.
Men i alla fall, jag märkte precis att när jag spelar Minecraft ligger processorn på 80-90 grader.
Och första gången jag startade datorn och var inne i bios och pillade så var processorn 60 grader varm...

Bör jag oroa mig? Har för mig att det är vid 100 grader det blir farligt?

Mvh Felix

Det är bergsäkert så att kylaren inte sitter som den ska, hade problem med en 2500-processor som gick i 96 grader vid belastning på stockkylare. När jag tog loss den såg jag att pastan inte var "utsmetad" korrekt, jag tog bort stockpastan och applicerade ny, på med kylaren och då gick den som mest på 65 grader... en sänkning på 30...

Lättast är att kolla baksidan på moderkortet att de fyra snäppfästena sitter som dom ska. Men ta loss fläkten och kika pasta... ser den orörd ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det är bergsäkert så att kylaren inte sitter som den ska, hade problem med en 2500-processor som gick i 96 grader vid belastning på stockkylare. När jag tog loss den såg jag att pastan inte var "utsmetad" korrekt, jag tog bort stockpastan och applicerade ny, på med kylaren och då gick den som mest på 65 grader... en sänkning på 30...

Lättast är att kolla baksidan på moderkortet att de fyra snäppfästena sitter som dom ska. Men ta loss fläkten och kika pasta... ser den orörd ut?

Allting funkar som det ska och sitter som de ska.
Problemet är redan löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Nej det är CPU jag menar, vet itne hur det är med haswell eller AMD, men en intel cpu börjar throttla vid 100-105 grader, så vid 90-95 börjar det bli för varmt, själv skulle jag undvika 85+ under stresstest, jag får max 75 när jag kör ITB ca 15 min

Man ska aldrig köra saker på gränsen. Under 67c gäller för ivy-bridge iaf om sakerna garanterat ska hålla.

Skulle aldrig låta min gå över 65c. Låter som folk är ingenjörer och slänger ur sig vad som är ok till höger och vänster.

Läs på specen på Intels hemsida. 67c tcase. Bra riktmärke. Sen ska man helst ligga under det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Spelade lite bf3 idag och märkte att min fps blev lägre.
Tabbade ner och gick in på HWMonitor och såg att processorn låg på 100 grader...
Någon som har en i5 4670K? Skulle ni kunna skriva vilken cpu kylare ni har och vad för temps ni får i idle och load?

Permalänk
Medlem

Cooler Master TX3 Evo, 35 grader idle, 55 grader efter 30 minuters Prime95. (Små FFT:er).

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Cooler Master TX3 Evo, 35 grader idle, 55 grader efter 30 minuters Prime95. (Små FFT:er).

Aldrig hört talas om den kylaren innan, vad är att föredra den eller hyper 212 evo?
212 evo är nyare än den va?

Permalänk

Jag äger en

Skrivet av batman:

Spelade lite bf3 idag och märkte att min fps blev lägre.
Tabbade ner och gick in på HWMonitor och såg att processorn låg på 100 grader...
Någon som har en i5 4670K? Skulle ni kunna skriva vilken cpu kylare ni har och vad för temps ni får i idle och load?

När jag är inne i krävande spel så ligger min intel i5 4670k mellan 50-68grader med coolermaster evo 212.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Man ska aldrig köra saker på gränsen. Under 67c gäller för ivy-bridge iaf om sakerna garanterat ska hålla.

Skulle aldrig låta min gå över 65c. Låter som folk är ingenjörer och slänger ur sig vad som är ok till höger och vänster.

Läs på specen på Intels hemsida. 67c tcase. Bra riktmärke. Sen ska man helst ligga under det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tcase är en temperatur avläst för heatspredern som går svalare än kärntemperaturerna, dom flesta i tråden menar kärntemp som kan ligga en bra bit över det utan problem, med stockkylare så ligger vanligen kärntempen för intel ofta på 70-80c under rejäl belastning.

Tcase är heller ingen maxtemp som man behöver ligga under utan är vad som inte bör överskridas i temp i genomsnitt, att Tcase då och då sticker iväg till 75c är ingen fara alls, så länge genomsnittet inte går över 67c, detta enligt Intel själva.

Man kan heller inte jämföra AMD med Intel när det gäller temperaturer, med AMD kan 65c vara för varmt, med intel kan man gå upp 10c till ca.

Skrivet av felix-97:

Spelade lite bf3 idag och märkte att min fps blev lägre.
Tabbade ner och gick in på HWMonitor och såg att processorn låg på 100 grader...
Någon som har en i5 4670K? Skulle ni kunna skriva vilken cpu kylare ni har och vad för temps ni får i idle och load?

Nått är tokigt, Först mät med nått mer än HWMonitor, tex coretemp och eller realtemp, visar alla samma så har du ett problem.
Mät inte idle, dom siffrorna är ointressanta och CPU är inte kalibrerade att visa rätt temp under idle.

100c är klart för mycket, prestanda blir lidande då CPU trottlar ganska ordentligt vid den tempen.
Montera om kylaren, glöm inte göra rent från kylpasta och lägga på nytt, mängden kylpasta ska vara liten.

EDIT: är det med stockkylaren du får 100c så sitter den garanterar fel du har antagligen inte fått ner pinnarna ordentligt, eller så snurrade du på dom efter att du hade tryckt ner dom.

På benen sitter det skåror, dessa ska riktas så alla pekar mot centrum av kylaren, sen monterar du kylaren med att trycka ner 2 pinnar i taget diagonalt, var inte för försiktig med kraften ska vara ett bestämt tryck så långt ner som dom kan gå, snurra absolut inte på pinnarna efteråt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=516316,2073949,1220836

Och det roligaste är, att jag inte ens fattar vem som är bäst

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tcase är en temperatur avläst för heatspredern som går svalare än kärntemperaturerna, dom flesta i tråden menar kärntemp som kan ligga en bra bit över det utan problem, med stockkylare så ligger vanligen kärntempen för intel ofta på 70-80c under rejäl belastning.

Tcase är heller ingen maxtemp som man behöver ligga under utan är vad som inte bör överskridas i temp i genomsnitt, att Tcase då och då sticker iväg till 75c är ingen fara alls, så länge genomsnittet inte går över 67c, detta enligt Intel själva.

Man kan heller inte jämföra AMD med Intel när det gäller temperaturer, med AMD kan 65c vara för varmt, med intel kan man gå upp 10c till ca.

Nått är tokigt, Först mät med nått mer än HWMonitor, tex coretemp och eller realtemp, visar alla samma så har du ett problem.
Mät inte idle, dom siffrorna är ointressanta och CPU är inte kalibrerade att visa rätt temp under idle.

100c är klart för mycket, prestanda blir lidande då CPU trottlar ganska ordentligt vid den tempen.
Montera om kylaren, glöm inte göra rent från kylpasta och lägga på nytt, mängden kylpasta ska vara liten.

EDIT: är det med stockkylaren du får 100c så sitter den garanterar fel du har antagligen inte fått ner pinnarna ordentligt, eller så snurrade du på dom efter att du hade tryckt ner dom.

På benen sitter det skåror, dessa ska riktas så alla pekar mot centrum av kylaren, sen monterar du kylaren med att trycka ner 2 pinnar i taget diagonalt, var inte för försiktig med kraften ska vara ett bestämt tryck så långt ner som dom kan gå, snurra absolut inte på pinnarna efteråt.

Fullt medveten om detta. Men ofta ligger dom flesta här på tcase + kärnor 75-80.. Många säger att det inte är någon fara.. "det håller, elda bara på för f-n".. Vanlig syn på forumet.

Dom flesta upprepar bara vad andra sagt tidigare och det sprids falsk information. Har ännu inte mött en ingenjör från Intel på forumet. Bara folk som tror dom är ingenjörer..

Ja sakerna tål höga temperaturer.. Kortare stunder. Men inte 85c vid normal spel belastning.. Svårt att tro det är nyttigt i längden. Mest pga att dom kör hög volt vid hög frekvens som ger denna värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=516316,2073949,1220836

Och det roligaste är, att jag inte ens fattar vem som är bäst

googla runt , finns massor av tester på cpu kylare så ser du vilken som kanske skulle passa dig.

Själv hade jag valt noctua , inte för jag vet om den är bäst men innan min vattenbuild så hade jag noctua o den var tyst o kylde mycket bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb