Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Coolermaster Hyper 212 EVO - tyst?

Hej, man har blivit till åren och har nästan noll koll på datorprylar men tänkte sätta ihop ett paket liknande Sweclockers sommarpaket åt en kompis som har ännu mindre koll än mig och vill att datorn inte ska vara störande högljudd.
Gamla datorn Q6600 med orginalfläkt surrar för mycket vid spelande, kan iof även bero på grafikkortet. Burken är Sonata III som har medföljande 500W nätagg, budget men relativt tyst vad jag kan läsa mig till. Anledning till att jag inte går på de bästa och tystaste prylarna jag känner till är för att priset ska hållas nere så mycket som möjligt.

Kommer 212 EVO att vara relativt tyst i spel?

Med oklockad eller något klockad dator, kan jag hålla fläktens rpm nere utan att cpu:n blir för varm?
Enligt denna bild vore det perfekt om man kunde lägga sig runt 1000-1100 rpm men det kanske inte är rimligt när man spelar.
http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/coolerma...

Lite off i kylningstråden:
Med tanke på ljudnivån, bör jag välja Fractal Design Define R4 (samma pris) istället för Fractal Design Arc Midi R2 eller kan jag tom. behålla Sonata III?
Läste nåt om att nätagget ska stödja Haswell och det lär ju inte den gamla göra. Är det verkligen är nödvändigt?

Q6600

Trädvy Permalänk
Redaktör
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av bennyfax:

Hej, man har blivit till åren och har nästan noll koll på datorprylar men tänkte sätta ihop ett paket liknande Sweclockers sommarpaket åt en kompis som har ännu mindre koll än mig och vill att datorn inte ska vara störande högljudd.
Gamla datorn Q6600 med orginalfläkt surrar för mycket vid spelande, kan iof även bero på grafikkortet. Burken är Sonata III som har medföljande 500W nätagg, budget men relativt tyst vad jag kan läsa mig till. Anledning till att jag inte går på de bästa och tystaste prylarna jag känner till är för att priset ska hållas nere så mycket som möjligt.

Kommer 212 EVO att vara relativt tyst i spel?

Med oklockad eller något klockad dator, kan jag hålla fläktens rpm nere utan att cpu:n blir för varm?
Enligt denna bild vore det perfekt om man kunde lägga sig runt 1000-1100 rpm men det kanske inte är rimligt när man spelar.
http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/coolerma...

Lite off i kylningstråden:
Med tanke på ljudnivån, bör jag välja Fractal Design Define R4 (samma pris) istället för Fractal Design Arc Midi R2 eller kan jag tom. behålla Sonata III?
Läste nåt om att nätagget ska stödja Haswell och det lär ju inte den gamla göra. Är det verkligen är nödvändigt?

Den är relativt tyst med fläken man får med, sen kan du även dra på vilken fläkt du vill (i 120mm storleken) och då välja ett par tysta.
Jag har 2 st Gentle Typhoon på min Hyper 212+ och, med tanke på att mitt chassi inte är så ljuddämpat, så är dom väldigt tysta.

Corsair Obsidian 450D | Intel i7 4790K | ASUS Z97-A | Radeon HD 7970 Crossfire | Corsair Dominator DDR3 8GB | Corsair Force 3 60GB | Fractal Design Newton 800W 80+ Platinum

Huvudadmin för SpelClockers med tillhörande TeamSpeak-server | SpelClockers på Facebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Dec 2011

Ja, ganska många av mina vänner har en 212 kylare. Jag tycker att den är relativt tyst, för samma pris kan du inte få en bättre kylare! Som föregående talare säger så kan du ju alltid byta fläktarna om de låter för mycket.

Chassi: FD R4 Titanium Gray | Moderkort: Asus Sabertooth x58 | SSD: Crucial m4 128Gb | CPU: Intel Core i7 960 | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: Corsair 8GB 1600MHz | GPU: Asus R9 290x | PSU: Corsair TX 650W 80+ Bronze | Skärm: BenQ xl2420t | Lur: Iphone 5s 16gb vit

Citera för respons!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012

Installerade NF F12 från noctula på min brors evo 212 och satte dom på 800rpm, tyst och väldigt kall.

Skickades från m.sweclockers.com

R9 295x2 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / Super Flower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Qpad QH-85 & OM-75 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Ok, tack för svaren. Tror fläkten duger, i värsta fall kan man som det sagts framöver byta ut den.

Update: den är inte ljudlös men upplevs som tyst. Är mycket nöjd med både kylning och ljudnivå.

Q6600